| کد خبر: 148697 |

بخش‌هایی از کتاب (در دست انتشار) «شهر فرودگاهی امام در گذر تاریخ»

◄ شهر فرودگاهی امام در گذر تاریخ (سال‌های ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۳ )

علیرضا منظری در تازه ترین مطلب پاورقی خود در هفته‌نامه حمل و نقل در ادامه معرفی پروژه شهر فرودگاهی به احداث این پروژه در سال های 77 تا 78 پرداخته است.

تین نیوز

وبلاگ علیرضا منظری-این پیشنهاد دربرگیرنده خدمات مشاوره‌ای آماده‌سازی اسناد مناقصه قراردادهای حق امتیاز و ساخت و بهره‌برداری و انتقال مرحله دوم احداث طرح، شامل پایانه شماره ۲ مسافری و پایانه بار و مراکز آماده‌سازی غذا برای پذیرایی هوایی و خدمات پشتیبانی زمینی و نحوه انتقال مسافر از فرودگاه مهرآباد و آشیانه‌ها بود.

در هر حال، مسئولان از این پیشنهاد استقبال نکردند و همچنان مجری طرح فرودگاه امام خمینی (ره) درصدد بود در چارچوب اعتبارات دولتی برنامه‌های توسعه را به کندی ادامه دهد.

از جمله پروژه‌هایی که مجری طرح فرودگاه امام خمینی (ره) در دست اقدام داشت ، نهایی‌کردن گزارش مطالعات توجیه فنی، اقتصادی و زیست‌محیطی پروژه مترو برای فراهم‌کردن مقدمات اجرایی امتداد مترو از بهشت زهرا تا فرودگاه امام خمینی (ره) بود تا از طریق تسهیلات مالی و سرمایه‌گذاری یا محل اعتبارات عمرانی دولت انجام پذیرد. آن گزارش با دریافت نظر شورای عالی عبورومرور و شورای اقتصاد، تکمیل و برای اجرا آماده شد و در اواخر سال ۱۳۸۱، شرکت مترو اسناد مناقصه اجرای متروی تهران به فرودگاه امام خمینی (ره) را آماده کرد. با توجه به اهمیت دسترسی به فرودگاه، در کنار برقراری مترو، ضرورت داشت نواقص بزرگراه‌ها نیز مرتفع شود.

 

در مردادماه ۱۳۸۲، وزیر راه و ترابری و شهردار تهران درباره تکمیل امتداد بزرگراه نواب با تخریب پادگان قلعه‌مرغی برای تسهیل رفت‌وآمد مسافران از شهر تهران به فرودگاه امام خمینی (ره) و برعکس، مذاکراتی کرد و متعاقب آن، سازمان هواپیمایی کشوری و معاونت عمرانی شهرداری تهران در تاریخ بیست‌ودوم مردادماه ۱۳۸۲، دیدگاه‌های کارشناسی را مبادله کردند و در نتیجه مقرر شد، به موازات شروع تردد از شاخه شرقی بزرگراه نواب از طریق تخریب پادگان قلعه‌مرغی، شاخه غربی آن نیز سریعا آماده شود و قبل از گشایش فرودگاه امام خمینی (ره) به بهره‌برداری برسد.

 

متأسفانه با گذشت چند ماه از مذاکره و پیگیری‌ها، فقط رمپ شرقی بازگشایی شد و در رمپ غربی هیچ اقدام مثبتی صورت نگرفت که نارضایتی مسافران از شهرداری را در پی داشت. با گشایش رمپ غربی بزرگراه نواب، فاصله شهر تهران تا فرودگاه بسیار کوتاه‌تر شد و این کوتاهی مسیر آثار خوب اقتصادی و زمانی برای مسافران را به دنبال داشت، به همین دلیل وزارت راه و ترابری به شهرداری تهران توصیه کرد تا برای ارائه خدمات واقعی به شهروندان تهرانی اقدامات جدی‌تری انجام دهد. البته بعدها، این طرح تکمیل شد. در هر حال، با نزدیک شدن به اتمام پروژه‌های احداث تسهیلات و به منظور انطباق پروژه‌های اجرایی با استانداردهای مندرج در ضمیمه شماره ۱۴ کنوانسیون شیکاگو در آبان‌ماه ۱۳۸۲، بازرسی‌های مختلف از طرف کارشناسان سازمان هواپیمایی کشوری انجام و نتیجه آن مثبت اعلام شد.

 

علیرضا منظری

وبلاگ‌نویس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.