| کد خبر: 168466 |

◄ بودجه بیت‌المال، منبع نامعلوم و گل به خودی!

کسانی که ذره‌ای با اصول حرفه‌ای خبرنگاری آشنا باشند، مطمئنا تصدیق می‌کنند که برای اظهار نظر درباره چنین موضوع مهمی که از یک طرف به ایمنی پروازها بستگی دارد و از طرف دیگر، سعی دارد بیانگر نظر یک مقام قضایی باشد، باید منبع خبر موثق و مشخص باشد، چیزی که در این خبر به هیچ‌وجه لحاظ نشده است و بیش از هر چیزی شائبه جعلی بودن را به ذهن متبادر می‌کند.

تین نیوز

وبلاگ سعید سعیدی: این روزها با توجه به گسترش روزافزون امکانات و روش‌های تهیه و انتشار اخبار، تصاویر و گزارشات، سرعت در انتقال اطلاعات بسیار افزایش یافته است و هر فردی با در دست داشتن یک تلفن همراه و بهره‌مندی از خط اینترنت، می‌تواند در قالب یک خبرنگار ظاهر شود، خبرنگاری که شاید سرعت در انتقال مطالب و تصاویر موردنظر را بسیار ارجح‌تر از صحت و درستی اقدامش بداند، موضوعی که البته هرگز از یک خبرگزاری یا یک خبرنگار حرفه‌ای پذیرفته نمی‌شود چون صحت مطالب و تصاویر از جمله رسالت‌های یک رسانه محسوب می‌شود.

جالب‌تر اینکه هرچه موضوع خبر یا گزارش از حساسیت بالاتری برخوردار می‌شود، ضرورت توجه به درستی آن نیز افزایش می‌یابد و هنگامی که مقوله مهمی مانند وارسی ایمنی پرواز هواپیماها مطرح می‌شود، انتظار می‌رود ابتدا صحت و درستی یک خبر، مصاحبه یا گزارش سنجیده و سپس منتشر شود.

در جریان موضوع خرید هواپیمای فلایت‌چک توسط شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، شاهد انتشار مطالب مختلفی بودیم. در کنار تمامی مطالب موثق و تخصصی، هفته قبل شاهد بودیم که یک خبرگزاری با وجود انتشار گزارش سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت مبنی بر صحت و درستی عملکرد شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در جریان خریدن هواپیمای فلایت چک، از یک مقام قضایی که ذکر نامش در این خبر نیاز به اخذ مجوز از مراجع بالاتر داشت،  اعلام کرد که نتایج تحقیقات (سازمان بازرسی کل کشور) حکایت از آن دارد که «اقدام مدیران مربوطه(در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران) نه تنها به اذعان سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت، قابل ستایش نیست، بلکه مستوجب تعقیب کیفری هم شناخته شده است.»

کسانی که ذره‌ای با اصول حرفه‌ای خبرنگاری آشنا باشند، مطمئناً تصدیق می‌کنند که برای اظهار نظر درباره چنین موضوع مهمی که از یک طرف به ایمنی پروازها بستگی دارد و از طرف دیگر، سعی دارد بیانگر نظر یک مقام قضایی باشد، باید منبع خبر موثق و مشخص باشد، چیزی که در این خبر به هیچ‌وجه لحاظ نشده است و بیش از هر چیزی شائبه جعلی بودن را به ذهن متبادر می‌کند.

 در این که مقامات محترم قضایی در اظهار نظرهایشان رعایت صدق و درستی را می‌کنند، هیچ شکی نیست، اما چگونه است که یک خبرگزاری، به خودش اجازه می‌دهد که چنین اشتباه محرزی را در عرصه خبرنگاری؛ آن هم در چنین موضوع مهمی انجام دهد؟!

به واقع، منظور از «یک مقام قضایی که ذکر نامش در این خبر نیاز به اخذ مجوز از مراجع بالاتر داشت» چیست؟ اگر منظور؛ ضرورت کسب مجوز توسط مقام محترم قضایی مصاحبه‌کننده با خبرگزاری  مذکور  باشد(البته اگر ساخته ذهن آن رسانه محترم نباشد!) که خوشبختانه سخنگو و مسئولانی که از سوی قوه قضائیه کشورمان مجوز سخن گفتن با اصحاب رسانه دارند، کاملاً شناخته شده هستند و اگر هم منظور ، خود نگارنده خبر است که موضوع خنده‌دار‌تر می‌شود! مگر ممکن است یک خبرگزاری با این همه سابقه و تلاش برای بهره‌گیری از کادر مجرب خبری، چنین گافی بدهد؟ البته شاید در هنگامه مسابقات جام جهانی و گل به خودی‌هایی که بازیکنان تیم‌های ملی مراکش و نیجریه به تیم‌های خودشان زدند، چنین رویدادی هم در خبرگزاری مذکور اتفاق افتاده باشد!

صنعت هوانوردی اساساً یک حوزه کاملا تخصصی است که قلم زدن در آن نیازمند داشتن اطلاعات کافی این حوزه؛ علاوه بر دانش و مهارت‌های خبری است و از طرف دیگر، اطلاع‌رسانی از زبان یک مقام قضایی درباره پرونده‌ای که هنوز هیچ دادگاهی برای آن تشکیل نشده و هیچ حکمی درباره آن صادر نشده، خطایی قابل پیگیری است و حالا نوبت مسئولان خبرگزاری مذکور است که پاسخگوی این سوالات باشند.                                                                                                         

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    اگر واقعا نيت شما خواباندن اين مسئله است پس بازش نكن اين هم گل به خودي به حساب مي آيد

  • ناشناس 0 0

    آقای سعیدی خبرنگار و روزنامه نگار قدیمی هستن. کارشناس صنعت هوانوردی نیستن