| کد خبر: 161155 |

◄ تعرفه واردات خودروی هایبرید؛ هیاهو بر سر هیچ

خودروهای هایبرید موجوداتی موقت بوده و تنها در این دوره زمانی که هنوز خودروهای تمام الکتریکی گران هستند در بازار جولان می‌دهند. با توسعه و عمومیت یافتن خودروهای الکتریکی این تکنولوژی در آینده نزدیک منسوخ خواهد شد(4)، یکی از دلایل آن، تاثیر ناچیز این نوع خودرو ( هایبریدنوع اول) در کاهش آلودگی هوا است.

تین نیوز

سعید قصابیان* : دو خودرو از یک شرکت خودروسازی با پلتفورم و بدنه و اتاق و گیربکس و موتور درون‌سوز مشابه ( تکنولوژی، حجم موتور و قدرت و نسبت تراکم و به‌ویژه نرخ مصرف و . . . . مشابه ) را در نظر بگیرید. در نظر بگیرید که یکی از موتورها درون‌سوز است و دومی هایبرید(1) ( از نوعی که هم اکنون در کشور وجود دارد) و از موتور درون‌سوز برای شارژ باتری استفاده می‌کند(2). در اولی همه قدرت تولید شده در موتور درون سوز به طریق مکانیکی به چرخ‌ها منتقل می‌شود. در دومی بخشی از قدرت به طریق مکانیکی و بخش دیگری از قدرت به واسطه باتری و موتور الکتریکی به چرخ‌ها منتقل می‌شود(3).

همانطور که ملاحظه می‌شود منشا شارژ باتری، موتور درون سوز است. حال چطور می‌توان ادعا کرد که این خودروی هایبرید نسبت به موتور درون‌سوز آلایندگی کمتری دارد؟ مگر منشا شارژ باتری، موتور درون‌سوز نیست؟ خودرو چه در مود الکتریکی باشد و چه در مود مکانیکی، قدرت قبلاً در موتور درون‌سوز تولید شده و هوا را آلوده کرده است. تنها مزیت این خودروها در کاهش آلودگی این است که می‌توان شارژ باتری با موتور درون‌سوز را در مناطق کمتر آلوده شهر انجام داد و در مناطق مرکزی و متراکم شهر از مود الکتریکی استفاده کرد. بدیهی است که تاثیر این اقدام بسیار محدود است.  

تفاوت دیگر امکان بازیابی انرژی در خودروهای هایبرید( و البته برقی ) است. در هنگام ترمز و یا قرار گرفتن در سرازیری امکان بازیافت انرژی در سیستم الکتریکی وجود دارد. اما از آنجا که پیشرانه اصلی همچنان سوخت فسیلی است و تنها در سرعت‌های پایین و در آغاز حرکت و در مناطق متراکم شهر می‌توان با اتکای کامل به مود الکتریکی حرکت کرد تاثیر این ویژگی نیز محدود است.

نوع دیگری از خودروهای هایبریدنیز عرضه شده‌اند که منشاء شارژ باتری آنها در بیرون از خودرو است و باتری - مستقل از موتور درون‌سوز - از یک منبع الکتریکی بیرونی تغذیه می‌شود. هنگامی‌که خودرو در مود الکتریکی قرار دارد آلایندگی وجود ندارد و تنها در هنگامی‌که خودرو در مود مکانیکی قرار دارد موتور درون سوز کار کرده و آلودگی ایجاد می‌کند.این نوع هایبرید می‌تواند که کاهش آلودگی کمک کند. این نوع خودرو در کشور وجود ندارد چون هنوز امکانات شارژ از بیرون در کشور نصب نشده است.

البته پیشروان تولید خودروهای الکتریکی و هایبرید در حال جدال بر سر این هستند که سیستم‌های شارژ از بیرون خود را به کرسی بنشانند ( استاندارد کنند) و رقبا را ناچار به تبعیت از سیستم خود کنند. پیروزی در این رقابت بسیار با ارزش است زیرا خودروهای تمام برقی آینده نیز از سیستم‌های شارژ از بیرون استفاده خواهند کرد.

خودروهای هایبرید موجوداتی موقت بوده و تنها در این دوره زمانی که هنوز خودروهای تمام الکتریکی گران هستند در بازار جولان می‌دهند. با توسعه و عمومیت یافتن خودروهای الکتریکی این تکنولوژی در آینده نزدیک منسوخ خواهد شد(4)،  یکی از دلایل آن، تاثیر ناچیز این نوع خودرو ( هایبرید نوع اول) در کاهش آلودگی هوا است.

سوال: با علم به اینکه هایبردهای وارداتی تاثیر کمی بر کاهش آلودگی هوا دارند، این همه هیاهو بر سر تعرفه  واردات خودرو هایبرید برای چیست؟ آیا اصولاً کاهش آلایندگی توجیه مناسبی برای واردات این خودروها است؟ آیا لازم است شرکت‌های دولتی که به ورود این خودرروهای هایبرید اقدام کرده‌اند شعار هوای پاک را بر روی آنها حک کنند؟ 

پانویس‌ها:

1- خودروی هایبرید یا ترکیبی به خودرویی اطلاق می‌شود که از بیش از یک منبع برای تولید قدرت استفاده می‌کند.

2- وزن این دو خودرو اندکی با هم تفاوت خواهد داشت.

3- از اتلاف انرژی در باتری و موتور الکتریکی صرف نظر کنید.

4-تعدادی از کشورهای اروپایی برای استفاده از خودروهای سوخت فسیلی مهلت زمانی تعیین کرده‌اند.

                                                                                                                                        * کارشناس حمل‌ونقل

سعید قصابیان

وبلاگ‌نویس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • جواد جعفرلو 0 0

    دوست بزرگوار توضیحات جالبی دادین ولی به نظرم خیلی قابل قبول تر بود که اعداد و ارقام درست تری مورد استناد باشن. وقتی یک خودرو سوناتا هیبرید با ۴۰ لیتر بنزین (ادعای راننده شرکت پاکرو بوده) تا اصفهان رفت و برگشت انجام میده میزان سوخت مصرفی مشخص کننده میزان آلودگی تولید شده هست که قطعا از یک خودروی بنزینی کمتره... شاید مقایسه سوخت مصرفی ترکیبی شهری بتونه مقایسه خوبی برای میزان تولید آلودگی بر اساس سوختن بنزین باشه... برای سوناتا هیبرید و بنزینی 2000 سی سی مصرف سوخت ترکیبی در 100 کیلومتر نسبت 1 به 2 داره...

  • سعید قصابیان 0 0

    سلام.سپاس از توجهتان . هدف از این نوشته کتمان مزایای خودرو هایبرید نیست بخصوص آنکه هایبریدها پلی هستند بین خودروهای فسیلی امروزی و خود رو های تمام برقی در آینده ی نزدیک.در متن هم به ویژگی های هایبرید اشاره شده است. بدیهی است که مصرف سوخت هایبرید از فسیلی کمتر است.
    هدف تذکر این مهم بود که در مواجهه با تکنولوژی های جدید در باره آنها اغراق نکنیم و از آنها انتظاری بیش از ظرفیتشان نداشته باشیم.عده ای که شعار تعرفه ی صفر برای خودرو های هایبرید وارداتی را میدهند این انتظار غلط را در جامعه بوجود میآورند که باید انتظار پاکی از این خودرو ها داشت در حالیکه این انتظار واقع بینانه نیست. بفرموده ی شما سوناتای هیبرید با ۴۰ لیتر بنزین تا اصفهان میرود و بر میگردد. عنوان " خودرو پاک" را فقط میشود به خودرو تمام برقی منتسب کرد.
    متاسفانه در این فضای غبار آلود برخی مجریان رسانه ها ( در حالیکه باید بدنبال افزایش آگاهی جامعه باشند) نیز تلاش کردند از نمد این موج بوجود آمده برای خود کلاه محبوبیت بدوزند.
    نکته آخر آنکه با قیمت های فعلی بنزین در کشور بسختی میتوان کاربرد خودرو هایبرید و برقی را از نظر اقتصادی برای مشتری توجیه کرد.