| کد خبر: 132514 |

مروری بر اخبار آسمان ایران و جهان در هفته‌ای که گذشت؛

◄ از بازبینی مجوز فروش بوئینگ به ایران تا تعیین و تکلیف پروازهای حج

تین نیوز

هفته گذشته اخبار مهمی در حوزه صنعت هوانوردی روی داد که بازبینی مجوزهای فروش هواپیما به ایران از سوی خزانه‌داری آمریکا، تعیین و تکلیف پروازهای حج، انتصاب جدید در هیات مدیره شرکت فرودگاه‌ها، توضیحات مدیرعامل ATR  در خصوص تحریم‌های بانکی و ... از جمله اخبار آسمان ایران در هفته گذشته است که با هم مروری بر مهم‌ترین اخبار آسمان خواهیم داشت.

 

یکی از مهم‌ترین خبرها در هفته گذشته،  بازبینی مجوزهای فروش هواپیما به ایران از سوی خزانه‌داری آمریکا بود که در این راستا وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد: این وزارتخانه سرگرم بازبینی مجوزهایی است که به شرکت‌های بوئینگ و ایرباس برای فروش هواپیما به ایران داده شده است.

 

استیون منوچین اظهار کرد: ما هر آنچه در توان داریم برای وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران، سوریه و کره‌شمالی برای حمایت از زندگی شهروندان آمریکایی‌ به کار خواهیم بست.

 

منوچین گفت: تحریم‌ها تقریبا موثر بوده و ایران را به پای میز مذاکره کشانده. برای بوئینگ از دست دادن قرارداد ایران‌ایر ممکن است بر تولید هواپیمای ۷۷۷ تاثیر گذارد، زیرا نخستین سفارش ایران‌ایر به بوئینگ که قرار است تا سال ۲۰۲۰ تحویل داده شوند، شامل ۱۵ فروند از این هواپیمای پهن‌پیکر است. تحویل این هواپیماها قرار است از ماه مه سال آینده آغاز شود.

 

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، هفته گذشته اعضای جدید هیات تشخیص این شرکت را منصوب کرد.

 

رحمت‌اله مه‌آبادی در اجرای ماده ۳ آیین‌نامه اجرایی نحوه و شرایط اجاره و واگذاری اماکن و محل‌ها در فرودگاه‌های کشور با توجه به مفاد مصوبه یکصد و بیستمین جلسه شورای عالی اداری٬ غلامحسین باقریان عضو هیات مدیره و معاون عملیات فرودگاهی٬ ابراهیم مرادی عضو هیات مدیره و راهبر عملیات هوانوردی٬ حمیدرضا سیدی معاون برنامه‌ریزی و نظارت و فرشید گلیج مدیرکل دفتر نظارت بر مقررات فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل را به مدت دو سال به‌عنوان عضو هیات تشخیص معرفی کرد.

 

در بخشی از این متن ابلاغ آمده: امید است با عنایت به اهمیت و حساسیت اماکن و محل‌های فرودگاهی٬ اعضای محترم هیات تشخیص مساعی لازم به‌منظور حفظ منافع و مصالح شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران را به کار گیرند.

 

در حالی چند روز گذشته خبر  بازبینی مجوزهای فروش هواپیما به ایران از سوی خزانه‌داری آمریکا رسانه‌ای شد که معاون ای‌تی آر در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌های داخلی اعلام کرد که تحریمهای بانکی مانع قراردادهای ATR نیست.

 

معاون مدیرعامل شرکت هواپیماسازی ATR با بیان اینکه تحریم‌های بانکی مشکلی برای قراردادهای فروش هواپیما به ایران ایجاد نکرده، گفت: با بانک‌هایی در ایتالیا و فرانسه مذاکره کردیم و حاضر شدند با ایران درباره نقل و انتقالات پول برای قرارداد خرید هواپیما همکاری کنند.

 

جیووانی درباره چگونگی نقل و انتقالات پول هواپیماهای ای. تی.آر با وجود تحریم‌ بانک‌های ایرانی عنوان کرد: چیزی که در مورد تحریم‌های بانکی گفته می‌شود، یکسری اطلاعات عمومی است که در روزنامه‌ها بیان می‌شود و تحریم‌های بانکی در این قراردادها مشکلی ایجاد نکردند.

 

وی تاکید کرد: درست است که برخی از بانک‌های غربی حاضر نشدند با بانک‌های ایرانی کار کنند اما ما با بانک‌هایی در ایتالیا و فرانسه مذاکره کردیم و حاضر شدند با ایران درباره نقل و انتقالات پول برای قرارداد خرید هواپیما همکاری کنند.

 

معاون مدیرعامل ATR ادامه داد: برخی از بانک‌های اروپایی حاضر هستند در معاملات با ایران حضور داشته باشند لذا در قرارداد فروش هواپیماهای ATR موضوع مهم این بود که بانک‌هایی را پیدا کنیم که بتوانند با بانک صنعت و معدن ایران همکاری کنند که این  اتفاق هم افتاد.

 

هفته گذشته نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت در یکی از برنامه تلویزیونی در خصوص وضعیت پروازهای حج توضیحاتی داد.

 

وی عنوان کرد: در گذشته دو کشور توافق کرده بودند، هر یک از شرکت‌های هواپیمایی ایران و عربستان، 50 درصد زائران را جابه‌جا کنند. طرف سعودی امسال دو شرکت را معرفی کرد که 25 درصد از جابه‌جایی‌ها را انجام می‌داد، اما دو روز پیش اعلام کرد که عهده‌دار سهم‌شان خواهند بود، به این ترتیب 25 درصد از جمعیت زائران ایرانی را آن دو شرکت، 25 درصد ایرلاین سعودی و 50 درصد شرکت‌های ایرانی جابه جا خواهند کرد.

 

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از تمایل ایرلاین‌های داخلی برای اجاره هواپیمای سوخو خبر داد اما این موضوع را منوط به گرفتن مجوز اوفک از سوی سوخو عنوان کرد.

 

مقصود اسعدی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «مجددا تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی برای اجاره و یا خرید هواپیمای سوخو درخواست داشتند؟» گفت: بله؛ اخیرا برخی از شرکت‌های هواپیمایی درخواستی را تنها برای اجاره سوخو داشته‌اند.

 

وی در همین رابطه ادامه داد: پس از برجام، ایرلاین‌های داخلی برای خرید و یا اجاره هواپیماهای سوخو تمایل داشتند اما بعد از اینکه اعلام شد این هواپیما دارای نقص فنی است این موضوع متوقف شد.

 

سامانی خاطرنشان کرد: بعد از برطرف شدن نقص فنی هواپیماهای سوخو، مذاکراتی را برای اجاره هواپیماهای سوخو داشتیم که آنها این موضوع را به بعد از گرفت مجوز اوفک موکول کردند.

 

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ یک از ایرلاین‌های داخلی درخواست رسمی را مبنی بر اجاره هواپیمای سوخو از سازمان هواپیمایی کشوری نداشته‌اند و منتظر گرفتن مجوز اوفک از سوی سوخو هستند، بیان کرد: در حال حاضر شرکت‌های هواپیمایی نیز به دنبال خرید و یا اجاره هواپیما هستند و این موضوع در حال پیگیری است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.