| کد خبر: 156282 |

سفرنامه نیک/بخش دوم

◄ تفاوت هلند و ایران در سفر با دوچرخه

در ایران زیرساخت لازم برای سفر با دوچرخه در داخل شهرها وجود ندارد، چه برسد به خارج شهرها! اندک مسیرهای مخصوص دوچرخه در ایران در سال‌های دور ساخت شده است و چندان کار قابل توجهی در این زمینه اضافه نشده است.

تین نیوز

وبلاگ محمد نیکوفر: در ادامه تور اروپاگردی برای رفتن از شمال هلند به جنوب آن هیچ راهی نبود مگر آنکه تماما از مسیر مخصوص دوچرخه استفاده کنم. این کار نه تنها اجباری است و متخلف نیز قبض جریمه دریافت می‌کند که برای امنیت خود دوچرخه‌سوار نیز بهتر است.

اما برای من به عنوان یک دوچرخه‌سوار توریست یک مشکل وجود داشت و آن اینکه هیچکدام از این مسیرهای مخصوص دوچرخه برای یک توریست روی جاده در نطر گرفته نشده است و منطقا برای دوچرخه‌سواران بومی ساخته شده‌اند. به عبارت روشن‌تر آن مسیرها را طراحی کرده‌اند تا اهالی منطقه بتوانند با دوچرخه به راحتی و در امنیت به سفرهای کوتاه محلی بروند. از این رو برای من به عنوان یک سایکل‌توریست راهی باقی نمی‌ماند تا مسیر را به صورت زیگزاگ طی کرده، اما به نحوی که نهایتا از مسیر اصلی به طرف جنوب و شهرهای مورد نظر دور نشوم.

قبلاز آنکه به مسیر تور خویش بپردازم، لازم می‌دانم در اینجا به برخی تفاوت‌های ایران و هلند در این موضوع بپردازم:

متاسفانه در ایران زیرساخت لازم برای سفر با دوچرخه در داخل شهرها وجود ندارد، چه برسد به خارج شهرها! اندک مسیرهای مخصوص دوچرخه در ایران در سال‌های دور ساخت شده است و چندان کار قابل توجهی در این زمینه اضافه نشده است. مضافا بر اینکه ساختن مسیر مخصوص دوچرخه حتما باید با سیاست‌های تشویقی دیگر و نیز زمینه‌سازی اصولی در این باب همراه شود، در غیر این صورت موفق نخواهد شد.

DSC01702

در تصویر بالا مسیر مخصوص دوچرخه را در یک از خیابان‌های اصلی شهر اصفهان نمایش می‌دهد. این مسیر و دیگر مسیرهای اندک در این شهر سابقه بیش از 50 سال دارد و متاسفانه چندان کار جدیدی در این مورد و متناسب با رشد جمعیت انجام نشده است، مضافا بر آنکه همان مسیرهای سابق نیز به دلیل استفاده متواتر موتورسیکلت‌ها به مانند گذشته امنیت ندارد.

بیایید وضعیت قبل از مقایسه وضعیت ترافیکی هلند و یا احیانا دیگر شهرهای اروپایی با ایران، گذشته و حال همان شهرها را مقایسه کنیم تا بتوانیم ارزیابی دقیق‌تری داشته باشیم:

  • در ایام ماضی نسبت استفاده و کاربرد دوچرخه برای رفتن به محل کسب و یا تفریح به مراتب از این ایام بیشتر بوده است.
  • تعداد و نسبت موتورسیکلت‌ها در گذشته در مقایسه با زمان حال بسیار کمتر بوده و  آلودگی صوتی و آلودگی هوای کمتری ایجاد می‌کرده‌اند.
  • تعداد و نسبت خودروهای شخصی در مقایسه با حال بسیار کمتر بوده است.

برخی به اشتباه این تغییرات را ضروری ومتناسب با شرایط رشد صنعتی تفسیر می‌کنند. اگر این موضوع را از دیدگاه منافع کمپانی‌های تولید موتورسیکلت و خودرور ارزیابی کنیم، باید گزاره فوق را تایید کنیم، اما موضوع پیچیده‌تر از این حرفهاست و در این مختصر نمی‌گنجد!

سال 1394 در هلند(1)

در پایان این قسمت توجه علاقمندان را به دیدن این فیلم کوتاه که در مورد اهمیت سفر با دوچرخه در هلند و برای یک شهر نمونه ساخته شده است، جلب می‌نمایم.

(فیلم به زبان انگلیسی است، اما تصاویر گویا است. خلاصه محتوای این فیلم در مورد این موضوع است که چگونه طراحان مسیرهای شهری اولویت را به دوچرخه و دوچرخه‌سوار داده‌اند و نیز تاکید دارد بر این موضوع که برنامه‌ریزان شهری باید مسیرها را به گونه‌ای طراحی نمایند که رفتن به مرکز شهر با دوچرخه به مراتب از رفتن با خودرو آسان‌تر و نیز زودتر انجام شود.

 

محمد نیکوفر

وبلاگ‌نویس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.