| کد خبر: 148240 |

◄ نقشه راه بهبود ایمنی جاده‌های کشور نیازمند تشکیل نهاد راهبر

حسین قاسمی نژاد؛کارشناس ارشد راه و ترابری در تازه ترین مطلب خود بر لزوم تشکیل نهاد راهبر ایمنی به منظور اجرای نقشه راه بهبود ایمنی جاده ها تاکید می‌کند.

تین نیوز

وبلاگ حسین قاسمی‌نژاد-جایگاه و نقش حمل و نقل در ابعاد مختلف اقتصادی ،سیاسی و اجتماعی جوامع امروزی بر کسی پوشیده نیست. حمل و نقل یکی از پایه های اصلی توسعه پایدار و متوازن در جوامع بشری محسوب می گردد و در واقع شبکه های حمل و نقل با مولفه های مهمی همچون امنیت، اقتصاد و عدالت اجتماعی ارتباط تنگاتنگی دارد.

در فرآیند پیشرفت و توسعه اجتماعی و اقتصادی کشورها ،رابطه مستقیم میان گسترش حمل و نقل و دست یابی به نرخ رشد اقتصادی بیشتر وجود دارد. به عبارتی همراه با افزایش تولید ناخالص داخلی،میزان ارزش افزوده بخش حمل و نقل نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت از این رو رشد اقتصادی در هر کشوری وابسته به توسعه بخش حمل و نقل و زیرساخت های آن است.طی تحقیقات صورت پذیرفته در دنیا، در سالیان اخیر به بهره برداری و نگهداری بهینه از پروژه‌های حمل و نقلی نگاه ویژه ای شده است و افق های تازه ای را به منظور ارائه راهبردهای نوین در عرصه حمل و نقل گشوده است.

در میان تمام پیشرفت های حمل و نقلی ،وقوع تصادفات جاده ای و تلفات انسانی ناشی از آن ، از جمله عوارض ناخوشایند توسعه نامتوازن فناوری های حمل و نقل است بطوریکه این موضوع در تمام جوامع حائز اهمیت است و در کشور ما که سالانه بالغ بر 15 هزار نفر بر اثر حوادث ترافیکی کشته می‌شوند،موضوع تصادفات یکی از دغدغه های اجتماعی برای مسئولین و مدیران کشوراست.اهمیت موضوع ایمنی جاده های کشور و حوادث رانندگی و خسارت های جانی و مالی ناشی از آن در راههای کشور آنقدر بالاست که پس از وقوع تصادفات اخیر تمامی دستگاه ها و نهادهای کشور به اظهار نظر و نگرانی پرداخته‌اند.

مقام معظم رهبری در دیدار خود در دانشگاه علوم انتظامی به موضوع تصادفات اشاره و با اظهار این مطلب که ((سهم نیروی انتظامی در جلوگیری از حوادث جادّه ای چقدر است؟ این را باید بررسی کرد. البتّه عوامل گوناگونی و دستگاه های مختلفی در این زمینه سهم دارند؛ سهم نیروی انتظامی، سهم وزارت راه، سهم دستگاه های گوناگونِ صنعتیِ دیگر در این حادثه چه اندازه است؟ کاری کنیم که مردم عزیز ما این بخش حادثه خیز و تلخ و دردناک را در زندگی خود نداشته باشند)) و همچنین دستور معاون اول ریاست جمهوری خطاب به وزرای کشور، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رییس سازمان برنامه و بودجه و فرمانده نیروی انتظامی بر ضرورت انجام اقدامات اساسی و تهیه نقشه راهی برای بهبود اوضاع از موارد مهم می باشد که نشان می دهد علیرغم تلاش های انجام گرفته و کاهش تعداد افراد فوت شده طی ده سال اخیر همچنان در رعایت قوانین و مقررات رانندگی، فرهنگ ترافیک و ایمنی حمل و نقل دارای مشکلاتی می باشیم. هرچند در سالیان اخیر موضوع ایمنی رانندگی مورد توجه قرار گرفته است و با حضور دولت یازدهم و توجه ویژه وزیر راه و شهرسازی به موضوع مذکورجلسات کمیسیون ایمنی راهها با حضور نمایندگان دستگاه ها بصورت مداوم برگزار می‌شود اما با همه این تلاشها باز هم شاهدمرگ سالانه حدود 16 هزار نفر بر اثر تصادفات رانندگی هستیم. حوادث ناگواری که تعداد زیادی از هموطنان را به کام مرگ می کشاند. زنجیره ای از عوامل در رخداد یک حادثه اثربخش است که با کنترل و رعایت آن می توان از بروز حادثه جلوگیری و یا خسارت آن را به حداقل ممکن رساند.

در راستای تداوم کاهش تلفات جاده ای و افزایش ایمنی عبور و مرور باید دستگاه‌های ذی مدخل در امر قوانین و مقررات و ارتقای ایمنی رانندگی اهم از وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور،پلیس راهور و... وارد عرصه شوند و حال که دولت تدبیر و امید نگاه ویژه ای به موضوع ایمنی جاده ای داشته و  فرصت تهیه و ارائه نقشه راه جاده های کشور را به دستگاه های مسئول سپرده است، باید از فضای ایجاد شده استفاده نمود و از آنجا که یکی از ضروریات، دوری از حرکات جزیره ای برای ایمنی ،تشکیل نهاد راهبر ایمنی(شورای عالی ایمنی) در کشور می باشد که بتواند کل اجزای ایمنی در بخش های دخیل در تصادفات (انسان-راه-مقررات و...)را مدیریت کند.

می‌بایست تشکیل نهاد راهبر ایمنی به ریاست بالاترین مقام اجرایی کشور بعنوان پیش نیاز اجرای نقشه راه بهبود ایمنی جاده ها بطور جد در دستور کار قرار گرفته تا بتوان گامی در جهت کاهش تلفات رانندگی برداشت.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.