| کد خبر: 143545 |

انتظارات از شریعتمداری و کرباسیان

وبلاگ سید حمید حسینی-مجلس به محمد شریعتمداری به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت و مسعود کرباسیان به عنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی اعتماد کرد. شریعتمداری تجربه بسیار و عملکرد موفقی در وزارت بازرگانی داشته است.

تین نیوز

وبلاگ سید حمید حسینی-مجلس به محمد شریعتمداری به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت و مسعود کرباسیان به عنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی اعتماد کرد. شریعتمداری تجربه بسیار و عملکرد موفقی در وزارت بازرگانی داشته است.

اکنون بخش خصوصی چند موضوع را به صورت مشخص از ایشان انتظار دارند. آقای شریعتمداری توانست تحولی در اتاق بازرگانی و اتاق اصناف رقم بزند و اکنون نیز انتظار می‌رود در راستای تقویت و ارتقای جایگاه بخش خصوصی نظارت جدی داشته باشد تا فعالان اقتصادی بتوانند وظایف خود را به خوبی انجام دهند. بنابراین اولین انتظار از ایشان این است که جایگاه تشکل ها، اتاق بازرگانی و اتاق اصناف را ارتقا دهد و نظارت درستی بر آنها داشته باشد و شرایط استفاده بهتر از ظرفیت‌های آنها را فراهم کند.

آقای شریعتمداری تجربه بسیار موفقی در کوچک سازی بدنه وزارت بازرگانی داشت و توانست کارکنان این وزارتخانه را از 30‌هزار نفر به 13‌هزار نفر کاهش دهد و بسیاری از واحدهای تابع و وابسته به وزارت بازرگانی از جمله واحدهای قند و شکر را در راستای کوچک سازی منحل کند.

انتظار است اکنون این اقدام را در وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام دهد و بسیاری از امور اجرایی در این وزارتخانه را واگذار کند. با توجه به اینکه آغاز تحول در صادرات با برنامه‌هایی نظیر معافیت صادرات از مالیات، کاهش کارمزد بانکی، وام‌های دریافتی صادرکنندگان و... توسط ایشان صورت گرفت و اقدامات ایشان باعث شد روند افزایش صادراتی داشته باشیم، اکنون انتظار است با اینکه در طول چند سال گذشته صادرات ما بین 42 تا 45‌میلیارد دلار متوقف شده با سیاست‌های تشویقی، حمایتی، بهبود فضای کسب و کار و ارتقای ارتباطات بین‌الملل بتواند روند افزایش صادرات را حفظ کند. این موارد محورهای اصلی هستند که بخش خصوصی از آقای شریعتمداری انتظار دارند.

در مورد وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز باید گفت این وزارتخانه شامل واحدهای تابعی است که سیاست‌های پولی و مالی کشور را بر عهده دارند و سازمان‌هایی نظیر گمرک، امور مالیاتی، خصوصی سازی، سرمایه‌گذاری خارجی، سهام عدالت، هدفمندی یارانه‌ها و... به عنوان زیرمجموعه این وزارتخانه هستند.

انتظار است که کرباسیان مدیریت قوی و کارشناسانه بر این سازمان‌ها داشته باشد و بتواند جایگاه این سازمان‌ها را در نظام تصمیم‌گیری کشور ارتقا دهد. در حال حاضر بحران بانکی به معضلی برای کشور تبدیل شده است که باید با کمک بانک مرکزی این بحران را پشت سر بگذاریم.

برای هدفمند سازی یارانه‌ها با کمک سازمان برنامه و بودجه باید طرحی را اجرا کرد تا منابع یارانه به افراد نیازمند تعلق گیرد. در واقع اگر قرار است یارانه‌ای پرداخت شود باید به افرادی پرداخت شود که قشر آسیب‌پذیر جامعه هستند و توان مالی ندارند و بخشی از منابع یارانه باید صرف از بین بردن بیکاری و سایر مشکلات اقتصادی شود. همچنین ایشان باید برنامه‌ریزی‌هایی برای بازگرداندن رونق به بخش‌های تولید و بخش مسکن داشته باشند. برای رسیدن به این اهداف آقای کرباسیان حتما باید همکاری بخش خصوصی را بطلبد.

 

سیدحمید حسینی

وبلاگ‌نویس
منبع: روزنامه آرمان

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.