| کد خبر: 135740 |

آخوندی در سفر به فرانسه اعلام کرد:

تشریح روند نوسازی حوزه حمل‌ونقل و توسعه روابط ایران با جهان

وزیر راه و شهرسازی در سفر به کشور فرانسه و سخنرانی در جمع اعضای انجمن و کارفرمایان (مدف) آن کشور، خواستار افزایش اعتماد شرکت‌های اروپایی به همکاری با ایران در بخش حمل و نقل شد.

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی در سفر به کشور فرانسه و سخنرانی در جمع اعضای انجمن و کارفرمایان (مدف) آن کشور، خواستار افزایش اعتماد شرکت‌های اروپایی به همکاری با ایران در بخش حمل و نقل شد.

 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به همراه هیاتی روز گذشته 31 خردادماه به منظور بازدید از نمایشگاه هوایی لوبورژه پاریس و ملاقات با وزیر حمل و نقل فرانسه به آن کشور سفر کرد.

 

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه این سفر و در جمع اعضای انجمن و شورای کارفرمایان (مدف) فرانسه، گفت: پس از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، سنگ‌بنای بسیار ارزشمندی برای روابط و توسعه همکاری‌های دو کشور نهاده شد که در این میان اراده رهبران و سیاستمداران دو کشور نیز بسیار راهگشا بوده است.

 

آخوندی ادامه داد: شاهد عقد قراردادهای مهم همکاری در بخش‌های مهم هوایی، دریایی، ریلی، جاده‌ای و شهرسازی بودیم. همچنین قراردادهای حائز اهمیت تجاری با شرکت‌های ایرباس، بوئینگ، ATR منعقد شده است.

 

به گفته این مقام مسئول و سیاستگذار ارشد حوزه راه و شهرسازی کشور، در زمینه‌های ریلی و راه‌آهن، نوسازی ناوگان و طرح‌های جامع نوین‌سازی ایستگاه‌های راه‌آهن، زیربناهای آن و تکنولوژی‌های نوین، پیشرفت‌های خوبی در عقد قراردادهای همکاری با کشورهای اروپایی داشتیم.

 

آخوندی به اقدامات و همکاری‌های مطلوب دو کشور ایران و فرانسه در پیوند بخش‌های خصوصی اشاره و تصریح کرد: در این میان اما مشکلات و چالش‌هایی هم وجود دارد که هدفم بیشتر پرداختن به این بخش از مساله است که کشورهای اروپایی از طریق رایزنی با نهادهای‌سیاسی و تصمیم‌ساز مانند کمیسیون اروپایی، شورای مدیران و اتحادیه اروپا بایستی به شرکت‌ها و بخش‌های خصوصی اطمینان دهند تا با انگیره و اعتماد بیشتری برای همکاری و سرمایه‌گذاری در ایران اقدام کنند.

 

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برای نمونه، اگرچه قرارداد با بوئینگ پس از ایرباس آغاز شد لیکن زودتر به نتیجه رسید. به همین دلیل نیز استنباط و درک ما این است که شرکت‌های اروپایی با محاظفه کاری بیشتری مساله را دنبال می‌کنند و در مقایسه با شرکت‌های آمریکایی اعتمادکمتری دارند.

 

آخوندی تصریح کرد: معتقدم ظرفیت‌سازی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) زیاد است و می‌توانیم از این ظرفیت، استفاده کنیم. همچنین، اظهارات اخیر رهبران و سیاستمداران کشورهای اروپایی همچون آقای مکرون، خانم موگرینی و صدراعظم آلمان خانم مرکل مبنی بر اینکه کشورها و بخش‌های خصوصی باید با استقلال بیشتری در تعاملات اقتصادی با ایران اقدام کنند بسیار کمک کننده است.

 

آخوندی همچنین در خصوص مسائل بانکی و ضرورت ارایه تسهیلات و رونق دادن به این بخش، تاکید کرد: در چهارچوب قراردادهای منعقده، اقدامات ارزشمندی انجام شده و بسیاری از بانک‌های اروپایی برای توسعه همکاری‌ها اقدام کرده‌اند. در حال حاضر، وضعیت فعلی برنامه اقدام جامع مشترک به خودی خود، ظرفیت رفع مشکلات بانکی را دارد، اما در عین‌حال ضرورت دارد که اقدامات اعتمادساز توسط دولت‌ها در قبال بخش‌های‌خصوصی و شرکت‌ها انجام بگیرد.

 

وی در پایان به سوالات مطرح شده تجار و نمایندگان شرکت‌های بزرگ فرانسوی پیرامون آینده همکاری‌ها با ایران و سرمایه‌گذاری در زیربناهای حمل و نقل و شهرسازی تاکید کرد.

 

این سفر، نخستین سفر یک وزیر کشورمان به فرانسه پس از انتخابات مجدد آقای روحانی و انتخاب امانوئل مکرون به عنوان روسای جمهوری ایران و فرانسه است.

 

گفتنی است عباس آخوندی را در سفر به فرانسه، علی عابدزاده معاون وزیر و رئیس سازمان هواپیمایی، فرهاد پرورش مدیرعامل ایران ایر، سیدکمال الدین شهریاری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و بابک احمدی ناقدی معاون ناوگان راه آهن همراهی کرده‌اند.

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.