| کد خبر: 146339 |

رقابت مخرب صادرکنندگان وکاهش شدید قیمت قیر ایران

وبلاگ سید حمید حسینی-هفته را در حالی اغاز کردم که ترجیح دادم شنبه را در باغ کرج بمانم و" دورکاری" کنم، شب میزبان یکی از دوستان اشنا و فعال در بازار عراق بودم ودر مورد برنامه های اتاق مشترک همفکری کردیم ودر مورد راههای تسهیل صادرات گاز وبرق ایران به عراق تبادل نظر انجام دادیم.

تین نیوز

وبلاگ سید حمید حسینی-هفته را در حالی اغاز کردم که ترجیح دادم شنبه را در باغ کرج بمانم و" دورکاری" کنم، شب میزبان یکی از دوستان اشنا و فعال در بازار عراق بودم ودر مورد برنامه های اتاق مشترک همفکری کردیم ودر مورد راههای تسهیل صادرات گاز وبرق ایران به عراق تبادل نظر انجام دادیم.

 

یکشنبه را با چند ملاقات کاری با اعضا اتاق سپری کردم، روز گذشته مشاورین حقوقی اتاق مشترک در محل اتاق حضور یافته بودند وبه سوالات تلفنی وحضوری اعضا پاسخ داده بودند ولی هنوز موضوج جا نیفتاده و لازم است که اطلاع رسانی بهتری صورت گیرد،

استقبال از راه‌اندازی کمیسیون سلامت وگردشگری چشمگیر بوده وانتخابات این کمیسیون در هفته اول مهرماه برگزار خواهد شد.

یکی از اعضای اتاق که از نمایشگاه سوریه بازگشته بود تحلیل وبرداشت مثبتی از حضور اقتصادی ایران در سوریه نداشت و از تقسیم منابع نفتی ومعدنی سوریه بین روس ها وچینی ها وتا حدودی لبنانی ها سخن گفت و هشدار داد.

دوستی که سالها در بصره مشغول به کار در زمینه های مختلف بوده و عضویتش را در اتاق تمدید نکرده به اتاق آمد و اطلاعات خوب وکاربردی از بازار بصره ارایه داد و از استقبال شرکتهای بصره از نیروی کار ایرانی سخن گفت ودر پاسخ به سوال من در مورد قابلیت رقابت کالای ایرانی در بازار بصره ، مطمئن بود وادعا داشت که حتی در کالایی که قیمت چینی ها از ایران پایین تر است( مثل پنل ساندویچی) باز عراقی ها علاقمند به خرید کالای ایرانی هستند و ما را تشویق کرد که برنامه مرکز تجاری را با قوت و اطمینان پیگیری کنیم و نگران این موضوع نباشیم.

تحلیل بازار و مقایسه قیمتی هم که بطور تطبیقی انجام داده ایم به غیر از اقلامی نظیر تخم مرغ ، سوسیس وروغن در بقیه اقلام مواد غذایی شرایط مساعدی داریم.لذا از صاحب فروشگاه بزرگ تجاری و افراد علاقمند به مشارکت دعوت کردیم که در هفته اینده مذاکرات نهایی را داشته باشیم.

این هفته فرصتی فراهم شد تا در شرکت گاز نشستی در رابطه با کارهای عراق و سایر موضوعات داشته باشیم و در جریان مذاکرات آنان جهت حل و فصل موضوع گشایش ال سی برای خرید گاز باشیم، ضمنا فرصتهای جدیدی برای صادرات گاز به صنایع وحتی مردم عراق در حال فراهم شدن است که عملیاتی شدن آن سطح روابط را به میزان قابل ملاحظه ای ارتقا خواهد داد.

این هفته جلسه ای با نماینده "فارامد اتریش "داشتم ودر مورد فاینانس بیمارستان پاک، منابع تخصیص یافته "اوبر بانک " اتریش برای پروژه های ایران ویک پروژه نفتی بحث وتبادل نظر کردیم.

همزمان با امضا قرارداد برای جمع اوری "گاز های فلر "یکی از فازهای عسلویه، موفق شدم آنالیز گاز فلر دوتا از میادین نفتی وگازی را استخراج وبه سرمایه گذار علاقمند خارجی که نیاز به روزانه حداقل یک میلیون متر مکعب گاز فلر برای جمع آوری وتبدیل آن به "ال ان جی" دارد ارسال کنم.

سه شنبه صبح در دومین همایش بین المللی قیر ایران که توسط موسسه" کنفرانس کانکشن"سنگاپور برگزار شد شرکت کردم وپس از ارایه مطلب توسط اقایان دکتر زمانی نیا ( معاونت بین الملل وزیر نفت) ومهندس پیوندی ( مدیر عامل تاپیکو) به مقایسه شرایط ایران ومنطقه نسبت به سال گذشته که سخنران مراسم بودم پرداختم وشرایط را بسیار مطلوبتر و مساعدتر برای همکاری دانستم.

اقای دکتر زمانی نیا هم به موضوع برجام ومواضع ترامپ پرداخت وضمن غیر قابل بیش بینی بودن ترامپ خروج از برجام را برای امریکا سخت ودشوار دانست.

متاسفانه با وجود مزیت نسبی ایران وبی رقیب بودن در منطقه و صدبرابر شدن میزان صادرات قیر( سی هزار تن سال ٧٦ به سه میلیون تن در ٩٥) در این سالها شاهد رقابت مخرب صادرکنندگان وکاهش شدید قیمت ایران هستیم که لازم است سازمان بورس، استاندارد وگمرگ در این راستا وظایف خود را به طور کامل ومسئولانه انجام دهند وستاد نیز هوشمندانه با متخلفین ومتقلبین برخورد نماید.

با توجه به تغییر یافتن زمان همایش بزرگ تجاری ایران وعراق، با همکاری دانشگاه تهران زمان همایش را برای ٢٣ و ٢٤ مهرماه نهایی کردیم واقدام به اطلاع رسانی ودعوت مجدد از مهمانان عراقی نمودیم.

مطلع شدم که بارها توریستها و تجار عراقی که بیش از پنج هزار دلار پول نقد بهمراه داشتند در فرودگاه و ترمینالها با مشکل مواجه شده اند و لذا نامه ای را برای ارگانهای مربوطه از جمله بانک مرکزی نوشته وخواستار حذف وتعدیل این مقررات برای تجار و توریست های عراقی شدم.

برای نشست تحولات شهریورماه سفیر عراق در تهران و اقای کاظمی قمی را دعوت کرده ایم وامیدوارم که سه شنبه ٢١ شهریور ماه این جلسه را در خدمت اعضا داشته باشیم وبسیاری از چالش های موجود در رابطه با این کشور را با سفیر در میان بزاریم.

چهارشنبه جلسه اول مجمع عادی وفوق العاده اتاق مشترک بود ومطمئن بودیم که جلسه رسمیت نخواهد یافت ولی برای احتیاط مقدمات مجمع وگزارش عملکرد وصورتهای مالی را تهیه کردیم وجدول تطبیقی اصلاحات اساسنامه را اماده کردیم.

با وجود حضور اندک اعضا در مجمع دقایقی در رابطه با اصلاحات اساسنامه وبرنامه های اتاق صحبت کردم ونکته مهمی که در این نشست توسط اعضا بیان شد رقابت مخرب داخلی ونیاز به وجود یک سازمان ویا ارگان ناظر جهت کنترل کیفیت ومدیریت رقابتهای مخرب بود که در این راستا به فکر ارایه یک طرح به دولت ومجلس هستم نا بتوانیم این بازار را نجات دهیم ونزاریم از دست برود.

جنرال الکتریک در ایران

چهارشنبه ملاقاتی با یک متخصص ایرانی همکار با یک کمپرسور ساز بزرگ اروپایی داشتم که مدعی بود جنرال الکتریک مجوز ورود به بازار" توربین"و"توربو کمپرسور" را دریافت کرده ولی در ایران کسی علاقمند به همکاری با آنان نیست وبازار در قبضه زیمنس وزوریای اکراین است واز امادگی انان برای راه اندازی خط تولید در ایران گفت، قول دادم که به گوش مسئولین برسانم.

عصر چهارشنبه برای ملاقات حسین اقای مرعشی به بیمارستان پارس رفتم ولی به علت حضور ایشان در "ای سی یو" موفق به ملاقات نشدم واز این فرصت جهت مراجعه به دکتر جهت معالجه کتفم استفاده کردم، دکتر پس از معاینه وعکسبرداری انرا کشیدگی تاندوم تشخیص داد و خواستار مدار کردن با دستم شد ونگرانیم کم شد.

بازی فوتبال ایران وسوریه در این هفته باعث حرف وحدیث شد ولی من بیش بینی کرده بودم که بازی سختی در پیش خواهد بود وبازیکنان سوری با انگیزه بالا به دیدار ایران خواهند امد، متاسفانه بیش بینی درست از کار درامد وخوشحالی بازیکنان سوریه پس از مسابقه حساسیت های زائدی را ایجاد کرد و چند روز فضای مجازی را متاثر کرد که احساسی بود وف روکش کرد.

 

سیدحمید حسینی

وبلاگ‌نویس
منبع: خبرانلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.