| کد خبر: 134882 |

امکان استفاده از ظرفیت مازاد سیمان در راهسازی

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه توجه به رویه‌های بتنی در دولت یازدهم جدی‌تر شد، افزود: نزدیک به 10 میلیون تن ظرفیت مازاد تولید سیمان در کشور وجود دارد که بخشی از آن می‌تواند در ساخت راه‌ها استفاده شود.

تین نیوز

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه توجه به رویه‌های بتنی در دولت یازدهم جدی‌تر شد، افزود: نزدیک به 10 میلیون تن ظرفیت مازاد تولید سیمان در کشور وجود دارد که بخشی از آن می‌تواند در ساخت راه‌ها استفاده شود.

 

به گزارش روز جمعه ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، «محمد شکرچی زاده» افزود: وزیر راه و شهرسازی نیز دستور داد تا دستورالعملی برای استفاده بیشتر از بتن در رویه راهها تهیه شود.


وی افزود: هم‌اکنون نزدیک به 10 میلیون تن مازاد تولید سیمان در کشور وجود دارد که بخشی از آن می‌تواند در ساخت راه استفاده شود و با توجه به افزایش قیمت قیر می‌توان با جایگزین کردن این دو محصول آمادگی صادرات قیر را فراهم کرد.


این مقام مسئول با اشاره به مزایای استفاده از رویه‌های بتنی گفت: نزدیک به هشت دهه است که در ایران از سیمان و بتن به‌ ویژه در حوزه ساختمان، بنادر، سدسازی و پل‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.


وی افزود: در این مدت، بتن توانسته مزیت‌های خود نسبت به فولاد و سدهای خاکی نشان دهد اما نسبت به رویه‌های بتنی غفلت شده درحالیکه رویه‌های بتنی دارای عمر بیشتر، دوام مناسبت‌تر، ایمنی بیشتر و مصرف سوخت کمتر و با محیط‌زیست سازگار تر است.


رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه میزان استفاده از بتن در رویه‌ راه‌ها در سال‌های گذشته از مجموع 200 هزار کیلومتر نزدیک به صفر بوده ، افزود: علت آن قیمت ارزان و در دسترس بودن قیر است ضمن اینکه مهندسین مشاور نیز آشنایی چندانی با بتن نداشتند.


وی خاطرنشان کرد: در بازدید از کشور کره جنوبی متوجه میزان قابل‌توجه استفاده از رویه‌های بتنی در بزرگراه‌ها شدم. بنابراین با توجه به وجود دانش رویه‌های بتنی در داخل کشور و سایر موارد مورد نیاز برای اجرای رویه‌های بتنی در ادامه کار با مشکل مواجه نخواهیم شد.


شکرچی زاده با اشاره به سه پروژه آزادراه تهران - شمال، آزادراه اصفهان - شیراز و باند 29 راست فرودگاه مهرآباد که قرار است با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح شود، گفت: این باند فرودگاه در آزمایش‌ها مورد رضایت خلبانان قرار گرفته است زیرا علاوه بر کیفیت بالا حداقل چند دهه عمر مفید خواهد داشت.


وی تصریح کرد: یکی از مشکلات جاده‌ها در مناطق پر ترافیک توام با توقف و حرکت زیاد؛ نظیر ایستگاه‌های اتوبوس، تقاطعات، باسکول‌ها و آشیانه‌های هواپیمـا، بروز خرابی‌هایی نظیر شیارافتادگی مسیر چرخ، موج‌ زدگی و کنار رفتگی است که در عرض چند سال، جاده را از درجه بهره‌برداری ساقط کرده و انجام روسازی را الزام می‌سازد.


این مقام مسئول ادامه داد: البته روسازی جدید در ایران و سایر کشورها، نوعی روسازی آسفالتی است که پس از گذشت زمان کوتاهی، همان خرابی‌ها دوباره ظاهر می‌شوند.


وی یادآور شد: در روسازی‌های بتنی اسـتفاده از پودر سرباره کوره آهن‌گدازی به ‌جای 25 درصد سیمان، بـه تراکم و غیرقابل نفوذ کردن بـتن و سنگدانه های آهکی به کاهش تبادلات حرارتی بتن با محیط کمک می‌کند؛ الیاف پلی‌پروپیلن در بهبود مقاومت کششی، انعطاف‌پذیری و انسجام بتن، پس از ترک‌خوردگی تأثیر بسزایی دارد.


شکرچی زاده یادآور شد: صرف کمی هزینه بیشتر برای اجرای روسازی بتنی که عملکرد خود را به‌طور مطمئن در طول عمر واقعی طرح خود حفظ می‌کند و مزایای بیشمار دیگری دارد، در طولانی‌مدت به نفع استفاده‌کنندگان از راه و سازمان‌های مسئول خواهد بود.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.