| کد خبر: 159280 |

سفرنامه نیک/ بخش هفتم

◄ بروکسل؛شهر شلوغ و پرتردد

بروکسل یک از شهرهای شلوغ و پرتردد اروپایی است، اما من در طول اقامت در بروکسل با صحنه راه‌بندان و توقف‌های طولانی مواجه نشدم.

تین نیوز

وبلاگ محمد نیکوفر-بروکسل یک از شهرهای شلوغ و پرتردد اروپایی است، اما من در طول اقامت در بروکسل با صحنه راه‌بندان و توقف‌های طولانی مواجه نشدم. علیرغم این حتی این شهر (به عنوان یک شهر شلوغ اروپایی) در مقایسه با تهران دارای هوای بالنسبه پاک‌تری است.

ویدیوی من از شهر بروکسل  را در اینجا تماشا کنند.

5555555

در اینجا یکی دیگر از عکس‌های موزه خودرو را می‌بینید.

آلودگی هوای اروپا را بر روی این نقشه ببینید. اگرچه تمرکز جمعیت اروپا با ایران قابل مقایسه نیست، اما به وضوح اروپا در اکثر نقاط و حتی مراکز جمعیتی دارای هوای پاک است.

البته در برخی شهرهای بزرگ و پرتمرکز اروپایی در ساعات پرتردد شاخص مربوطه به رنگ زرد و یا حتی در برخی ساعات محدود به رنگ نارنجی در می‌آید، اما بعید است در اروپای غربی این شاخص از حد 150 و وضعیت قرمز عبور کند.

برای غلبه بر آلودگی هوای تهران و شهرهای بزرگ هیچ راه مطمئنی وجود ندارد، غیر از آنکه قیمت بنزین بتدریج و بدون توقف واقعی شود، حداقل در اسرع وقت باید یارانه بنزین قطع شد.

فراموش نکنیم یارانه بنزین به مثابه مالیاتی است که اقشار فقیر به ثروتمندان و یا طبقات میانه جامعه می‌پردازند.

من پس از اقامت چند روزه در بروکسل به سمت جنوب و مرز فرانسه رکاب زدم. به توصیه موثر دوستانم حرکت خود را در امتداد کانال بزرگ آبی که از غرب شهر بروکسل  به سمت جنوب روان است، ادامه دادم. نقشه زیر مسیر تور مرا در کشور بلژیک از شمال تا جنوب نشان می‌دهد.

444444

نکته قابل توجه آنکه بیشتر مسیر من از شمال تا جنوب بلژیک نسبتا هموار بود و تنها در جنوب بلژیک و قبل از آنکه به کانال‌های آب فیمابین بلژیک و فرانسه برسم، کمی دارای پستی و بلندی بود.

به عبارتی؛ کشور بلژیک همانگونه که فرهنگ شمال خود را از کشور هلند گرفته است، دارای شرایط جغرافیایی و اقلیمی مشابه هلند است، اما در جنوب به تدریج ناهموار شده و شرایط آن مشابه کشور فرانسه می‌شود.

این تنها شامل موضوعات فوق نیست، که در جنوب بروکسل تقربیا دیگر اثری از مسیرهای مخصوص دوچرخه‌ در خارج شهرها نیست. همانگونه که قبلا نیز نوشتم، من برای خروج مطمئن و راحت از بروکسل کانال آب بزرگی را که در مسیر شمال به جنوب امتداد داشت، دنبال نمودم. در مسیر خود بتدریج متوجه شدم که مردم در برخوردها بیشتر از واژه «bonjour» استفاده می‌کنند، تا واژه «hallo» و این خود نشانی بود از اینکه من از منطقه فلاندرنشین بلژیک در حال دورشدن بودم.

اما یک تفاوت مشخص جنوب بلژیک و شمال فرانسه در این نکته است که مردم بلژیک و حتی بخش جنوبی آن به مراتب بهتر از کشور فرانسه می‌توانند انگلیسی تکلم نمایند. به عنوان مثال در آخرین ساعات حضور من در جنوب بلژیک و در زمانی که قصد عبور از یک کانال مسیر شرقی و غربی را داشتم تا قدم در خاک فرانسه بگذارم، از آنجا که هوا مساعد نبود و جی. پی. اس. روی موبایل هم درست کار نمی‌کرد و از آنجا که کمی در یافتن مسیر و پل مناسب برای عبور دچار تردید بودم، وقتی توقف کردم تا نقشه و نیز قطب‌نما را کنترل نمایم، مردی میانسال از خودروی خود پیاده شد و به زبان فرانسوی از من سوال کرد.

من از وی پرسیدم که آیا می‌تواند انگلیسی حرف بزند، که در جواب من با لهجه تقریبا بریتانیایی و به انگیسی ادامه داد و از اتفاق خیلی هم خوب مسیر عبور را به من نشان داد.

محمد نیکوفر

وبلاگ‌نویس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.