| کد خبر: 144941 |

تسهیلات کمکی به واحدهای تولیدی

وبلاگ مسعود دانشمند-درباره تسهیلات‌دهی به واحدهای تولیدی باید گفت که این امکان به آنها داده می‌شود که برای واردات مواد اولیه کارخانجات تولیدی خود اعتباراتی باز کنند و این مسئله به نفع تولیدکننده باشد.

تین نیوز
وبلاگ مسعود دانشمند-درباره تسهیلات‌دهی به واحدهای تولیدی باید گفت که این امکان به آنها داده می‌شود که برای واردات مواد اولیه کارخانجات تولیدی خود اعتباراتی باز کنند و این مسئله به نفع تولیدکننده باشد.
 
اعتبار اسنادی به این معنا است که ما از بانک خارجی برای واحد تولیدی خود وام بگیریم، برای این مهم هم نظام بانکی باید روابط کارگزاری خود را با بانک‌های اروپایی حل کند. باید تعهدات بانک مرکزی روشن باشد تا پول را در سررسید به بانک‌های تجاری دهد و آنها بتوانند به راحتی با طرف خارجی ارتباط برقرار کنند و پول را به آنها بدهند.
 
در این بین نظام بانکی برای اینکه بتواند اعتبار اسنادی باز کند نخست باید بپذیرد که اعتبار اسنادی مدت‌دار را برای مواد اولیه درنظر بگیرد، به این صورت که برای مواد اولیه حدود ۶ ماه و برای قطعات خط تولید و ماشین‌آلات به مدت ۲ سال زمان قائل شود.
 
بانک مرکزی باید شیوه‌نامه‌های لازم را ارائه دهد، به این صورت که بانک‌های تجاری را مکلف کند تا برای واحدهای تولیدی اعتبار اسنادی یوزانس باز کنند.
 
نکته مثبت استفاده از یوزانس این است که تولیدکننده با خیال آسوده مواد اولیه مورد نیاز خود را خریداری و وارد و بعد آن را وارد چرخه تولید می‌کند و پس از آنکه کالای خود را فروخت پول بانک و بدهی خود را پرداخت می‌کند. در این بین واحد تولیدی که صددرصد هزینه را باید ارائه می‌داد مواد اولیه مورد نیاز خود را دریافت می‌کند و نگرانی نخواهد داشت که آیا ۶ماه بعد می‌تواند جنس خود را بفروشد یا خیر. این روند باعث می‌شود توان تولید افزایش یابد و نقدینگی لازم برای واحدهای تولیدکننده تامین شود. همچنین باید بدانیم که تسهیلات‌دهی یوزانس برای واحدهای کوچک و متوسط الزامی است.
 
ما می‌توانیم در این باره بخشنامه‌های اجرایی بدهیم که هیچ کارآیی نداشته باشد و کسی نتواند از آن استفاده کند و برعکس می‌توانیم شیوه‌نامه مشخصی را ارائه دهیم که واحدهایی که واقعا تولیدکننده هستند بتوانند از آن استفاده کنند. برای تنظیم شیوه‌نامه اجرایی گشایش اعتبارات اسنادی‌مدت‌دار در جهت بهبود مواد اولیه و خط تولید کارخانجات، نباید ناگهانی به یک موسسه خاص اعتبارات کلانی داده شود طوری‌که بقیه از ادامه فعالیت باز بمانند.
 

مسعود دانشمند

وبلاگ‌نویس
منبع: روزنامه گسترش صمت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.