| کد خبر: 108237 |

بالاخره کی هواپیمای نو به ایران می‌آید؟

تین‌نیوز| ماجرای خرید هواپیما به کشورمان در تب و تاب امضای قرارداد است و هر ازچندگاه، وعده ای جدید درباره این اقدام منتشر می شود.

 

ماجرای خرید هواپیما از ایرباس، بوئینگ و ATR مثل برگ های پاییزی رنگ باخته و هر از گاهی مسئولان وزارت راه و شهرسازی وعده ای جدید از ورود هواپیماهای نو به آسمان ایران می دهند.

ماجرای خرید هواپیمای نو برای کشورمان در سفر رئیس جمهور به فرانسه در بهمن 94 آغاز شد، در این سفر پیش قرارداد خرید 118 فروند هواپیمای ایرباس، بین هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ایرباس به امضا رسید.

اگرچه قرار بود طی 20 روز این پیش قرار داد حالت رسمی بگیرد، اما به یک باره خبر رسید که پیش قرارداد ایران ایر و ایرباس مشتمل بر 500 صفحه است و امضای آن به سه ماهه نخست 95 موکول شد.

در همین وضع که هنوز نهایی شدن پیش قرارداد ایران ایر و ایرباس میان زمین و آسمان بود، خبر از امضای پیش قرارداد میان دو شرکت ایران ایر و ATR برای خرید 20 فروند هواپیمای کوتاه برد ATR72-600 رسید و پس از آن نیز خبر امضای پیش قراردادی دیگر میان بوئینگ و ایران ایر برای خرید هواپیما اعلام شد.

در این مدت وعده های وزارت راه و شهرسازی برای به ثمر رسیدن این قراردادها نیز قابل توجه است. برای مثال مسئولان وزارت و راه و شهرسازی تاکنون تاریخ‌‌ های مختلفی برای نهایی شدن قرارداد ایران ایر و ایرباس اعلام کرده اند، تاریخ ‌هایی نظیر 20 روز ‌پس از تفاهم اولیه، سه ماهه نخست سال 95، نیمه اردیبهشت 95، پایان اردیبهشت 95، نیمه خرداد 95، پایان خرداد 95، مردادماه 95.

البته مسئولان وزارت راه و شهرسازی این طولانی شدن روند خرید هواپیماهای نو و ورود آن ها به کشورمان را با عدم صدور مجوز دفتر کنترل دارایی ‌های خارجی آمریکا برای فروش هواپیما به ایران مرتبط می دانستند که در نهایت این مجوز در آخرین روز تابستان به دو شرکت ایرباس و بوئینگ اعطا شد تا بتوانند هواپیماهای مسافربری تولیدی خود را به ایران بفروشند.

پس از صدور مجوز فروش هواپیما به ایران، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در روز یکم مهر در اخبار 21 شبکه یک سیما گفت: امیدواریم اولین سری هواپیماها اواخر پاییز یا اوایل زمستان وارد ناوگان هوایی ایران شود.

وی افزود: سری اول هواپیماها هم از ایرباس و هم از بویینگ به ایران تحویل می شود.

وزیر راه و شهرسازی در دوازدهم مهر ماه 95 نیز طی مصاحبه ای اعلام کرد: قرارداد با ایرباس به زودی نهایی خواهد شد و مذاکره با مسئولان بوئینگ نیز با رویکرد مثبت از جانب دو طرف در حال پیگیری است.

در همین حال که آخوندی خبر از نهایی شدن قرارداد با ایرباس آن هم با استفاده از قید «به زودی» داده و گفته بود امیدواریم اولین سری هواپیماها اواخر پاییز یا اوایل زمستان وارد ناوگان هوایی کشور شوند، یک ماه بعد یعنی در دوازدهم آبان 95 اصغر فخریه کاشان، قائم‌ مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل اعلام کرد: به شرط رفع موانع 5 تا 9 فروند هواپیمای نو تا اواخر امسال وارد کشور می شوند تا بتوانیم برای پروازهای قبل از عید و نوروز 96 از آنها استفاده کنیم.

اگرچه این مقام مسئول ذکر نکرد که موانع ورود هواپیماها چیست، اما باتوجه به گفته وی، وعده وزیر راه برای ورود هواپیماهای نو تا اواخر پاییز یا اوایل زمستان، عملی نخواهد شد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    کاش دولت تو قرارداد ذکر کنه که بدون دادن پول بیشتر باید تکنولوژی ساخت قطعات هات و مصرفی و تکنولوژی تعمیرات به ایران انتقال پیدا کنه! و در کنار این قرارداد ها به ایرلاین ها به میزان ارزش شون وام کم بهره برای خرید هواپیما زیر ۷ سال بدهد!

  • 0 0

    هیچوقت