| کد خبر: 145184 |

◄ مناسبت لوکوموتیو به عنوان دومین میوه برجام در وزارت راه و شهرسازی

وبلاگ عباس قربانعلی بیک-بی تردید یکی از مهمترین دستاوردهای دکتر آخوندی در وزارت راه و شهرسازی بعد از برجام قرارداد خرید هواپیما و نوسازی ناوگان هوایی کشور بود که میتوان این اقدام را اولین میوه‌های برجام برای صنعت حمل‌ ونقل کشور اعلام کرد که تاکنون چندین فروند آن وارد کشور شده است.

تین نیوز
وبلاگ عباس قربانعلی بیک-بی‌تردید یکی از مهمترین دستاوردهای دکتر آخوندی در وزارت راه و شهرسازی بعد از برجام قرارداد خرید هواپیما و نوسازی ناوگان هوایی کشور بود که میتوان این اقدام را اولین میوه‌های برجام برای صنعت حمل‌ ونقل کشور اعلام کرد که تاکنون چندین فروند آن وارد کشور شده است.
 
هرچند اقدامات خصمانه اخیر کنگره و دولت آمریکا نگرانی‌های زیادی برای تحقق کامل برجام ایجاد نموده ولی با تجربه فوق در مجموعه وزارت راه و شهرسازی میتوان به امکان پذیری نمونه‌های دیگر دستیابی به میوه‌های برجام امید بست.
 
توجه ویژه دولت یازدهم و دوازدهم به حمل‌ونقل ریلی و فاصله زیاد راه‌آهن با اهداف قانون مدیریت سوخت و نیاز شدید توسعه حمل‌ونقل ریلی به لوکوموتیو دیزلی و برقی باری از یک سو و مشخصات ممتاز لوکوموتیوهای دیزل ساخت شرکت جنرال الکتریک میتواند بستر بسیار مناسبی برای خرید سریع لوکوموتیوهای مورد نیاز راه‌آهن برای رشد چندصد درصدی تکلیف شده در قانون برای حمل و نقل ریلی (برای رسیدن به سهم 30% حمل بار) در آینده باشد.
 
در اوایل دهه هفتاد بعد از بروز مشکلات فنی متعدد در سری اول لوکوموتیوهای ۳۰۰۰ اسب و ۱۲۰ تنی U30C و اثبات ظهور و بروز آنها بدلیل اشتباهات طراحی توسط GE، ادامه تولید آنها متوقف و مشخصات سری دوم لوکوموتیوها با تجهیزات مشابه نمونه­های راه‌آهن­های آمریکا (با بار محوری ۲۲ تن) بررسی و با تغییرات مختصری تأیید شد.
 
بعد از ورود سری دوم C30-7i و نتایج درخشان کارکرد آنها از حیث کارایی که معادل دو لوکوموتیو سنگین GT26 در آن ایام و سه برابر کارایی مشخصات در زمان مذاکرات اولیه بود تصمیماتی برای خرید ۱۰۰ دستگاه لوکوموتیو باری دیگر گرفته شد و به هر دو شرکت GE و GM مشخصات لوکوموتیوهای مورد نیاز اعلام شد با این تفاوت که توان ۴۰۰۰ اسب بخار و بار محوری ۲۵ تن و گاباری (قواره) متناسب با مسیر بافق- بندرعباس و مشخصات کابین مانند انواع مورد استفاده در راه‌آهن آمریکا اعلام گردید که دو لوکوموتیو C40-8i و SD70i که هردو برای ایران تغییرات مختصری در شاسی داشتند پیشنهاد گردید.
لوکوموتیو پیشنهادی GE در آن زمان با تراکشن موتور DC و لوکوموتیو پیشنهادی GM با تراکشن موتور AC بود که کشش اولی بیشاز 47 تن نیرو یعنی بیش از دو و نیم لوکوموتیو معادل و نزدیک دو برابر لوکوموتیو  GT26بود.
 
کشش لوکوموتیوهای جدید در آمریکا با ۶۰۰۰ اسب بخار و بار محوری ۳۲ تن ۷۴ تن نیرو است که بیش از چهار لوکوموتیو معادل و نیز بالاتر از سه لوکوموتیو GT26 می‌باشد ولی با بار محوری ۲۵ تن کشش به ۵۶ تن کاهش می‌یابد یعنی بالاتر از سه لوکوموتیو معادل و حدود ۲/۵ برابر لوکوموتیوهای GT26.
 
با افزایش ظرفیت قلاب‌های SA3 که اکنون اغلب واگن‌های باری جدید به آن مجهز شده‌اند در مسیرهایی مانند سنگان به بندرعباس میتوان قطارهای ۸۰۰۰ تنی را با دو لوکوموتیو مذکور حمل نمود در حالی که برای حمل این قطار به پنج لوکوموتیو GT26 نیاز خواهد بود که اتصال آنها تاکنون در ایران متداول نبوده است.
 
تاثیر این لوکوموتیوها در صرفه جویی بیشتر سوخت و امکان سیر پیوسته مسافت‌های طولانی مثلاً تا ۱۵۰۰ کیلومتر، افزایش قابلیت اعتماد و کاهش هزینه تعمیرات و نگهداری از مزایای دیگر این لوکوموتیوها است.
 
مقایسه تجربه خرید کوتاه مدت لوکوموتیوهای GE و نیز لوکوموتیوهای چینی طی ده ماه و زمان طولانی هشت ساله برای متوسط مراحل مذاکره تا ورود اولین لوکوموتیو CBU دو لوکوموتیو آلستوم و زیمنس نقشه راه مناسب برای تدوین مشخصات، مذاکرات و خرید این وسیله را نشان میدهد بویژه اگر از تجربیات خرید هواپیماهای بوئینگ و ایرباس و وارد کردن نمونه‌های اولیه در مدت بسیار کوتاه هم استفاده شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.