| کد خبر: 102948 |

◄ تمام دنیا منتظر برداشته شدن موانع صنعت هوانوردی ایران است

تین‌نیوز| وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری صبح امروز در محل برگزاری اجلاس کاپا، با اشاره به این که برگزاری اجلاس کاپا در ایران نشان دهنده برداشتن موانع در صنعت هوانوردی تقاضای جهانی است، نه فقط تقاضای ایران، گفت: اجلاس کاپا دومین بار است که پس از برجام در ایران برگزار می‌شود و این نشان می‌دهد که تمام دنیا منتظر برداشته شدن موانع صنعت هوانوردی ایران هستند.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، عباس آخوندی، با اشاره به ورود همه ایرلاین‌های داخلی به مذاکره با بوئینگ گفت: در این مذاکره تمام ایرلاین‌های داخلی حضور دارند و انحصاری برای ایران‌ایر به صورت مشخص وجود ندارد.
 
او با بیان اینکه تنها ایرلاینی که در حال حاضر نمی‌تواند از صندوق توسعه ملی استفاده کند ایران‌ایر است، گفت: هیچ انحصاری برای این شرکت وجود دارد و در ضمن دولت تضمین مالی در قراردادهای خرید هواپیما از بوئینگ و ایرباس ندارد و اساسا تضمین مالی هیچ ایرلاینی را نمی‌پذیرد.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، در حال حاضر در قرارداد بوئیگ و ایرباس تنها مانع مجوز اوفک است : تشکیل دومین اجلاس کاپا در ایران نشان می‌دهد که برداشتن موانع از پیش روی صنعت هوانوردی فقط تقاضای ایران نیست و این یک تقاضای جهانی است و فشارهایی بر روی آمریکا برای برداشته شدن این موانع ایجاد شده است.
 
آخوندی در ادامه گفت: افزایش 22 درصدی پروازهای داخلی نشان می‌دهد که ظرفیت افزایش پرواز داخلی در ایران وجود دارد و ما از تمام ایرلاین‌های داخلی و بنگاه‌های داخلی حمایت می‌کنیم و به طور قطع اگر ایرلاین‌های داخلی بتوانند بحث نوسازی ناوگان را انجام دهند نسبت به ایرلاین‌های خارجی قدرت رقابت بیشتری خواهند داشت.
 
او در ادامه با بیان اینکه تا سال 1404 به 100 هواپیمای کوتاه‌برد و 400 هواپیمای میان‌برد و بلندبرد نیاز داریم گفت:  این تعداد هواپیما الزاما نباید در قرارداد خرید تامین شود و می‌توانیم با روش اجاره یا اجاره به شرط تملیک هم این تعداد هواپیما را تامین کنیم.
 
وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره این که آیا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌تواند تهدیدی برای قرارداد خرید هواپیما باشد گفت: تاکید می‌کنم یک تقاضای جهانی برای برداشته شدن موانع صنعت هوانوردی وجود دارد و مطمئن هستم که این انحصار شکسته می‌شود.
 
آخوندی همچنین درباره هواپیماهای آنتونوف در ایران با وجود تعطیل شدن کارخانه هواپیماسازی آنتونوف در روسیه گفت: ما به عنوان دولت، نقش تنظیم کننده مقررات داریم و تا زمانی که هواپیمایی مجوزهای ایمنی پرواز را نداشته باشد به آن اجازه پرواز نخواهیم داد حال اینکه آن بنگاه چطور می‌تواند استانداردهای مورد نظر را به دست بیاورد به دولت مربوط نمی‌شود.

مطمئنیم اوفک فروش هواپیما به ایران را تایید می‌کند
در ادامه این نشست خبری اصغر فخریه کاشان، قائم مقام وزیر راه درباره خرید هواپیما از میتسوبیشی ژاپن گفت: شرکت هواپیماسازی میتسوبیشی سه مدل هواپیمای 70 ، 90 و 100 نفره تولید می کند که 747 فروند از این مدل هواپیماها پیش فروش شده‌اند و این هواپیماها در حال گذراندن مراحل تست هستند.
 
به گفته او مذاکرات با ژاپنی‌ها ادامه دارد و پیشنهادات دو طرف رد و بدل شده است.

او درباره صدور مجوز اوفک هم گفت: اگر مجوز اوفک صادر نشود به معنای نقض برجام است، بنابراین مطمئن هستیم که اوفک فروش هواپیما به ایران را تایید می‌کند .

وی همچنین از تشکیل کارگروهی بین ایران و نمایندگان ایرباس برای تامین زنجیره قطعات هواپیما خبر داد و گفت:‌ کار گروهی بین ایران و نمایندگان ایرباس تشکیل شده است که در این کارگروه مذاکراتی انجام شده است که امکانات داخل برای زنجیره تامین قطعات ایرباس بررسی شود که در این کمیته اجرایی نماینده معاونت تحقیقات و فناوری ریاست جمهوری و نماینده وزارت و راه و شهرسازی وجود دارد.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.