| کد خبر: 11150 |

◄ وقتی بدنه کارفرمایی طرح جامع حمل و نقل از هم پاشیده شد

تین نیوز | در بخشی دیگر از گزارش مربوط به "نگاه شما در شبکه‌های اجتماعی"، موضوع زیر که توسط "سید مرتضی" در اتاق فکر حمل و نقل در شبکه‌اجتماعی " لینکدین " مطرح شده‌است به همراه دیدگاه‌های شما در این مورد بازنشر می‌شود:
وضعیت طرح جامع حمل و نقل و چشم انداز آتی آن
اهمیت طرح جامع حمل و نقل را همه متخصصین می‌دانند و عوارض ناشی از نبود طرح جامع به صورت وسیع در تمام فعالیت‌های بخش حمل و نقل مشهود است. در خصوص تهیه طرح جامع حمل و نقل چند نوبت تجارب نسبی و ناتمام از مطالعات در دوره قبل و بعد از انقلاب اسلامی ‌وجود دارد و در نوبت اخیر مطالعاتی كه از سال 81 شروع شد با سال‌هایی از فعالیت پرشتاب و سالیانی از ركود روبرو بوده و عملا در چند سال گذشته به تعطیلی كامل رسید تا اینكه وزیر محترم وعده تكمیل آن را داده است و در قانون برنامه پنجم نیز این موضوع بر وزارت تكلیف شده است. با اینحال جای بحث است كه چه كارهایی انجام شده و چه كارهایی باقی مانده است؟ كارهای انجام شده آیا مصوب هستند؟ آیا كارهای انجام شده كماكان معتبرند؟ چه مشكلاتی فراروی تكمیل طرح جامع حمل و نقل وجود دارد؟ برنامه وزیر محترم برای تكمیل طرح جامع حمل و نقل چیست؟ آیا این برنامه در دست انجام است یا رها شده است؟ آیا این برنامه به مقصود خواهد رسید؟ آیا عدم تكمیل طرح جامع حمل و نقل به علت دشواری ذاتی موضوع است؟ آیا اعتقاد مدیران به لزوم طرح جامع حمل و نقل وجود نداشته است؟ یا روشهای انجام كار صحیح نبوده؟ یا آنكه تعمدی در عدم تكمیل طرح جامع حمل و نقل وجود داشته است؟
چه روش‌هایی را برای پیشبرد مناسبتر طرح جامع حمل و نقل پیشنهاد می‌كنید؟ تا هنگامی‌كه طرح جامع حمل و نقل كامل نشده است چه استفاده هایی از مطالعات موجود می‌توان داشت؟ آیا امكان ابلاغ بخشهایی از مطالعات طرح جامع قبل از تكمیل تمام بخشهای آن وجود دارد؟ آیا مطالعات ناتمام فعلی قابل تكمیل است یا آنكه باید اساسا مطالعات دیگری را پی ریزی نمود؟
لطفا نظرات خود را در جهت گره گشایی از این گره بزرگ بفرمایید.

علی اصغر نظر داده است:
- به نظر می‌رسد شرح خدمات طرح جامع حمل و نقل در حدود سال‌های 80 نوشته شده است و گزارش های موجود نیز بر اساس اطلاعات و آمار سال 1385 می‌باشد. 

-در بخش ریلی برون شهری می‌توان حداقل پنج محور یا سوال مهم را طرح کرد که لازم است هر مطالعه ای که صفت جامع را بر خود دارد به آن بپردازد و بررسی های عمیق و همه جانبه همراه با راه حل اجرایی ارایه نماید. 

- به نظر می‌رسد در شرح خدمات طرح فعلی حمل و نقل در بخش ریلی فقط یک سوال و محور اصلی در سال 80 مطرح شده است. اساساً بقیه محورها و سوالات مهم که بخش ریلی انتظار جواب به آنها را در این طرح دارد در شرح خدمات وجود طرح نشده است. اینکه بخش ریلی خیلی از نتایج طرح راضی به نظر نمی‌رسد یک دلیلش این موضوع است.

-پیشنهاد می‌شود آنچه با مقدورات فعلی از این مطالعه قابل جمع‌بندی می‌باشد ارایه و تا تهیه طرح جامع بعدی مورد عمل قرار گیرد. همزمان نیز تیمی ‌مسئول تهیه شرح خدمات جدید بر پایه طرح پرسش ها و محورها اصلی مورد انتظار در بخش های حمل و نقل با نگاه ماکزیمایز کردن منافع ملی و با اخذ نظر خبرگان هر بخش مدون گردد و در عمل نیز انجام مطالعه توسط تیمی‌کاردان و کاربلد انجام گردد و شورایی نیز وظیفه راهبری طرح جدید را از زمان تدوین شرح خدمات تا نظارت و راهبری مستمر تا پایان کار به عهده بگیرد.

امیر نظر داده است:
خوشبختانه با ابلاغ 2 ماه قبل وزیر محترم راه و شهرسازی گروهی هفت نفره موظف به بررسی طرح جامع حمل و نقل شدند که اینجانب نیز در آن عضو هستم و ریاست آن بر عهده جناب آقای مهندس برهانی است.
در 2 ماه اخیر مطالعات مرحله اول طرح جامع منتهی به توصیه‌های کوتاه مدت بررسی شد و موارد انجام نشده که حدود 80 درصد از توصیه ها است برای ابلاغ به دستگاه ها آماده شد.
در ادامه به بررسی مراحل 2 تا 5  پرداخته شده و طی چهار ماه آتی موارد قابل ابلاغ یا استفاده در بودجه 94 یا برنامه ششم توسعه استخراج و ارائه خواهد شد.
البته مشارکت فعال همه علاقمندان مورد استقبال بوده و از محضر جناب آقای مهندس ناصریان نیز در بخش ریلی استفاده می‌شود.
موضوع در مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی متمرکز شده و مسئولیت اجرایی برعهده جناب دکتر صفارزاده بوده و دبیری گروه را جناب مهندس حداد هرندی برعهده دارند و چهار عضو دیگر عبارتند از آقایان مهندس غروی، کامیاب، سیدوکیلی و دکتر ذاکری.

معین نظر داده است:
بحث فوق العاده مهم و ضروری است.
جناب آقای جعفر پور خواستم بدونم درگروه مذکور از بخش دریایی کشور هم کسی حضور دارد؟

سید مرتضی نظر داده است:
یك مطالعات طرح جامع حمل و نقل در شرایط نرمال به سه تا پنج سال زمان نیاز دارد. با فرض آنكه مطالعات ناتمام فعلی به هرصورت توسط كارگروهی كه جناب آقای دكتر جعفرپور اشاره كردند تاحدودی جمع بندی و استفاده شود باز هم باید از اكنون به فكر پایه ریزی برای انجام مطالعات طرح جامع بعدی باشیم ولی بخش حمل و نقل به نظرم در شرایط نرمال و پایدار نیست و تكمیل مطالعات ناتمام فعلی در اولویت قرار دارد و ممكن است بحث روی مطالعات جدید منجر به سست شدن موضوع تكمیل مطالعات موجود شود و همه امور و نیازها به مطالعات جدید موكول شود. لذا در این شرایط باید همت عمومی ‌مدیران و كارشناسان ذیربط به تكمیل مطالعات موجود و استفاده از آن قرار گیرد بلكه شیرینی استفاده از نتایج مطالعات جامع تا حدودی مذاق كارشناسان را تازه و امیدواری به این موضوع فراهم شود و داشتن مبنای علمی‌در برنامه ریزی و فعالیتها تا حدودی نهادینه گردد.

سعید نظر داده است:
لطفا یکی از دوستان " طرح جامع حمل و نقل " را تعریف بفرمایند و حدود و ثغور آن را مشخص فرمایند. شاید علت اینکه نوشتن آن به سرانجام نمی‌رسد آنست که "هر کسی از ظن خود " یار آن شده است.

سید مرتضی نظر داده است:
در خصوص مطلب دكترجعفرپور در باره كمیته كاری طرح جامع حمل و نقل به لینك خبری ذیل مراجعه شود
http://www.tinn.ir/vdce.z8nbjh8f79bij.html
مطابق حكم صادره مدت انجام كار كمیته شش ماه است كه 40 روز آن سپری شده است.
به نظر می‌رسد قرار است در مدت شش ماه وضعیت این مطالعات روشن شود یعنی بخش‌هایی كه قابل استفاده هستند برای عموم منتشر شود و بخش‌هایی كه باید رفع نقص شوند و مكانیزم رفع نقص آنها پیشنهاد شود
در واقع این مدت برای احیای ستاد كارفرمایی طرح جامع حمل و نقل است تا كارفرما با تسلط بر طرح جامع بتواند آن را پیش ببرد. به نظر بنده انهدام بدنه كارفرمایی این طرح در دوره وزارت قبل باعث شده كه اكنون شش ماه برای احیای این ستاد زمان لازم باشد.
انتظار اینكه طرح جامع به زودی به نتیجه نهایی برسد را نداشته باشید و برای درازمدت هم هنوز چشم انداز واضحی وجود ندارد و برداشت این جانب آن است كه اخذ نتیجه بستگی به همت و اراده مسئولان وزارت راه دارد تا با یك برنامه منسجم و برای مدت حداقل چهار سال كار و تلاش مستمر كارشناسی با كمك مشاور و با اراده قوی مدیریتی برای مقاومت در برابر كارشكنی ها شاید این طرح بروز آوری و تكمیل و به نتیجه برسد
اما اگر به روزآوری مطالب و رفع كامل نواقص مدنظر نباشد ممكن است در مدت شش ماه توصیه های كوتاه مدت و در مدت دو سال بقیه مطالعات موجود جمع بندی و منتشر شوند.

امیر نظر داده است:
در دریایی از آقای دکتر مظاهری مدیر سابق گروه دریایی پژوهشکده حمل ونقل و عضو شورای سند جامع دریایی کشور استفاده شد.
در ریلی آقایان دکتر ذاکری، مهندس ناصریان و مهندس کامیاب مشورت دادند.
در جاده ای آقایان مهندس جمیلی و مهندس غروی و در هوایی آقایان مهندس منظری و دکتر صفارزاده مشاور بودند.
در ایمنی و محیط زیست و کلان حمل ونقل آقایان سیدوکیلی، اینجانب، سادات حسینی، نظرزاده و صادقیو تعدادی کارشناس دیگر کمک کردند.

علی اصغر
نظر داده است:
پیرو اشاره اینجانب به محورهای مورد انتظار از سندی که صفت جامع را یدک می‌کشد محورهای مورد انتظار از نتایج انجام مطالعات طرح جامع حمل و نقل در بخش ریلی برون شهری به شرح زیر پیشنهاد می‌گردد:

محور 1: بررسی تقاضای بالقوه و بالفعل قابل جذب و چگونگی جذب حداکثری بار و مسافر در بخش های مختلف توسط ریل تا سال 1404 و تعیین و اولویت بندی پروژه های ساخت خطوط اصلی و خطوط دوم ریلی و خطوط تندرو بر مبنای ماکزیمایز شدن منافع مالی

محور 2: نقشه راه چگونگی رونق و جذابیت کسب و کار حمل و نقل بار و مسافر ریلی و چگونگی تامین منابع مالی و مشارکت مدیریت و سرمایه بخش غیر دولتی

محور 3: تعیین ساختار نوین پیشرفته و مترقی حمل و نقل ریلی در ایران

محور 4: تعیین مختصات راه آهن مترقی و پیشتاز در سطح منطقه و نقشه راه و چگونگی رشد و ارتقای شاخص های عملکردی در حوزه مختلف بخش بار و مسافر برای دستیابی به رتبه اول سطح منطقه در افق 1404

محور 5: تعیین استراتژی بهره برداری بهینه از خطوط و ناوگان ریلی حمل بار و مسافر در افق سال 1404 بر اساس نگاه صاحب کالا و مسافرین

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.