| کد خبر: 160508 |

یادداشت اختصاصی

◄ از بحران برف تا بحران اخلاق

در حالی که بخشی از کارکنان تلاشگر سازمان راهداری، شرکت فرودگاه‌های کشور و فرودگاه امام "ره " حتی راه‌آهن در برف و کولاک شدید جان بر کف نهاده و با اخلاص و ایثار مشغول عملیات برف روبی و باز کردن راه‌ها و در حقیقت شریان‌های حیاتی کشور بودند، عده‌ای با هزاران فکر پلید، در بستر گرم و نرم خود آرمیده و به شایعه‌سازی و نشر دروغ در فضای مجازی و رسانه‌ها مشغول بودند.

تین نیوز

حمید نجف*: در ویکی‌پدیا علم اخلاق به شاخه‌ای از علوم انسانی اطلاق می‌شود که «موضوع آن شناخت مصادیق ارزش‌ها و بیانگر راه‌های کسب فضائل و ترک رذائل اخلاقی است، در فلسفه اخلاق، درباره خوب یا بد بودن یک امر دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد. مثلاً در یک دیدگاه، تنها در صورتی یک امر خوب است که نتیجه(ها) یی دلخواه به همراه داشته باشد(نتیجه گرایی/پیامدگرایی/غایت گروی) اما دیدگاهی دیگر، بدون رد نتیجه‌های دلخواه، خوب بودن یک امر را ذاتی می‌داند (وظیفه گرایی). برخی از ادیان گرایش دوم در اخلاق را پذیرفته و ادعا می‌نمایند در اخلاق دین‌مدار این نتیجه‌ها ممکن است در جهان دیگر که فرا مادی است نیز اتفاق بیافتند اما در اخلاق غیر دینی، رخداد نتیجه‌های دلخواه برای مثلاجامعه انسانی، تنها در جهان مادی مد نظر است. در این اخلاق ریز الگوهای اخلاقی و این‌که چه اموری نتیجه‌هایی دلخواه برای جامعه انسانی دارند، ممکن است با اجماع روانشناسان و جامعه‌شناسان برجسته تعیین شود نه لزوما متولیان دین»

به باور نگارنده چه ریشه اخلاق ذاتی باشد، چه اجتماعی و چه حتی دینی رویکرد آن معمولاً یکی است و زیاد فرق چندانی در محتویات آن وجود ندارد. 

اخلاق در حقیقت بزرگترین عامل رشد و پویایی یک جامعه به‌شمار می‌رود، بدون اخلاق جوامع معمولاً ابتر و رو به زوال می‌روند.

آنچه طی روزهای گذشته در بعضی از شهرهای کشور شاهد بودیم، نزول برکت‌های آسمانی بود که پس از مدت‌ها زمین تشنه محبت را سیراب کرد، بارش‌های فراوانی که دشت، کوه و شهرهای زیادی را سفید پوش کرد، بارندگی‌هایی که طبیعتا مشکلاتی را هم برای عبور و مرور و سفرهای زمینی، هوایی و ریلی مردم پدید آورد. 

هر چند ازهمان آغاز بارش‌ها عملیات کارکنان تلاش‌گر مرتبط با حوزه راه با جدیت شروع شد، اما کم لطفی‌های دسته‌ای از اصحاب رسانه و افراد مغرض هم در این بین کم نبود. 

کسانی که فضا را جهت تسویه حساب‌های سیاسی و شخصی آماده می‌دیدند و با ساخت انواع اقسام شایعات بی اساس به جای کمک به حل موضوع به تشویش اذهان عمومی پرداختند، افرادی که با یک تحلیل محتوای ساده می‌توان تمام خط و ربطشان را عریان ساخت و نزد ملت رسوایشان کرد. 

در حالی که بخشی از کارکنان تلاشگر سازمان راهداری، شرکت فرودگاه‌های کشور و فرودگاه امام  حتی   راه‌آهن در برف و کولاک شدید  جان بر کف نهاده  و با اخلاص و ایثار مشغول عملیات برف روبی و باز کردن راه‌ها و در حقیقت شریان‌های حیاتی کشور بودند، عده‌ای با هزاران فکر پلید، در بستر گرم و نرم خود آرمیده و به شایعه‌سازی و نشر دروغ در فضای مجازی و رسانه‌ها مشغول بودند. 

اینکه ما معمولاً حتی  بحران‌هایمان هم با بقیه جاهای دنیا فرق دارد ، موضوع عجیبی است؟ آیا دامن زدن به  شایعات در این شرایط  مصداق تشویش اذهان عمومی نیست؟ آیا این دروغ‌ها که گاهی در لابه لای زرورقی به نام رسانه تقدیم مخاطب از همه جا بی‌خبر می‌کنیم ، مستحق مجازات نیست؟

دروغ هایی که این روزها شنیدیم کم نبود، از هزینه یک میلیون تومانی تاکسی فرودگاه امام گرفته تا اخبار مربوط به آب گرفتگی و دریاچه شدن باند فرودگاه و تهمت کار کردن صرف با بیل و کلنگ که متوجه پرسنل زحمتکش راهداری شد،  اخباری که گاهی بعضی افراد ساده‌لوح هم با بی‌دقتی آنرا به این طرف و آن طرف نشر می‌دهند .

بارها تاکید کردهام که بین تخریب و نقد منصفانه فاصله زیادی است، اگر به یادداشت‌های گذشته نگارنده نظری اجمالی بیندازید خواهید دید که عمده آنها مربوط به نقدهای مدیریتی است در همین وضعیت آب و هوایی اخیر هم قطعا نقدهای جدی را می‌توان بر شمرد و بابت آن از بعضی مدیران خرده گرفت،  اما این انصاف نیست که برای تخریب خدایی نکرده دست به سلاح کذب برده و تلاش‌های شبانه روزی جمعی از فرزندان وطن را زیر سوال ببریم. 

به هر حال بحران برف می‌آید و می‌رود اما آنچه ماندگار است بحران اخلاق است که جامعه و تک تک ما را از هر طرف احاطه کرده، بحرانی که باید هر چه سریع‌تر برای آن چاره‌اندیشی شود.

                                                                                                                                   * کارشناس حمل‌ونقل

حمید نجف

وبلاگ‌نویس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • شاهرخ ظهرابزاده 1 0

    جناب نجف،
    با سلام و تشکر. بنده در این خصوص نیز با شما موافق هستم. نقد منصفانه، کالای کم یاب و گاه نایاب این روزهای مملکت است.