| کد خبر: 92860 |

نگاه مدیر مسئول: علی جهاندیده

در سال نو باید بیشتر کار کنیم کارنامه سالی که گذشت راضی کننده نیست

تین‌نیوز|  در آستانه سال نو، بهتر که نگاهی به کارنامه سالی که گذشته است بیاندازیم که چندان راضی کننده نیست. دستاورد قابل توجهی نصیب‌مان نشده و تقریبا در هیچ یک از زیربخش‌ها تحولی بنیادی واساسی اتفاق نیافتاده است‌. همه کارها را حواله داده بودیم به دوران بعد از اجرای برجام. زمانی هم که همان دوره فرا رسید دست‌های تقاضا از همه سو آن‌چنان به سوی مان دراز شد که بخش حمل‌ونقل اصولا از یادها رفت .
 
حمل‌ونقل شهری ما همچنان یک معضل پیچیده و لاینحل در کارنامه شهرداری‌ها ماند. ظرفیت‌های جدید متروی تهران و برخی مراکز استان‌ها در برابر کمبود قطارها و عدم توان در کاستن از فاصله سفرها تغییر محسوسی در سهم حمل‌ونقل عمومی در سفر شهروندان به وجود نیاورد. ناوگان شهری، اعم از اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها هم یک سال فرسوده شدند ونوسازی ناوگان به جایی نرسید که بتواند تغییری در متوسط سن خود بدهد و خدمت بهتری به شهروندان ارائه دهد.
 
وضعیت در حمل‌ونقل جاده‌ای همچنان دردسرساز و ناکارآمد ماند با وجود حداکثر بهره‌مندی از امکانات هوشمند و پیشرفته و تلاش ماموران در مسیرها بهبودی در تردد خودروها تجربه نشد در شبکه بین استانی کشور هیچ مسیر تازه‌ای در طول سال مورد بهره‌برداری قرار نگرفت. کارها فقط به بهتر کردن مسیرهای قبلی در حد «راهداری» خلاصه شد که با کمبود بودجه مواجه بود و عملا نتوانست تغییری در معادله کیفی راه‌های کشور بدهد. شاید مهمترین دستاورد این بود که توانستیم مهاری به تخلفات جاده‌ای بزنیم و در تمام طول سال حادثه مهمی نداشته باشیم .
 
در بخش حمل‌ونقل ریلی حقیقتا همه سال به حرف و حدیث گذشته؛ آرزوی اهالی گیلان برای پیوستن استان‌شان به شبکه ریلی هم چنان نامحقق ماند کاری که دولت دهم قول داده بود در آخرین سال صدارتش به انجام برساند.

در آغاز سومین سال صدارت دولت یازدهم هم به اتمام نرسید. در تمام طول سال شاهد بودیم که استانداران و مقام‌های محلی در همه نقاطی که در مسیر توسعه شبکه‌های ریلی قرار دارند از کمبود اعتبارات شکایت داشتند و مدیران‌کل راه و شهرسازی استان‌ها مبهوت ماندند که فقط ده، بیست درصد اعتباراتی که تقاضا کرده بودند در اختیارشان قرار گرفت و برای تکمیل پروژه‌ها کاری از دست‌شان بر نمی‌آمد .
 
در بخش حمل‌ونقل هوایی ، بعد از برداشته شدن تحریم‌ها و سفر ریاست جمهوری به فرانسه و تفاهم‌هایی که برای خرید بیش از یک‌صد هواپیمای ایرباس به عمل آمد امیدهایی پدید آمد اما اثراتش به انتهای سال دست نداد. تنها تحول در این بخش آزادسازی قیمت‌گذاری بلیت پروازهای داخلی بود که اوج‌گیری فعالیت نهادهای حمایتی و تعزیراتی، اجازه بهره‌مند شدن از مزایای این آزادسازی را به شرکت‌های هواپیمایی نداد.

تنها تحول معنی‌دار رفع محدویت‌هایی بودکه در کار سوخت‌گیری هواپیماهای ایرانی در مقاصد اروپایی به‌وجود آمده بود که در نتیجه از آخرین ماه‌های سال هواپیماهای ایرانی دیگر مجبور نشدند برای گرفتن سوخت در یک مقصد میانی نشست و برخاستی داشته باشند و هزینه تمام‌شده صندلی‌هایشان را بالا ببرند.
 
شاید تنها تغییر مهم در حمل‌و‌نقل کشور در بخش دریایی اتفاق افتاده باشد که معمولا توجه کسی را هم جلب نمی کند. کمتر کسی متوجه شد که پس از توافق‌های ژنو و اجرایی شدن برجام‌، سایز کشتی‌هایی که به بنادر کشورمان می‌آمدند تغییر کرد و مسیر انتقال کالای وارداتی هموارتر شد .این تحول نه تنها سرعت بیشتری به حمل‌ونقل دریایی کشور داد، بلکه با برقراری سفرهای مستقیم شرکت‌های کشتیرانی بزرگ به بنادرمان، هزینه حمل کالا را نیز به اندازه‌ای پایین آورد که بتواند به تغییر معنی‌داری در قیمت کالاها در مجاری فروش آن به مصرف‌کنندگان نهایی به وجود آید.
 
به هر صورت سال 1394 بخش حمل‌ونقل کشور به هر دلیل منطقی یا غیر منطقی کارنامه درخشانی از خود به‌جای نگذاشت. امید آن که همه نهادهای مرتبط ، این واپس‌ماندگی را احساس کنند و در سال تازه با شوقی وافر به جبران آن برآیند و در پایان سال کارنامه‌ای در برابر خود بگذارند که به اندازه کارنامه سال کهنه رنجور کننده نباشد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.