| کد خبر: 167717 |

◄ تحلیل آتش‌نشانی شیراز از حادثه سال 82 راه آهن در نیشابور

در حادثه نیشابور 24 آتش‌نشان به شهادت می­‌رسند و مسئولان شهری نیشابور شامل فرماندار، معاونان شهردار، مدیر عامل آتش‌نشانی نیشابور، مأموران نیروی انتظامی، کارکنان راه‌آهن و اهالی روستا و منطقه، از دیگر افرادی هستند که در این حادثه کشته می‌­شوند تا این حادثه تلخ از حوادث نادر آتش‌نشانی نام گیرد.

تین نیوز

وبلاگ عباس قربانعلی‌بیک: معاونت برنامه ‌ریزی آتش­‌نشانی شیراز گزارشی 49 صفحه­‌ای از حادثه نیشابور تهیه کرده که شایسته توجه و تقدیر است:

در ساعت 4 و 42 بامداد 29/12/82 از طریق تلفن 125 ستاد فرماندهی سازمان آتش ‌نشانی و خدمات ایمنی نیشابور­، یک فقره فرار واگن‌های باری اعلام می‌شود، فردی که خود را کارمند راه ‌آهن خراسان معرفی کرده است از آن سوی خط تلفن اظهار می‌کند: تعدادی واگن که حامل پنبه، گوگرد و بنزین است، از ایستگاه ابومسلم سه ایستگاه قبل از ایستگاه نیشابور به طور ناخواسته فرار کرده و به احتمال زیاد این واگن‌ها در ورودی شهر نیشابور (سه راه جمهوری) از ریل خارج می‌­شود.

به همین دلیل ایستگاه‌های 3، 4 و 1 آتش ‌نشانی به ترتیب به محل اعزام و در سمت شمال و جنوب ریل با رعایت فاصله مستقر می‌شوند، چند دقیقه‌ای از تماس اول نگذشته که تماس دوم با 125 خبر از خارج شدن واگن‌ها از ریل در ایستگاه خیام یک ایستگاه قبل از نیشابور می‌­دهد و اضافه می­‌کند که واگن‌ها به شدت دچار آتش ‌سوزی شده‌اند و چهار واگن نیز از ایستگاه خیام عبور کرده و با سرعت به سمت نیشابور در حرکت­ند.

بدین ترتیب با دستور ستاد فرماندهی خودروهای ایستگاه‌های یک و سه به ایستگاه خیام واقع در روستای دهنو هاشم آباد در 94 کیلومتری نیشابور اعزام شده و ایستگاه 4 نیز در محل سه­ راه­ جمهوری نیشابور می­‌ماند تا در صورتی که چهار واگن دیگر حادثه‌آفرین شوند به مقابله با آنها بپردازد. پس از لحظاتی چهار واگن نیز در سه راه جمهوری از ریل خارج و مأمورین ایستگاه چهار پس از بررسی و اطمینان از خالی و بی­‌خطر بودن واگن‌ها، به ایستگاه خیام اعزام شدند.

عملیات اطفا به خوبی پیش می‌­رود، در ساعت 9 صبح از سوی مدیرعامل سازمان آتش­‌نشانی و فرمانده عملیات اعلام می­‌شود که حریق مهار شده است، اما ناگهان در ساعت 9 و 37  در حالی که نیروهای آتش‌نشانی شهرهای نیشابور، مشهد، قدمگاه، خرو، درود و فولاد خراسان در محل مشغول اطفاء حریق بودند انفجاری بسیار مهیب منطقه را ویران می­‌کند، صدای انفجار در ده‌ها کیلومتر آن طرف­ تر(مشهد و نیشابور) هم شنیده می‌­شود. در مشهد (90 کیلومتری محل حادثه) زلزله 5/3 ریشتری ثبت می‌­شود، حدود 320 نفر کشته و 469 نفر زخمی می‌شوند.

در این حادثه 24 آتش‌نشان به شهادت می­‌رسند و مسئولان شهری نیشابور شامل فرماندار، معاونان شهردار، مدیرعامل آتش‌نشانی نیشابور، مأموران نیروی انتظامی، کارکنان راه‌آهن و اهالی روستا و منطقه، از دیگر افرادی هستند که در این حادثه کشته می‌­شوند تا این حادثه تلخ از حوادث نادر آتش‌نشانی نام گیرد.

طبق مصاحبه مدیر عامل وقت راه‌آهن تعداد واگن‌ها هر چقدر باشد دو کفش خط یکی در واگن ابتدایی و دیگری در واگن انتهایی کافی است که از حرکت واگن‌ها جلوگیری کند و در رابطه با بستن ترمزهای دستی اگر ترمز چهار تا پنج واگن بسته می‌­بوده کفایت می­‌کرده است.

ابتدا همه فکر می­‌کردند حادثه عمدی و ناشی از خرابکاری است اما در بررسی به عمل آمده از سوی کمیسیون فنی بررسی سوانح را­ه­‌آهن این احتمال رد شد و در نهایت علت فرار واگن‌ها این چنین اعلام شد:

1- نبستن ترمز دستی به طور صحیح

 2- سهل انگاری در خصوص سوارکردن کفش خط و عدم نظارت دقیق از سوی رئیس قطار

3- شیب تند و غیر استاندارد راه‌آهن

فرار واگن‌ها: 51 واگن باری که حدود 36 ساعت در ایستگاه ابومسلم 40 کیلومتری محل حادثه متوقف بودند،  به حرکت در می‌­آیند و تا دو ایستگاه بعد بدون هیچ مانعی حرکت می­‌کنند و در نهایت با برخورد به یک لکوموتیو از خط خارج و با توجه به مواد آتش‌زا شعله ور می‌­شوند، این در حالی است که واگن‌ها در مسیر کور قرار داده شدند.

در این واگن‌ها 4 ماده اصلی پنبه، گوگرد، نفتا (سوخت هواپیما) و کود نیترات آمونیوم حمل می‌­شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.