| کد خبر: 132175 |

◄ قهر خودروساز‌ها با انسان و جامعه انسانی!

آلودگی هوا در برخی از روزهای سال در تهران در سطح هشدار و خطرناک قرار دارد، طبق گزارش سازمان جهانی سلامت نیز سطح آلودگی هوا در تهران خصوصا از نظر آلودگی با آلاینده PM10 بالاست. طبق گفته رئیس مرکز کنترل کیفیت هوای شهر تهران در سال 1393، روزانه 8 تن ذرات معلق در نتیجه ترافیک تهران تولید می شده است.

تین نیوز

آلودگی هوا در برخی از روزهای سال در تهران در سطح هشدار و خطرناک قرار دارد، طبق گزارش سازمان جهانی سلامت نیز سطح آلودگی هوا در تهران خصوصا از نظر آلودگی با آلاینده PM10 بالاست. طبق گفته رئیس مرکز کنترل کیفیت هوای شهر تهران در سال 1393، روزانه 8 تن ذرات معلق در نتیجه ترافیک تهران تولید می شده است.

 

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز؛ آمارها نشان می‌دهد که در روزهای تشدید آلودگی هوای تهران، شمار بیماران تنفسی «تا ۶۰ درصد» افزایش می‌یابد، همچنین آلودگی هوا در تهران به طور متوسط موجب کاهش ۵ سال از عمر تهرانی‌ها شده‌است، همچنین آمارها از تعداد بالای مرگ و میرها بر اثر آلودگی هوا در تهران خبر می دهد، میزان بالای آلودگی هوا در تهران دلایل متعددی دارد که یکی از اصلی ترین آنها میزان تردد زیاد با وسایل نقلیه شخصی در شهر است.

 

 80 درصد آلودگی هوای تهران توسط ماشین ها تولید می شود و 20 درصد دیگر نیز بر اثر آلودگی های صنعتی بوجود می آید، طبق گزارش ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، این شهر ظرفیت حضور 700 هزار ماشین را دارد اما در حال حاضر بیش از 3 میلیون ماشین در آن تردد می کند، البته این آمار مربوط به سال 1393 است و اکنون شرایط از این نیز وخیم تر است.

 

همچنین، روزانه حدود 14 میلیون سفر درون شهری در شهر تهران صورت می پذیرد (سفرهای شهری، 1394). این تعداد سفر نیز خود مسائل زیادی را بوجود می آورد. این مسائل که هم عامل و هم معلول ترافیک است باعث اتلاف وقت شهروندان می شود به طوری که تنها در سال 1388، به گفته معاون حمل ونقل ‌وترافیک شهردار تهران روزانه 20 میلیون ساعت وقت تهرانی‌ها در ترافیک تلف شده است.

 

تاکنون راه حل های زیادی برای فائق آمدن بر این مشکلات ارائه شده است اما نتیجه محسوس و اثرگذاری نداشته اند، برای صحبت در همین خصوص به سراغ سرهنگ شهریار بهزاد بصیرت رئیس مرکز تحقیقات پلیس راهور رفتیم و با او به گفتگو نشستیم.

 

سرهنگ شهریار بهزاد بصیرت در پاسخ به سوال خبرنگار تین‌نیوز گفت: اگر شما به راحتی بتوانید با دوچرخه با محل مترو یا اتوبوس بروید و بعد دوچرخه را تحویل مراکز مشخصی بدهید و سپس از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید، طبیعتا از خودروی شخصی تک سرنشین استفاده نمی‌کنید، بنابراین اگر امروز با سیل خودروهای شخصی تک سرنشین مواجه هستیم به این علت است که ما تابع یک تئوری کلی به نام هزینه و فایده هستیم.

 

بصیرت ادامه داد: در واقع ما با خود حساب می‌کنیم که آیا خودروی شخصی هزینه بیشتری دارد و یا وسایل نقلیه عمومی؟ و بعد به این نتیجه می‌رسیم که طبیعتا در ترافیک ماندن بهتر است از تحمل شلوغی مترو و اتوبوس و وسایل نقلیه عمومی. متاسفانه موتوریزه شدن در جوامع در حال توسعه‌ای مانند ایران به معنای درست تعریف نشده و ما فرهنگ استفاده از این فناوری‌ها را نداریم.

 

رئیس مرکز تحقیقات پلیس راهور گفت: همین عدم وجود یک تعریف صحیح و مناسب از موتوریزه شدن امروز مسبب مسائلی مانند ترافیک و آلودگی شهرهای ما است البته این تنها یک بخش کار است، بخش دیگر کار نبود قوانین و مقررات و عدم وجود هماهنگی بین نهادهای مختلف کشور است.

 

او همچنین اظهار داشت: توجه شما را به یک موضوع جالب جلب می‌کنم، ببینید ما به عنوان پلیس به کارخانه‌های تولید خودرو اخطار می‌دهیم که بیش‌ترین آمار تصادف در کشور مربوط به یکی از خودروهای شما است و از کارخانه می‌پرسیم، چرا کیفیت این خودرو را ارتقا نمی‌دهید؟ کارخانه در پاسخ می‌گوید این خودرو یک خودروی شهری است و ما استانداردهای خودروی شهری را در این خودرو رعایت کرده‌ایم، حالا اگر یک نفر این خودرو را در معابر بین شهری به کار می‌گیرد، ارتباطی به ما ندارد! اما نهادی وجود ندارد که به خودروساز بگوید اگر این خودرو مخصوص شهر است، پس چرا تا سقف 180 کیلومتر سرعت می‌رود؟ طبیعتا یک خودروی شهری نباید بیش‌تر از 50 کیلومتر سرعت برود.

 

رئیس مرکز تحقیقات پلیس راهور در پایان گفت: این مسئله همان تفکر موتوریزه در جهت تولید خودروی بیشتر، فروش بیشتر و نهایتا سود بیشتر است، به عبارت دیگر در این تصمیم‌گیری‌ها چیزی که دیده نمی‌شود انسان و انسانیت است و تا زمانی که این رویه اصلاح نشود ما راه به جایی نخواهیم برد! ما تنها به فکر سود هستیم و اصلا اهمیتی نمی‌دهیم که این سود ما چه بلایی بر سر انسان و جامعه انسانی می‌آورد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.