| کد خبر: 155898 |

دستورات به نگاهی به اثرات در محیط کسب و کار

حادثه ناگوار زلزله غرب کشور را به همه هم میهانان عزیز تسلیت عرض می کنم، مصیبت بزرگی بود که بیش از 500 نفر در آن جانشان را از دست دادند و هزاران نفر مجروج شدند امیدواریم که روزی فرابرسد که اگر زلزله ای اتفاق افتاد و خسارت هایی هم داشت، تلفات نداشته باشد.

تین نیوز

وبلاگ مسعود خوانساری-حادثه ناگوار زلزله غرب کشور را به همه هم میهانان عزیز تسلیت عرض می کنم، مصیبت بزرگی بود که بیش از 500 نفر در آن جانشان را از دست دادند و هزاران نفر مجروج شدند امیدواریم که روزی فرابرسد که اگر زلزله ای اتفاق افتاد و خسارت هایی هم داشت، تلفات نداشته باشد.

زلزله ای که در غرب کشور اتفاق افتاد با زلزله های قبلی یک تفاوت مهم داشت و آن کمک بیش از اندازه مردم به زلزله زدگان بود که یکی از دلایل اصلی آن اطلاع رسانی گسترده در شبکه های مجازی بود، ممکن است این شبکه ها در برخی مواقع مضر هم باشند ولی باید به جنبه های مثبت آن ها هم فکر کنیم و می بینیم که می توانند اثرات مفیدی داشته باشند کما اینکه در زلزله اطلاع رسانی روزهای اول در این شبکه ها باعث شده که همه مردم در حد توانشان به میدان بیایند و کمک کنند و این به حدی بود که در روز سوم و چهارم از استان کرمانشاه خبردادند که دیگر نیاز به اقلام ضروری اولیه نیست  و حتی در انبارها هم آذوقه و کمک ها ذخیره شده است و این جای خوشبختی دارد که مردم کشورمان در شرایط سخت این گونه به کمک همدیگر می شتابند و با هم همدردی می کنند.

از همان روز اول بعد از زلزله که آقای کاشفی رئیس اتاق کرمانشاه خبردادند که مشکلات و کمبودهایی در منطقه وجود دارد ما در زمینه ارسال آب معدنی و پتو که نیاز اولیه زلزله زدگان عزیز هست اقدام کردیم و در کنار این البته شرکت های مواد غذایی عضو اتاق تهران هم از همان روز اول کالاهای خودشان را به مناطق زلزله زده، ارسال کردند.»

 آن چیزی که هم اکنون باید روی آن تمرکز کنیم بازسازی مدارس مناطق زلزله زده است، 570 مدرسه در کل این منطقه وجود دارد که 85 مدرسه آن کاملا آسیب دیده است و قرار شد 45 مدرسه آن را در مناطق روستایی اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور بازسازی کنند. این 45 مدرسه حدود 130 کلاس درس خواهد داشت و برآوردها نشان می دهد برای بازسازی هر کلاس نیاز به 100 میلیون تومان اعتبار هست و سر جمع حدود 12 میلیارد تومان بودجه لازم هست تا این مدارس بازسازی شوند و در این راه تمام اتاق های سراسر کشور باید مشارکت داشته باشیم و این مدارس را بسازیم البته بعضی از دوستان همین حالا اعلام آمادگی کرده اند؛ مثلا یکی از اعضا که کارخانه سیمان دارد گفته که کل سیمان را تامین خواهد کرد و برخی از مصالح دیگر مانند گچ هم فراهم شده است. طبیعی است که اتاق تهران باتوجه به تعداد اعضا بالایی که دارد حجم بالاتری از بازساری ها را باید برعهده بگیرد؛ من امیدوار هستیم که انشالله بتوانیم در یک زمان کوتاه این مدارس را با کمک یکدیگر و سایر اتاق ها بازسازی کنیم.»

با حضور این هیات عالی رتبه، همایشی اتاق تهران با کمک کانون صنایع غذایی در هتل اسپیناس برگزار کرد که سطح بالایی داشت و برنامه ریزی خوبی برای آن صورت گرفته بود.  در این جلسه همکاری های خوبی پیشنهاد شد. در این هیات کمیسیونر کشاورزی اتحادیه اروپا را مدیران 70 شرکت کشاورزی همراهی می کردند و صحبت های خوبی شد و امیدواریم بازده مناسبی هم این سفر داشته باشد.»

 

در 7 ماهه گذشته تراز تجاری کشور 6.2 درصد رشد داشته و عدد آن حدود 52 میلیارد دلار بوده است ولی متاسفانه ارزش صادرات 2.38 درصد کاهش داشته است. در گزارش جدید بانک جهانی برای سال 2018 رتبه ایران برای در کسب و کار 124 اعلام شده است از 190 کشور که نسبت به سال گذشته 4 پله نزول را نشان می دهد و این در حالی است که قرار بود هر سال رتبه ایران 10 واحد ارتقاء پیدا کند.

ما از دولت محترم انتظار داریم که هر گونه دستورالعمل، بخش نامه و... را که می خواهند صادر کنند حتما باتوجه به اثرات آن در محیط کسب و کار باشد تا رتبه ایران از این عدد هم پایین تر نیاید. رشد اقتصادی در این مدت 12.5 درصد بوده است که 9.5 درصد آن مربوط به نفت و صادارات تولیدات نفتی بوده و مابقی 3 درصد آن مربوط به سایر بخش ها است. امیدواریم که این عدد تا پایان سال کاهش پیدا نکند و ما بتوانیم رشد حداقل 3 درصدی را تا پایان سال داشته باشیم.»

رشد مسکن 20 فصل متوالی منفی بود ولی در 6 ماهه اول امسال رشد مسکن مثبت شده است و خرید و فروش طبق آمارها 34 درصد ( در تهران) افزایش داشته است و رشد قیمتی مسکن در این 6 ماه متناسب با تورم بوده است. امیدواریم با رشد مسکن شاهد رشد و رونق دیگر صنایع و کسب و کارها هم باشیم.»

 کماکان طلب پیمانکاران به قوت خودش باقی است و مشکلات اساسی در این زمینه وجود دارد. مثلا شرکت هایی که در حوزه سلامت و بهداشت فعالیت می کنند متاسفانه مطالبات بسیاری از دولت دارند و بودجه های دولتی هم تکاپوی پرداخت مطالبات این شرکت ها را نمی دهد که باز هم از دولت انتظار داریم چاره ای اندیشیده و مشکل را حل کند.»

شاهد هستیم که در یک ماه گذشته ارز مقداری افزایش قیمت داشت، البته طبیعی بود و از سال قبل هم پیش بینی می شد باتوجه به تورم هایی که در چند سال گذشته داشتیم با افزایش قیمت ارز رو به رو شویم و شاید هنوز ارز قیمت واقعی خود را متناسب با تورم هایی که داشته ایم، پیدا نکرده است. انتظار ما از دولت این است که برای کنترل قیمت ارز از ممنوع کردن کالاها یا برخوردهای غیرتحلیلی و کارشناسی خودداری کند زیرا این اقدامات نمی تواند مشکل ارز را حل کند.

توجه داشته باشید که در زمان شروع دولت آقای روحانی قیمت لیر ترکیه 2500 تومان بوده است و الان به 1000 تومان رسیده است، در شرایطی که در همان زمان شروع کار دولت قیمت دلار 3500 تا 3600 تومان بود و تا دوماه پیش هم همین قیمت بود. حالا در نظر داشته باشید وقتی قیمت لیر به نصف کاهش پیدا می کند طبیعی است که واردات کالا به ایران از ترکیه افزایش یابد و به همین دلیل است که در 6 ماهه ابتدایی امسال تنها 600 هزار نفر به آنتالیا و شهرهای جنوبی ترکیه سفر کرده اند؛ من فکر می کنم سوبسید ارزانی کشور ترکیه را ما پرداخت می کنیم و این هم از سفرها و هم از واردات بسیار زیاد مشخص است.

اصرار بیش از اندازه روی ثابت نگهداشتن قیمت ارز باعث شده است که تولید دچار مشکل شود، خیلی از شرکت های تولیدی معضلات جدی دارند و هر روز یکی بعد از دیگری از صحنه خارج می شوند. من امیدوارم که دولت محترم به این موضوعات فکر کند و به یک راهکار اساسی برای حل مشکلات برسد تا هر روز شاهد تصمیمات موردی نباشیم و اجازه بدهیم که ارز هم به عنوان یک کالا قیمت گذاری شود و دولت تنها ارز را کنترل و مدیریت کند.

برگرفته از سایت خبری اتاق تهران

مسعود خوانساری

وبلاگ‌نویس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.