| کد خبر: 151974 |

شتاب صادرات غیرنفتی

سیدحمید حسینی؛عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی در تازه ترین یادداشت خود به مراسم روز ملی صادرات اشاره کرده و می گویدامید می‌رود با صحبت‌های مسئولان دولتی در روز ملی صادرات، صادرکنندگان ما در یک‌سال آینده موفق به بهبود تراز تجاری و حرکت به سمت صادرات غیرنفتی شوند.

تین نیوز

بیست‌و‌یکمین مراسم روز ملی صادرات روز گذشته برگزار شد. معاون‌اول رئیس‌جهموری در این مراسم به مواضع دولت آمریکا واکنش نشان داد و کلیت برنامه‌های صادراتی را در آینده تشریح کرد. طبق صحبت‌های اسحاق جهانگیری، مشخص شد که سیاست ایران در حوزه تجارت تعامل با دنیاست و ایران آمادگی همکاری با دیگر کشورهای دنیا را، جز رژیم صهیونیستی، دارد.

البته صحبت‌های ترامپ نیز نشان می‌دهد که آمریکا خود را محروم از بهره‌مندی‌های اقتصاد ایران کرده است. گفتنی است طی یک ماه گذشته بحث‌های فراوانی درباره لغو برجام و تمدید تحریم‌ها علیه ایران ازطرف آمریکا مطرح شده است و ترامپ مراتباً از مواضع ضدایرانی سخن می‌گوید. از همان ابتدای روی‌کارآمدن ترامپ بسیاری از کارشناسان اعتقاد داشتند ادعاهایی که او در سخنانش مطرح می‌کند دور از واقعیت است. یکی از این ادعاها تهدید به پاره‌کردن برجام بود که تا امروز فقط در حد شعار باقی مانده است.

زیرا برجام یک پیمان دوجانبه نیست که کشوری بخواهد یک‌طرفه آن را نقض کند و از آن خارج شود. بنابراین، صحبت‌های ترامپ صرفاً جنبه فضاسازی و ایران‌هراسی دارد. البته چنین صحبت‌ها و سیاست‌هایی تازگی ندارد، سال‌هاست که ما شاهد چنین رفتارهایی ازطرف آمریکا هستیم. با اینکه دولت گذشته آمریکا خود را حامی ایران و برجام می‌دانست، ترامپ حاضر نشد در موعد مقرر پایبندی ایران به برجام را تأیید و امضا کند. بااین‌حال، او علی‌رغم میل باطنی‌اش نتوانست آمریکا را از برجام خارج کند. باوجود اینکه آخرین سخنرانی او تهدید علیه ایران بود، نتوانست به اهداف خود دست یابد. زیرا بلافاصله با واکنش منفی اتحادیه اروپا مواجه شد و کشورهایی نظیر آلمان، فرانسه، بریتانیا و... از ایران و ادامه اجرای برجام حمایت کردند. روسیه و چین نیز از شرکای قدیمی ایران هستند و در این برهه نیز حمایت خود را از ایران نشان داده‌اند.

معاون‌اول رئیس‌جمهوری روز گذشته به‌درستی به این موضوع اشاره داشت که آمریکا خود را با این سیاست‌ها منزوی می‌کند و نمی‌تواند از مزیت‌های همکاری با ایران استفاده کند. به‌عبارت دیگر، صحبت‌های ترامپ برای آمریکا زدن گل به خودی است. اگر قرار بود این صحبت‌ها تأثیری بر اقتصاد ایران بگذارد، ثبات بازارها از بین می‌رفت، اما شاهد بودیم که بازارهای ارز، نفت، طلا و... روند مثبت به‌خود گرفتند. در روز ملی صادرات به این موضوع اشاره شد که اکنون درهای ایران به روی سرمایه‌گذاران خارجی باز است و ما آمادگی هرگونه مبادله اقتصادی و تجاری را با سایر کشورها داریم. 

در مدت اخیر حدود 25 میلیارد دلار قرارداد قطعی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی امضا کرده‌ایم. امروز شرکت‌های فعال در دنیا حاضرند با ایران همکاری کنند و به‌دنبال این موضوع قراردادهای فاینانس زیادی امضا شده است. همچنین، دولت با حمایت از بخش خصوصی نشان داده است که عزم خود را برای گسترش صادرات جزم کرده است. 

آمارها نیز گواه نقش مؤثر بخش خصوصی در اشتغال‌زایی امسال است. روز گذشته بار دیگر مسئولان دولتی وعده دادند که با پیگیری‌های وزارت صنعت موانع صادراتی کشور را رفع کنند و مشوق‌هایی صادراتی برای تجار در نظر بگیرند. 

جهانگیری در بخشی دیگر از سخنانش به مسئله صادرات غیرنفتی اشاره کرد. دراین‌باره نکته‌ای وجود دارد که نباید آن را فراموش کرد؛ عده‌ای به دولت نقد وارد می‌کنند که بعد از برجام نیز متکی به صادرات نفت و درآمدهای حاصل از آن هستیم. 

دولت گذشته در بهترین حالت محصولات نفتی را به کشورهایی نظیر چین و هندوستان می‌فروخت و به‌ازای آن محصولات بنجل و بی‌کیفیت دریافت می‌کرد. 

اما اکنون صادرات غیرنفتی ایران رشد مناسبی داشته و دولت پس از سال‌ها موفق به مثبت‌کردن تراز تجاری کشور شده است. فروش میعانات گازی و پتروشیمی، که ارز قابل‌توجهی را وارد کشور می‌کند، اقدامی مشکل است.

زیرا راه‌اندازی پالایشگاه‌هایی نظیر پارس‌جنوبی کار سختی بود که وزارت نفت تحت هدایت بیژن زنگنه موفق به تحقق آن شد. امید می‌رود با صحبت‌های مسئولان دولتی در روز ملی صادرات، صادرکنندگان ما در یک‌سال آینده موفق به بهبود تراز تجاری و حرکت به سمت صادرات غیرنفتی شوند.

 

سیدحمید حسینی

وبلاگ‌نویس
منبع: ستاره صبح

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.