| کد خبر: 155356 |

سفرنامه نیک/بخش اول

◄ هلند؛ کشور دوچرخه‌سواران

محمد نیکوفر که راهنمایی تور و سفر را در کارنامه کاری خود دارد، با استفاده از دوچرخه تور اروپاگردی خود را از سال 1364 شروع کرده است. قرار است از این پس به ارائه سفرنامه خویش و بیان مشاهداتش درباره برخی ویژگی‌ها و تفاوت‌های اقتصادی، اجتماعی ایران و اروپا با تکیه بر حمل ونقل جاده‌ای و زیست‌محیطی بپردازد.

تین نیوز

وبلاگ محمد نیکوفر: من سفر خویش با دوچرخه را در اروپا از زمستان سال 1364 آغاز کردم. در ابتدا با سفرهای کوتاه در شمال کشور هلند شروع کردم تا با شرایط  و محیط اروپا خصوصا برای یک دوچرخه بیشتر آشنا شوم و سپس روزی تصمیم گرفتم تا از شمال غربی اروپا به طرف جنوب اروپا بروم.

پس بیاییم تا در همین گام با کشور هلند که نقطه شروع تور دوچرخه من بود، شروع کنیم.

فصل هلند

هلند کشوری است که در غرب آلمان و شمال بلژیک قرار دارد. از آنجا که اطراف آن را دریا و خصوصا اقیانوس اطلس در برگرفته دارای شرایط آب و هوایی مرطوب و بعضا سرد است. البته سرمای آن در شب‌های زمستان در بیشتر اوقات از سرمای شب‌های شهرهای مرکزی ایران همچون اصفهان و تهران بالاتر نمی‌رود و در همان حول و حوش صفر باقی می‌ماند. به طور کلی اختلاف دما در هلند زیاد نمی‌شود و مثل آن شهرهای بزرگ در ایران تفاوت بزرگی در دمای روز و شب مشاهده نمی‌شود.

هلند دارای جمعیتی حدود 16.5 میلیون نفر است. گفته می‌شود تعداد دوچرخه‌ها در هلند از تعداد سکنه بیشتر است. هلند یکی از بهترین کشورها برای دوچرخه‌سواران است. تقریبا در همه کشور مسیر مخصوص و نیز در چهارراه‌ها چراغ مخصوص دوچرخه‌سواران در نظر گرفته شده است. دوچرخه‌سواران نیز موظفند قوانین راهنمایی و رانندگی را با دقت و نظم رعایت نمایند. مثلا اگر دوچرخه‌سواری در شب بدون چراغ جلو یا عقب حرکت نماید، ممکن است با جریمه 35 یورویی پلیس مواجه شود.

unnamed

اکثر مردم و در هلند با دوچرخه به سر کار خود می‌روند، نیز دانش‌آموزان از کودکی یاد می‌گیرند تا با دوچرخه‌های خود به مدرسه بروند. شما بندرت والدینی را می‌بینید که برای رساندن کودکان از خودرو و یا سرویس مدرسه استفاده نمایند. حتی برای خردسالان، والدین آنها صندلی‌های مخصوص در جلو یا عقب دوچرخه نصب کرده‌اند، تا فرزندان خویش را به مدرسه برسانند.

در هلند خودرو در مقایسه با ایران بسیار ارزانتر است. اما هزینه‌های نگهداری، عوارض، تعمیرات و مهمترین بخش سوخت بسیار گرانتر از ایران است. قیمت بنزین حدود 1.5 یورو و قیمت گازوییل 1.2 یورو است.این عامل باعث شده است، مردم تشویق شوند تا از دوچرخه استفاده کند.

من برای رفتن به سمت جنوب هلند و اروپا باید این شهرها را در هلند طی می‌کردم:

خرونین، آسن، خیتهورن، زواله، هاردرویک، آمستروف، اوتریخت، تیلبرگ

من روی نقشه این مسیر را مشخص نموده‌ام.Map(1)

محمد نیکوفر

وبلاگ‌نویس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.