| کد خبر: 164602 |

ماجرای اتاق رئیس کل بانک مرکزی

مهم این است که دولت ترتیبات مالی خود را به گونه‌ای ساماندهی کند که در عمل به منابع پرقدرت بانک مرکزی دست‌اندازی نکند و به بانک مرکزی به صورت قلک نگاه نکند.

تین نیوز

وبلاگ محسن جلال‌پور: در میان کشورهایی که به سیاست گذار پولی خود استقلال تصمیم‌گیری داده‌اند، تجربه استقلال بانک مرکزی سیرالئون بسیار پندآموز است.

دکتر مسعود_نیلی ماجرای بامزه‌ای از تجربه کوتاه استقلال بانک_مرکزی سیرالئون تعریف کرده و رئیس کل بانک مرکزی هم به آن واکنشی طنزآمیز نشان داده است.

ظاهراً استقلال بانک مرکزی سیرالئون به تایید رئیس‌جمهور این کشور می‌رسد اما دیری نمی‌پاید که وزیر اقتصاد از بانک مرکزی سیرالئون درخواست منابع می‌کند. رئیس کل بانک مرکزی این کشور با این استدلال که اثر تورمی دارد، با آن مخالفت می‌کند. چندبار این درخواست تکرار می‌شود و بانک مرکزی مخالفت می‌کند تا اینکه وزیر، مسئله را با رئیس‌جمهور در میان می‌گذارد. رئیس‌جمهور به رئیس کل بانک مرکزی دستور می‌دهد که منابع را اختصاص بدهد اما او با این استدلال که بانک مرکزی مستقل است، نمی‌پذیرد. درنهایت رئیس‌جمهور دستور می‌دهد که رئیس کل بانک مرکزی را از پنجره اتاقش به بیرون پرت کنند.

مصاحبه کننده هفته نامه تجارت_فردا - شماره 264-  با طرح این ماجرا، به ولی_الله_سیف گفته:  من خیلی نگران شما هستم چون اتاق شما در طبقه شانزدهم است. خودتان واقعاً نگران نیستید؟

و آقای سیف با خنده پاسخ داده:

« اتفاقاً از زمانی که این داستان را شنیدم، قصد دارم دفترم را به طبقه اول منتقل کنم. البته به هیچ عنوان نباید شأن و جایگاه جناب آقای دکتر روحانی را با کشور مورد مثال شما مقایسه کرد. فارغ از این داستان و از شوخی گذشته، واقعیتی که در این میان وجود دارد دشواری و حساسیت کار روسای بانک مرکزی است و اینکه استقلال بانک مرکزی با وجود اینکه در نگاه اول طبیعی و جذاب به نظر می‌رسد، لیکن در اجرا و عمل با پیچیدگی‌ها و دشواری‌های زیادی همراه است.»

آقای سیف در این مصاحبه، جمله‌ای کلیدی هم گفته: « این که در تبیین شرایط استقلال بانک مرکزی و رابطه آن با دولت، مهم این است که چه اندازه قدرت نه گفتن بانک مرکزی به خواست‌های سیاسی وجود دارد. مهم این است که دولت ترتیبات مالی خود را به گونه‌ای ساماندهی کند که در عمل به منابع پرقدرت بانک مرکزی دست‌اندازی نکند و به بانک مرکزی به صورت قلک نگاه نکند و از منابع آن به عنوان ابزاری برای تامین کسری بودجه استفاده نشود. در چنین شرایطی، تقوای مالی دولت است که درجه استقلال بانک مرکزی را تعیین می‌کند. »

محسن جلال‌پور

وبلاگ‌نویس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.