| کد خبر: 155906 |

جزییات حضور ایران در اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای عضو اکو

مستندسازی وضعیت کارآفرینی بانوان در کشورهای عضو، تاکید بر راه اندازی قطار اسلام آباد- تهران-استانبول و یکسان سازی اسناد در زمینه حمل و نقل به نام اکو به منظور تسهیل ترانزیت از سوی نماینده ایران در اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای عضو اکو پیشنهاد شده است.

تین نیوز

وبلاگ سیده فاطمه مقیمی- در این اجلاس پنج کمیته حمل و نقل، سرمایه گذاری، گردشگری، کارآفرینی زنان، صنعت و بازرگانی تعریف شده است و نمایندگان کشورهای آذربایجان، قرقیزستان، افغانستان و ترکیه در کارگروه های مرتبط با این کمیته ها حضور پیدا کردند. اختتامیه این اجلاس هم با حضور غلامحسین شافعی، رییس اتاق ایران برگزار شد.

در کمیته حمل و نقل این  اجلاس چند پیشنهاد را مطرح کردیم. پیشنهاد اول ایجاد اسناد  یکسان و هم شکل در زمینه حمل و نقل و به نام اکو بود تا ترانزیت کشورهای عضو اکو جدای از استانداردهای گمرگی تسهیل شده و سرعت بیشتری بگیرد. لغو روادید به عنوان پیشنهاد دوم در مورد کشورهایی مثل افغانستان و پاکستان مطرح شد چراکه صدور ویزا یکی از دلایل تعلل و تاخیر در ارسال کالا به بازار هدف است. لغو مجوز تردد برای کامیون ها هم از دیگر پیشنهادات نماینده ایران بود.

 راه اندازی قطار اسلام آباد، تهران، استانبول به طور نمادین مطرح شده و هنوز اجرایی نشده است. در اجلاس اخیر اکو در کمیته حمل و نقل به ایجاد این قطار از سوی ایران تاکید شد. طرف های دیگر  اظهار کردند که در این مسیر بار زیاد نیست اما پیشنهاد بازاریابی و استفاده از مسیرهای که با این کریدور تلاقی می کند از سوی ایران مطرح شد.

در نشست کمیته کارآفرینی اتاق های بازرگانی کشورهای عضو اکو نماینده ایران علاوه بر شرح عملکرد بانوان بازرگان کشور کانون بانوان بازرگان ایران که در 16 نقطه کشور غیر از تهران فعالیت می کند، معرفی شده است. نماینده ایران در این کیمته پیشنهاد کرده است تا عملکرد حضور زنان در اتاق های بازرگانی کشورهای عضو اکو مستندسازی شده و در نشست آتی در قالب یک کتاب منتشر شود. به گفته مقیمی در کارگاه آموزشی این کمیته فیلمی با موضوع کارآفرینان زن ایران به نمایش درآمده است و ترکیه و پاکستان هم از دیگر ارائه دهندگان گزارش های مربوط به بانوان کارآفرینان بودند.

بیست و سومین نشست کمیته اجرائی اتاق بازرگانی و صنعت اکو 17 نوامبر 2017 برابر با 26آبان 96 در آنکارا- ترکیه و در محل  اتحادیه اتاق‌ها، بورس‌ها و مبادله کالای این کشور (TOBB)، با شرکت روسا و نمایندگانی از اتاق‌های بازرگانی ایران، ترکیه، پاکستان، افغانستان، قرقیزستان، تاجیکستان و آذربایجان برگزار شد در پایان این نشست اتاق ایران میزبانی اجلاس آتی را بر عهده گرفت. تاریخ دقیق و جزییات  این اجلاس در آینده به اتاق اکو اعلام می شود.

برگرفته از سایت خبری اتاق تهران

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.