| کد خبر: 135148 |

◄ مزایای ادغام وزارت راه و شهرسازی بیش از تفکیک آن است

مبحث شهرنشینی و مبحث حمل‌و‌نقل چه از بعد درون شهری و چه برون‌شهری دو مفهوم به هم پیوسته هستند و نمی‌توان این دو مقوله را از یکدیگر جدا کرد. لذا یکی بودن وزارت راه و شهرسازی در این دوره بهترین فرصت را ایجاد کرد که بحث حمل‌و‌نقل و بحث شهرسازی با یکدیگر یکپارچه شود و رویکرد اشتباه گذشته کنار گذاشته شد.

تین نیوز

 «مبحث شهرنشینی و مبحث حمل‌و‌نقل چه از بعد درون شهری و چه برون‌شهری دو مفهوم به هم پیوسته هستند و نمی‌توان این دو مقوله را از یکدیگر جدا کرد. لذا یکی بودن وزارت راه و شهرسازی در این دوره بهترین فرصت را ایجاد کرد که بحث حمل‌و‌نقل و بحث شهرسازی با یکدیگر یکپارچه شود و رویکرد اشتباه گذشته کنار گذاشته شد.

 

البته آن ادغام نقطه ضعف‌هایی هم داشت. به هر حال وزارت راه و شهرسازی بسیار بزرگ شده و عملا حجم فعالیت وزیر راه و شهرسازی به اندازه چند وزارت است.

 

در صورت تفکیک تقریبا دو سال از وقت وزیر راه یا وزیر مسکن گرفته می‌شود؛ زیرا حل مسئله اداری در تفکیک خودش نوعی معضل است. 

 

اقدام دولت قبل در راه‌اندازی مسکن مهر و وارد شدن وزارت مسکن به امر ساخت و ساز اشتباه بود. لذا اگر آن رویکرد که وزارت مسکن نباید وارد حوزه ساخت و ساز شود را لحاظ کنیم، نقش اصلی در رکود یا رونق مسکن با وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سیاست‌های کلان دولت در حوزه اقتصاد است، نه با وزارت مسکن. 

 

 اگر سیاست‌های پولی و بانکی، سیاست‌های مالیاتی و اقتصادی دولت تغییر نکند، ‌تفکیک وزارتخانه راه و شهرسازی به تنهایی هیچ نقشی در رونق بازار مسکن نخواهد داشت».

 

مطالب بالا بخشی از اظهارات محسن پورسید آقایی مدیرعامل سابق شرکت راه‌آهن است که در خصوص انتزاع وزارت راه از شهرسازی به ایسنا گفته است.

 

اما این دیدگاه پورسید آقایی موافقان و مخالفانی نیز دارد.  یک کارشناس حمل‌ونقل در خصوص این سخنان مدیرعامل سابق راه‌آهن می‌گوید: با نظر دکتر پورسید آقایی درخصوص اشتباه بودن تفکیک دوباره وزارت راه و شهرسازی موافقم.

 

خشایار کاشانی‌جو در یک گروه تلگرامی در این‌باره می‌افزاید: گرچه هم ادغام و هم تفکیک مزایا و معایبی دارد اما به ویژه در ساختار دولتی بخشی‌نگر ایران، مزایای ادغام بسیار بیش از تفکیک آن است.

 

وی در عین حال تاکید می‌کند: اما با این نظر ایشان که وزارت راه و شهرسازی نقش اصلی را در رونق مسکن ندارد مخالفم. باید قبول کرد که وزارت راه و شهرسازی در دوره اخیر در حوزه مسکن بسیار ضعیف عمل کرد و فاقد هرگونه برنامه مدون اجرایی و مدیران توانمند در این حوزه بود.

 

یک کارشناس دیگر حمل‌ونقل نیز می‌گوید: آنچه به عنوان مشکل در ارتباط با حمل‌و‌نقل شهری و برون‌شهری مطرح شد ناشی از انتزاع وزارت مسکن و شهرسازی و وزارت راه و ترابری نیست بلکه ناشی از عدم وجود یک طرح جامع حمل‌ونقل به روز شده، متضمن حمل‌و‌نقل شهری و برون‌شهری با یک متولی واحد تحت عنوان وزارت حمل‌و‌نقل در کشور است.

 

سید محمد سمیعی خاطرنشان می‌کند: امروز حمل‌و‌نقل در کشور دارای یک متولی واحد نیست و  بخشی زیر نظر وزارت راه و شهرسازی، بخشی وزارت کشور از طریق فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها، بخشی زیر نظر شهرداری‌ها و متاسفانه بخشی در قالب سندیکاها زیر نظر وزارت تجارت و صنعت و معدن (بخش وزارت بازرگانی سابق ) است که این افسار گسیختگی در کشور ایجاد مشکلات عدیده می‌کند.

 

به گفته وی در این‌ خصوص مطالعاتی از طریق جهاد دانشگاهی شریف زیر نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.