| کد خبر: 153454 |

مسیر سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در بنادر

آینده بنادر ایران در سواحل مکران خواهد بود که جذابیت‌های طبیعی برای سرمایه‌گذاری دارند.

تین نیوز

وبلاگ هادی حق شناس-بزرگ‌ترین فرصت سرمایه‌گذاری‌ای که طی 4 سال گذشته در بنادر ایجاد شد، در چابهار بوده است.

چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور است که طی 4 سال گذشته تقریبا نزدیک به یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این بندر انجام شده و یا در حال تکمیل سرمایه‌گذاری است. این سرمایه‌گذاری در خصوص ساخت اسکله‌ها هم بوده است.

در حال حاضر در چابهار این امکان وجود دارد که بزرگ‌ترین کشتی‌ای که در دنیا تردد می‌کند، با آبخور بیش از 17.5 متر پهلو بدهیم.

در کنار چنین ظرفیتی که در تنها بندر اقیانوسی ایران ایجاد شده، این نکته کلیدی وجود دارد که با هندی‌ها توانستیم در دو مبلغ 150 میلیون دلار و 85 میلیون دلار در 4 سال گذشته به تفاهم برسیم تا آنها در بندر چابهار برای محوطه بارانداز سرمایه‌گذاری انجام دهند و نیز سرمایه‌گذاری خرید تجهیزات تخلیه و بارگیری صورت گیرد.»

در نزدیک بندر چابهار که ما با هندی‌ها مشارکت کردیم، بندر گوادر در پاکستان قرار دارد که چینی‌ها در آن‌جا سرمایه‌گذاری کرده‌اند. هر دو این سرمایه‌گذاری‌ها -چینی‌ها در گوادر و هندی‌ها در چابهار- مکمل یکدیگر برای انتقال کالای دو کشور بزرگ است.»

بالاخره چین و هند 40 درصد جمعیت جهان را دارند و انتقال کالای آنها به کشورهای آسیای‌میانه و نیز مواداولیه‌ای که در افغانستان وجود دارد، می‌تواند از مسیر ایران و بندر چابهار به کشور چین یا هند منتقل شود.»

به نظر من این‌ها گام‌های اولیه است که برداشته شده و جا برای سرمایه‌گذاری بیشتر وجود دارد؛ به خصوص طرحی که چینی‌ها تحت عنوان «یک راه، یک کمربند» مطرح کردند. این طرح، به‌نوعی همان راه ابریشم است، با این تفاوت که در این‌جا راه‌های آبی برقرار است و اروپا و آسیا به یکدیگر متصل می‌شوند.

حدود 60 میلیارد دلار پیش‌بینی شده که سرمایه‌گذاری انجام شود. بخشی از این سرمایه‌گذاری در مسیر ایران است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: «بر این اساس، در چابهار همچنان فرصت سرمایه‌گذاری وجود دارد و بعد از چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور، در سواحل مکران این امکان وجود دارد.

در سیاست‌های بالادستی و در برنامه توسعه ششم پیش‌بینی شده که به طور مشخص در جاسک که سواحل مکران است، سرمایه‌گذاری انجام دهیم و بندری متناسب با چابهار ایجاد شود. حتی وزارت راه و شهرسازی نیز در آن‌جا سرمایه‌گذاری انجام می‌دهد و بقیه ارگان‌های دریایی نیز در آنجا چنین کاری انجام خواهند داد.

به نظر من، آینده بنادر ایران در سواحل مکران خواهد بود که جذابیت‌های طبیعی برای سرمایه‌گذاری دارند. اما در کنار آن، در بندر شهید رجایی در فاز 3 اقداماتی را در حال اکران داریم که 1400 متر اسکله است که در آن‌جا نیز به آبخور بیش از 17 متر رسیده‌ایم.

عمده سرمایه‌گذاری‌های 4 سال گذشته و آینده ما در دو بندر شهید رجایی در استان هرمزگان و بندر چابهار است و نیز نگاه ویژه به سواحل مکران داریم.

این بنادر به شدت استعداد جذب سرمایه‌های داخلی و سرمایه‌گذاری خارجی را دارند که البته در برنامه ششم مجوزی گرفته شده است که بتوانیم با شرکت‌های ایرانی و خارجی برای جذب سرمایه‌گذاری و اداره بنادر کوچک کشور مشارکت کنیم.

 

هادی حق‌شناس

وبلاگ‌نویس
منبع: سایت خبری خبرآنلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.