| کد خبر: 145762 |

◄ پندهایی در حادث دلخراش واژگونی اتوبوس دانش ­آموزان دختر

وبلاگ عباس قربانعلی بیک- حادثه مرگبار واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان دبیرستان فرزانگان هرمزگان نه تنها مسبب داغدار شدن خانواده‌های فراوانی گردید بلکه عید قربان را به کام ملت شریف که هنوز خاطره شهدای منا را در این ایام فراموش نکرده مجددا تلخ کرد. هرچند در خصوص دلایل بروز این حادثه گزارشات و نظرات مختلفی ثبت شده ولی به نظر می‌رسد چند نکته در این مبحث مورد کم توجهی قرار گرفته است.

تین نیوز
وبلاگ عباس قربانعلی بیک- حادثه مرگبار واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان دبیرستان فرزانگان هرمزگان نه تنها مسبب داغدار شدن خانواده‌های فراوانی گردید بلکه عید قربان را به کام ملت شریف که هنوز خاطره شهدای منا را در این ایام فراموش نکرده مجددا تلخ کرد. هرچند در خصوص دلایل بروز این حادثه گزارشات و نظرات مختلفی ثبت شده ولی به نظر می‌رسد چند نکته در این    مبحث مورد کم توجهی قرار گرفته است.
 
یکی از این نکات بحث آموزش و آزمون از رانندگان اتوبوس است که با توجه به آمار بالای سوانح جاده‌ای در ایران (کتاب آماری 2013 سازمان بهداشت جهانی که 28/4/96 به آن اشاره شده) باید تدابیر ویژه‌ای برای بهبود آن اندیشید بویژه با تجربیات موجود در سالها استفاده از سیمولاتور در صنعت هوایی، ریلی و دریایی و اینکه این فناوری سالهاست که در ایران بومی شده است.
 
از امتیازات این فناوری امکان ایجاد شرایط مجازی خاص آب‌وهوایی، خطای سایر خودروها یا عابر پیاده و شرایط نقاط پر خطر و حتی ایجاد خستگی یا تنش برای راننده می‌باشد. امکان گرفتن آزمون در شب، بررسی قدرت دید، حساسیت و عکس‌العمل راننده نسبت به نور در رانندگی نیز از مزایای دیگر این سیستم‌ها است.
 
برای ریشه‌یابی دقیقتر این حادثه اندوهبار، شبیه‌سازی دینامیکی این حادثه بر اساس گزارشات ثبت شده در سیستم سپهتن میتواند کمک شایانی به کارشناسان و متخصصان بنماید. بررسی و تحلیل عکس‌العمل مسافرین در زمان واژگون و شناسایی عوامل تشدید مسدومیت­های منجر به فوت دانش‌آموزان مانند سطوح تیز، سخت و ... نیز از ضرورت‌های دیگر در این بررسی‌هاست.
 
از سوی دیگر با توجه به تعداد نصب شده سامانه سپهتن در ناوگان بین شهری و برنامه گسترده برای تجهیز هزاران دستگاه اتوبوس دیگر به این سامانه تا پایان امسال به نظر میرسد تکمیل و اصلاح آن برای رفع نقاط ضعف و دستیابی به قابلیت بیشتر از جمله افزودن دوربین ناظر بر جاده و ... و افزایش دسترسی برای ذینفعان دیگر مناسب باشد.   
 
نکته دیگر اینکه اتوبوس‌های جدید با داشتن مرکز ثقل بالاتر از اتوبوس‌های قدیمی ناپایداری جانبی بیشتری دارند و سریعتر از اتوبوس‌های قدیمی واژگون می‌شوند که این ویژگی مهارت و دقت بیشتری را برای راننده الزامی مینماید و سرعت مجاز عبور از قوس‌ها را از سرعت خودروهای معمولی کمتر می‌کنند.
 
مضاف بر این دیه پرداختی شرکتهای بیمه به بازماندگان بر اساس دستورالعمل قوه قضاییه با توجه به ملاحظات مختلف سالانه تعیین و ابلاغ می‌شوگردد محاسبه و پرداخت خواهد شد ولی به نظر می‌رسد انگیزه شرکتهای بیمه که در دنیا موجب دقت و توجه روزافزون به ابعاد ایمنی فعالیتها می‌باشند با تاثر از این خسارات مادی تقویت نمی‌گردد. در کشورهای پیشرفته کارشناسان و بازرسان شرکتهای بیمه همچون کارآگاهان خبره به ابعاد و زوایای مسائل مختلف توجه مینمایند و این رویکرد موجب کاهش غفلت های محتمل در فعالیتها می‌شود.
 
آمار بالای تلفات در سوانح و حوادث جاده‌ای  که با وجود کاهش چند ساله اخیر بویژه از سال ۱۳۸۵  همچنان فاصله زیادی نه فقط با متوسط جهانی بلکه با کشور ترکیه با جمعیت، اقتصاد و فرهنگ مشابه و تردد جاده‌ای بیشتر چندین برابر می‌باشد دارد و شایسته است مراجع ذیربط این آمار را بصورت سالانه منتشر و رسانه­‌ها مستمرا به آن بپردازند. 
 
به نظر می‌رسد حرکت هدایت شده توسط مرحوم آیت‌الله رفسنجانی در دهه گذشته برای کاهش تلفات جاده‌ای با برنامه‌ریزی بهتر و جدیت بیشتر قوای سه­گانه و تهیه سیاست­گذاری توسط مجمع تشخیص مصلحت جهت ابلاغ توسط مقام معظم رهبری و از سوی دیگر مشارکت و مطالبه همگانی مردم از مسئولین میتواند به سرانجامی شایسته و درخور مردم شریف و صبور ایران برسد و این بحران که یکی از عوامل اختلال در تحقق اقتصاد مقاومتی است را مهار کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    باید با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران ،حمل و نقل ریلی سهمش افزایش یابد.

    سیاست door to door
    و ارزان نگه داشتن بلیط قطار

    و افزایش سرعت باعث اقبال عمومی مردم خواهد شد.

    چون ریل بسرعت های بالای 300 کیلومتر دست یافته .مطمئنا بخش جاده نمیتواند به ان برسد.
    کما که فناوری هایپر لوپ بسرعت 1200 کیلومتر در ساعت هم میرسد.

    این یعنی ما باید ریل الویت نخست حمل بار و مسافر کشور بکنیم.

    الان خطوط راه آهن با هزینه های هنگفت عظیم ساخته میشود.


    پیشنهاد میکنم سری به متروی ازادی بزنید جز داد زن های اتوبوس کرمانشاه اردبیل رشت نمیبینید چرا که ریل متصل نیستند.
    مطمئنا اگر این شهر های به ریل متصل شوند بخش جاده ای انها کاهش خواهد یافت .مثل زنجان

    بخش ریلی با تلفات تقریبا صفر امتحانش پس داده است.این راه مطمئن ترین راه کاهش تلفات هست.