| کد خبر: 156584 |

◄ توجیه بخش خصوصی برای برقی کردن راه آهن تهران- قزوین- زنجان

قرارداد ساخت ۴۵۰ دستگاه ریل باس از شرکت هیوندای روتم کره جنوبی به ارزش ۷۲۰ میلیون یورو که توسط شرکت ایریکو در کشور تولید خواهد شد، در روز شنبه ۱۱ آذر ۹۶ در حضور دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی، شرکت راه‌آهن، شرکت هیوندای روتم و شرکت ایریکو منعقد شد.

تین نیوز

وبلاگ  عباس قربانعلی بیک-به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی قرارداد ساخت ۴۵۰ دستگاه ریل باس از شرکت هیوندای روتم کره جنوبی به ارزش ۷۲۰ میلیون یورو که توسط شرکت ایریکو در کشور تولید خواهد شد، در روز شنبه ۱۱ آذر ۹۶ در حضور دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی، شرکت راه‌آهن، شرکت هیوندای روتم و شرکت ایریکو منعقد شد.

وزیر راه و شهرسازی دوره اجرای قرارداد را شش و نیم سال اعلام کردند: در حال  حاضر ۱۰۰ دستگاه واگن ریل باس در شبکه فعال است. قرارداد قبلی شامل ۱۵۰ دستگاه ریل باس بود  که ۵۰ دستگاه دیگر در دست ساخت است که به ناوگان کشور اضافه خواهد شد و بیان داشتند این گام بسیار بزرگ در جهت اجرای برنامه ششم است که توسعه قطارهای حومه‌ای در دستور کار آن قرار گرفته است و اینکه با این اقدام ظرفیت سالانه ۷۰ میلیون مسافر نشسته  برای ما فراهم خواهد شد. البته باید در نظر داشت که در زمان پیک سیر قطارهای حومه‌ای  و مترو شهری ظرفیت ایستاده نیز وجود دارد که با احتساب آن تعداد مسافر بیشتری جابجا خواهند شد.

بر اساس مطالعات انجام شده گروه مشاوران داخلی و خارجی در سال 86، برقی­‌کردن راه­‌آهن تهران- تبریز بعد از راه‌­آهن تهران- مشهد در اولویت دوم مسافری قرار گرفت. ظرفیت حمل بار و مسافر در این مسیر ریلی، در صورت دوخطه و برقی شدن و پس از احداث و راه‌اندازی مسیر جدید میانه- تبریز به بیش از 6 برابر افزایش یافته و زمان سیر قطارهای مسافری با سرعت حداکثر 200 به کمتر از یک سوم قطارهای فعلی (12 ساعت و یک سیر روزانه) یعنی 4ساعت و سه سیر روزانه از مسیر جدید خواهد رسید، (با قطارهای خودکشش تیلتینگ با سرعت 250 به حدود 3 ساعت).

در پایان سال 1391 بر اساس محاسبات کنسرسیوم متشکل از پنج شرکت بزرگ زیرساخت، خط برقی، ناوگان، سرمایه گذار و ... در مسیر تهران- زنجان یک خطه با سر فاصله (هدوی) 2 ساعتی اعزام قطارها طی 18 ساعت نیاز به 12 قطار خودکشش شش واگنه (72 واگن) به ارزش300 میلیارد تومان (با فرض قیمت متوسط هر واگن خودکشش یک میلیون دویست هزار یورو و هر یورو چهار هزارتومان) برای ارائه 10 سرویس رفت و برگشت (برای ظرفیت روزانه 8000 نفر و سالانه 9/2 میلیون نفر) بود در حالی که با اجرای فازهای یک و دو این طرح برای دوخطه کردن مسیر فعلی تهران- قزوین و قزوین- زنجان و برقی‌سازی آن با سر فاصله 1 ساعته اعزام قطارها با 9 ست قطار خودکشش (54 واگن) به ارزش 225 میلیارد تومان 19 سرویس رفت و برگشت (برای ظرفیت روزانه 15200 نفر و سالانه 5/5 میلیون نفر) با نسبت بهره­‌وری 54/2 برابری (از40 هزار نفر بر واگن به 102 هزار نفر بر واگن در حالت نشسته) قابل ارائه برآورد شد که این صرفه جویی مبنای اعلام آمادگی کنسرسیوم مذکور برای سرمایه گذاری بصورت BOT در این طرح شد.

سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری برای برنامه ششم توسعه مبنی بر افزایش سهم حمل­ و­نقل ریلی، حمایتهای مکرر ریاست محترم جمهور از حمل­‌و­نقل ریلی و حمایت وزیر محترم راه و شهرسازی از مبحث توسعه شهری ریل پایه (TOD)، شرایط بسیار مناسبی را برای هم­افزایی این دو بخش مهم و کلیدی زیرساخت فراهم کرده است.

با عنایت به پیشرفت بسیار خوب دوخطه­ کردن راه­ آهن تهران- زنجان پس از دستور ریاست محترم جمهور در سفر هیئت دولت به زنجان در سال 93 و مهیا شدن شرایط برقی شدن این مسیر و با توجه به نقش قرارداد فوق در تقویت بیشتر قطارهای حومه امید است با پیش‌بینی و اقدام سریع برای برقی کردن مسیرهای اولویت‌دار از جمله تهران- زنجان که در مسیر بیشترین بار ورودی خودرو به تهران است زمینه افزایش بهره­‌وری راه­ آهن حومه بیشتر شده تا علاوه بر رشد بهره‌وری شرایط جلب بیشتر مسافران روزمره جاده‌ای را به سوی حمل و نقل ایمن، سریع و ارزان ریلی فراهم کرد.

 

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    باسلام.با تایید مطالب بالا ،در اینده نزدیک سه استان گیلان ،اردبیل و آذربایجان غربی متصل این خط اهن تهران تبریز خواهند شد ترافیک قطارها بیشتر از این خواهند شد همچنین راه اهن استارا رشت که روسیه اروپا هم متصل این خط اهن میشود.
    که نشان میدهد این خط اهن ترافیکش افزایشی است برقی کردن ان واجب هست.

    نکته دیگر این راه اهن برقی 4 خطه به کرج میتواند باعث تحول جابجایی مسافر از تهران به کرج شود . جذابیت جابجایی ریلی بین این دو بطور فزاینده افزایش میدهد.مطمئنا موجب افزایش سهم ریل از جابجایی ها خواهد شد.
    دیگر دلیل اهمیت برقی و چند خطه شدن این خط اهن استراتژیک، بیشترین تصادفات و ترافیک کشورمان در آزادراه تهران قزوین طبق امارها اتفاق میفتد چرا که مسیر عبوری استانهای شمالی ،ترکزبان و کرد زبان هست،برقی شدن ان کمک زیادی به کاهش سوانح جاده ای میکند.
    نکته دیگر راه اهن تهران تبریز تراکم جمعیت بالا بنسبت دیگر راه اهن های کشورمان دارد.30 درصد جمعیت کشور در این ناحیه است.که اگر برنامه ریزی درست شود میتوان بخش اعظم جابجایی ها مسافری از جاده به ریل منتقل کرد.

    بطورمثال در استان آذربایجان شرقی به قطار حومه ای نیاز مبرمی هست مثلا در شهرستان میانه تلفات بالای جاده ای و سفر روزانه مردم شهرستان به تبریز زنجان و دانشجویان و بیماران ،و خطرناکی جاده های انجا ،قطار حومه ای میتواند دلیل رونق قطارحومه ای باشد
    .
    دوخطه شدن و برقی شدن این خط اهن تهران تبریز گام مهمی در تشکیل قطار های حومه ای استان قزوین زنجان ،آذربایجان شرقی بطور محلی میباشد .مطمئنا اثار مثبت اجتماعی خواهد داشت.
    این محور بدلیل کوهستانی بودن هرچقدر بخش ریل با توسعه اش بخش مسافری بیشتری جذب کند باعث کاهش تصادفات و مرگ میر جاده ای خواهد شد اثرات مثبت خواهد داشت.

    اخرین دلیل محکم این راه اهن ابریشم ایران میباشد موجب تقویت رقابتی ترانزیتی ایران خواهد شد.مضاف که دراینده از سمت جلفا وصل کشور ارمنستان و مرز بازرگان قارص وصل ترکیه و المان خواهد شد.
    مطمئنا خط شمالی دریای خزر و کریدور ترکمنستان آذربایجان گرجستان ترکیه تضعیف خواهد کرد.
    چون ایران در کوتاهترین زمان سریعترین زمان ،با کمترین هزینه گمرکی و نداشتن مانع دریای خزر متصل اروپا میشود .برقی شدن و چند خطه شدن این محور باعث افزایش جذابیت ترانزیت کشورمان و افزایش سهم ایران خواهد شد.
    دراصل با برقی و چند خطه شدن راه اهن تهران تبریز بایک تیر چند نشان هدف خواهیم زد.
    مثل افزایش ترانزیت، کاهش تصادفات،افزایش چشمگیر سهم ریل بخاطر سرعت بالای قطارهای برقی ،کاهش هزینه ناوگان ،تشکیل قطار های حومه ای،رونق گردشگری،حل مشکل ترافیک تهران کرج تا حد ممکن ،
    کاهش استهلاک جاده ای، افزایش سهم باری و کاهش تردد کامیون ها، بهره مندی حداقل هشت استان از برقی شدن این خط اهن و رفاه حاصل ان.
    امیدوارم در ساخت خط دوم این راه اهن که از تهران تا زنجان شروع شذه استاندارد خط اهن 250 درنظر گرفته شود.تا با برقی شدن حداکثر استفاده برد.چون مشکل مشابه خط مشهد ریل های قدیمی حتی با برقی شدن طبق اظهارات برخی کارشناسان از 200 بیشتر قابلیت ندارد،ولی راه اهن جدید مثل همدان چنین مشکلی درصورت برقی شدن ندارند.
    امیدواریم خط دوم این راه اهن هم با استاندارد 250 ساخته شود تا بهره برداری حداکثر کشور ببرد.