◄ توجیه بخش خصوصی برای برقی کردن راه آهن تهران- قزوین- زنجان
قرارداد ساخت ۴۵۰ دستگاه ریل باس از شرکت هیوندای روتم کره جنوبی به ارزش ۷۲۰ میلیون یورو که توسط شرکت ایریکو در کشور تولید خواهد شد، در روز شنبه ۱۱ آذر ۹۶ در حضور دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی، شرکت راهآهن، شرکت هیوندای روتم و شرکت ایریکو منعقد شد.
وبلاگ عباس قربانعلی بیک-به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی قرارداد ساخت ۴۵۰ دستگاه ریل باس از شرکت هیوندای روتم کره جنوبی به ارزش ۷۲۰ میلیون یورو که توسط شرکت ایریکو در کشور تولید خواهد شد، در روز شنبه ۱۱ آذر ۹۶ در حضور دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی، شرکت راهآهن، شرکت هیوندای روتم و شرکت ایریکو منعقد شد.
وزیر راه و شهرسازی دوره اجرای قرارداد را شش و نیم سال اعلام کردند: در حال حاضر ۱۰۰ دستگاه واگن ریل باس در شبکه فعال است. قرارداد قبلی شامل ۱۵۰ دستگاه ریل باس بود که ۵۰ دستگاه دیگر در دست ساخت است که به ناوگان کشور اضافه خواهد شد و بیان داشتند این گام بسیار بزرگ در جهت اجرای برنامه ششم است که توسعه قطارهای حومهای در دستور کار آن قرار گرفته است و اینکه با این اقدام ظرفیت سالانه ۷۰ میلیون مسافر نشسته برای ما فراهم خواهد شد. البته باید در نظر داشت که در زمان پیک سیر قطارهای حومهای و مترو شهری ظرفیت ایستاده نیز وجود دارد که با احتساب آن تعداد مسافر بیشتری جابجا خواهند شد.
بر اساس مطالعات انجام شده گروه مشاوران داخلی و خارجی در سال 86، برقیکردن راهآهن تهران- تبریز بعد از راهآهن تهران- مشهد در اولویت دوم مسافری قرار گرفت. ظرفیت حمل بار و مسافر در این مسیر ریلی، در صورت دوخطه و برقی شدن و پس از احداث و راهاندازی مسیر جدید میانه- تبریز به بیش از 6 برابر افزایش یافته و زمان سیر قطارهای مسافری با سرعت حداکثر 200 به کمتر از یک سوم قطارهای فعلی (12 ساعت و یک سیر روزانه) یعنی 4ساعت و سه سیر روزانه از مسیر جدید خواهد رسید، (با قطارهای خودکشش تیلتینگ با سرعت 250 به حدود 3 ساعت).
در پایان سال 1391 بر اساس محاسبات کنسرسیوم متشکل از پنج شرکت بزرگ زیرساخت، خط برقی، ناوگان، سرمایه گذار و ... در مسیر تهران- زنجان یک خطه با سر فاصله (هدوی) 2 ساعتی اعزام قطارها طی 18 ساعت نیاز به 12 قطار خودکشش شش واگنه (72 واگن) به ارزش300 میلیارد تومان (با فرض قیمت متوسط هر واگن خودکشش یک میلیون دویست هزار یورو و هر یورو چهار هزارتومان) برای ارائه 10 سرویس رفت و برگشت (برای ظرفیت روزانه 8000 نفر و سالانه 9/2 میلیون نفر) بود در حالی که با اجرای فازهای یک و دو این طرح برای دوخطه کردن مسیر فعلی تهران- قزوین و قزوین- زنجان و برقیسازی آن با سر فاصله 1 ساعته اعزام قطارها با 9 ست قطار خودکشش (54 واگن) به ارزش 225 میلیارد تومان 19 سرویس رفت و برگشت (برای ظرفیت روزانه 15200 نفر و سالانه 5/5 میلیون نفر) با نسبت بهرهوری 54/2 برابری (از40 هزار نفر بر واگن به 102 هزار نفر بر واگن در حالت نشسته) قابل ارائه برآورد شد که این صرفه جویی مبنای اعلام آمادگی کنسرسیوم مذکور برای سرمایه گذاری بصورت BOT در این طرح شد.
سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری برای برنامه ششم توسعه مبنی بر افزایش سهم حمل ونقل ریلی، حمایتهای مکرر ریاست محترم جمهور از حملونقل ریلی و حمایت وزیر محترم راه و شهرسازی از مبحث توسعه شهری ریل پایه (TOD)، شرایط بسیار مناسبی را برای همافزایی این دو بخش مهم و کلیدی زیرساخت فراهم کرده است.
با عنایت به پیشرفت بسیار خوب دوخطه کردن راه آهن تهران- زنجان پس از دستور ریاست محترم جمهور در سفر هیئت دولت به زنجان در سال 93 و مهیا شدن شرایط برقی شدن این مسیر و با توجه به نقش قرارداد فوق در تقویت بیشتر قطارهای حومه امید است با پیشبینی و اقدام سریع برای برقی کردن مسیرهای اولویتدار از جمله تهران- زنجان که در مسیر بیشترین بار ورودی خودرو به تهران است زمینه افزایش بهرهوری راه آهن حومه بیشتر شده تا علاوه بر رشد بهرهوری شرایط جلب بیشتر مسافران روزمره جادهای را به سوی حمل و نقل ایمن، سریع و ارزان ریلی فراهم کرد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.