| کد خبر: 154615 |

◄ اعتراض به عضویت یک غیر مسلمان در شورای شهر؛ کی و کجا!

قضایایی که برای عضو منتخب شورای شهر دوره پنجم شورای اسلامی شهر یزد یعنی آقای سپنتا نیکنام به سبب غیر مسلمان بودن او رخ داد و در عمل او را که با رای مردم برای خدمت در جهت عمران و آبادی محل سکونتش انتخاب شده بود از خدمت، فعلن، باز داشته است، پیشینه ای تاریخی هم دارد.

تین نیوز

وبلاگ حسین ایمانی جاجرمی- قضایایی که برای عضو منتخب شورای شهر دوره پنجم شورای اسلامی شهر یزد یعنی آقای سپنتا نیکنام به سبب غیر مسلمان بودن او رخ داد و در عمل او را که با رای مردم برای خدمت در جهت عمران و آبادی محل سکونتش انتخاب شده بود از خدمت، فعلن، باز داشته است، پیشینه ای تاریخی هم دارد. به واقع این نخستین بار نیست که عضویت فردی با دینی متفاوت از دین اکثر مردم ایران در نهاد انتخابی اداره شهر مورد اعتراض قرار می گیرد.

مقاله ای نوشته حجت فلاح توتکار و محمد بی طرفان با عنوان “شکل گیری و عملکرد انجمن بلدیه تهران...” در فصلنامه تاریخ اسلام و ایران، شماره ۹۷، زمستان ۱۳۹۰،  نشان می دهد در نخستین انجمن بلدیه تهران که در سال ۱۳۲۵ قمری تشکیل شد، یکی از اعتراضات به نتایج انتخابات انجمن بلدیه یا همان شورای شهر امروزی از سوی تعدادی اهالی محله عودلاجان صورت گرفت. توضیح آن که در آن زمان اعضای انجمن بلدی از محله های شهر و با رای آن ها انتخاب می شدند. «اعتراض آن ها به انتخاب ملت یهود و ناکافی بودن نمایندگان محله بود. آنان خواهان نماینده مسلمان و یک نفر دیگر در انجمن بودند. پس از بحث و گفتگوی موافقان و مخالفان، قرار به رای نهایی مجلس گذاشته شد» (ص ۱۴۸). نویسندگان مقاله در پانویس توضیح می دهند به احتمال اعتراض متوجه انتخاب لقمان حکیمی از اهالی یهودی این محله بوده است. متاسفانه مقاله روشن نکرده که بالاخره نتیجه این اعتراض به کجا انجامید؟

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.