| کد خبر: 142977 |

نگاه مثبت به زنگنه، شریعتمداری و کرباسیان

سید حمید حسینی-در والیبال یکشنبه آسیب دیده بودم و کمردرد داشتم و از طرف دیگر پرکاری سفر و ایستادن‌های طولانی مدت باعث عودت کمردردم شده. بنابراین تجربه قبلی‌ام در عبور از کمردرد را مجددا از سر گرفتم و استفاده از تخت ماساژ و ورزش‌های خاص در دستور کار روزانه‌ام قرار گرفت‌. اراده کردم که دوکیلویی از وزنم را کم کنم، متاسفانه در طول سفر پذیرایی مفصل عراقی‌ها باعث شد که کاهش وزن قبلی را از دست داده و مجددا اضافه وزن پیدا کنم.

تین نیوز

سید حمید حسینی-در والیبال یکشنبه آسیب دیده بودم و کمردرد داشتم و از طرف دیگر پرکاری سفر و ایستادن‌های طولانی مدت باعث عودت کمردردم شده. بنابراین تجربه قبلی‌ام در عبور از کمردرد را مجددا از سر گرفتم و استفاده از تخت ماساژ و ورزش‌های خاص در دستور کار روزانه‌ام قرار گرفت‌. اراده کردم که دوکیلویی از وزنم را کم کنم، متاسفانه در طول سفر پذیرایی مفصل عراقی‌ها باعث شد که کاهش وزن قبلی را از دست داده و مجددا اضافه وزن پیدا کنم.

بعد از ظهر به اتاق مشترک رفتم و برای «نشست تحولات عراق» که برای روز چهارشنبه بیش بینی شده بود، با سفرای ایران و عراق تماس گرفتم.

دوشنبه را پیگیر نشست تحولات و نوشتن سفرنامه عراق بودم . مخصوصا سفرنامه را مفصل نوشتم و به نقاط قوت و ضعف تجارت با عراق اشاره کردم. با وجود کمر درد والیبال را از دست ندادم. در این روزها پیگیر بحث کابینه بودم و با توجه به حساسیتی که بر روی وزیر اقتصاد داشتم تلاش خود را برای معرفی آقای کرباسیان انجام دادم ود وشنبه شب با قطعی شدن معرفی ایشان راحت خوابیدم.

سه شنبه صبح پس از معرفی اعضا کابینه نظر مثبت خود را در مورد کابینه در فضای مجازی نوشتم. معتقدم وزرای اقتصادی کابینه اصلاح‌طلب و از نظر اجرایی قوی هستند. ضعف احتمالی کابینه در سیاست گذاری و در نامزدهای سازمان برنامه، وزارت رفاه و وزارت کشور خواهد بود. در فضای مجازی پست‌هایی را در حمایت از آقایان زنگنه، شریعتمداری و کرباسیان قرار دادم و چند مصاحبه نیز انجام دادم وبا جمعی از دوستان ستاد نفت وانرژی دکتر روحانی جلسه داشتم واعضا شورای راهبردی را برای یک نشست در پنجشنبه دعوت کردم.

بخشنامه یکباره وزارت کشاورزی عراق برای ممنوعیت ورود هندوانه، خربزه، طالبی، گوجه و بادمجان باعث شده که کامیون‌هاو بار زیادی در گمرگ مهران بلاتکلیف و سرگردان باقی بماند، بنایراین با همکاری سفارت و رایزن محترم بازرگانی عراق پیگیر حل مشکل شدیم و خوشبختانه ظهر جمعه مجوز ورود محموله ها صادر شد.

با توجه به استقبالی که فعالان تجاری و اعضا اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق از نشست با حضور سفیر ایران در عراق کردند با دبیرکل محترم اتاق ایران تماس و خواستار برگزاری جلسه در طبقه هشتم اتاق ایران شدم که خوشبختانه موافقت شد.

نشست از ساعت ١٥ با تاخیر ١٥ دقیقه اغاز شد. در ابتدا من به ضرورت برگزاری نشست‌ها، بی ثباتی قوانین ومقررات در عراق ، لزوم تعامل اتاق و سفارت، عدم النفع بغداد نشینان از روابط تجاری ایران و عراق و لزوم جمع‌‌آوری اسناد گمرگی از میزان تعرفه گمرگی از سایر مرزها اشاره کردم و از اینکه سفیر عراق در تهران و مسئول ستاد ویژه وزارت خارجه علیرغم قبول دعوت در نشست حضور نیافته‌اند گلایه کردم و از حضور آقایان مسجدی سفیر ایران در عراق، دکتر هادی انصاری مورخ و مترجم کتاب تاریخ عراق و عقیل موسوی رایزن عراق در ایران تشکر کردم.

دکتر انصاری با اشاره به سابقه مشترک تاریخی دو کشور به ٢٨ جنگ اتفاق افتاده بین ایران و عراق اشاره کرد و توصیه‌های مهمی را برای کار مشترک با عراق بیان کرد. من در این نشست تاکید کردم که تجار بزرگ و مقامات دولتی عراق در روابط تجاری دو کشور حضور ندارند. بغداد نشینان از روابط تجاری دو کشور خیلی راضی نیستند و در برخی موارد حتی اختلال در کار ایجاد می کنند؛ در این زمینه باید مسئولان دو کشور را نسبت به این موضوع حساس کنیم لذا تمام تلاش ما بر این است تا در این زمینه اجماعی حاصل شود تا به هم افزایی برسیم.

مراکز تصمیم گیری در ایران در خصوص مسائل عراق و بازار آن متنوع شده و تلاش می شود در این زمینه وحدت نظر بوجود آید. هیات اقتصادی و تجاری ایران به تازگی سفری به عراق داشت و با حضور در کربلا- نجف و حله - به مطرح شدن موارد و ادعاهایی در زمینه تبعیض قائل شدن برای حضور و فعالیت بازرگانان کشورمان از جمله در تعرفه های کالایی و روابط بانکی اشاره کرد. حکومت های فدرالی در عراق وجود دارد و شوراهای استانی عراق - تعرفه‌های تصویبی دولت مرکزی را تغییر می دهند.

ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق نیز اعلام کرد که کشور عراق واردکننده و مبتنی بر نفت است - اما به دلیل بروز جنگ های مختلف به ویژه درگیری با داعش در سال های گذشته و مسائل امنیتی - نتوانسته نفس تازه ای در دوران پس از سرنگونی بعثی ها بکشد و وارد عرصه سازندگی شود. اگر بتوانیم جای پای خود را در عراق محکم کنیم - می توانیم در عرصه های مختلف اقتصادی این کشور به فعالیت بپردازیم مسجدی - عراق را میدان رقابت بزرگی دانست که هر کس درآن موفق تر عمل کند- قادر است صحنه را به دست بگیرد اما رقابت به ویژه در میدان اقتصادی دشوار شده است. ایران قادر است با وجود مسائل و مشکلات مختلف - در عرصه اقتصاد عراق حرف های جدی برای گفتن داشته باشد. با توجه به سابقه نظامی و فرهنگی سفیر فکر نمی‌کردم که بر مسائل اقتصادی عراق اشراف داشته باشد ، ایشان را مدیری قاطع، پیگیر، با انگیزه ومردمی دیدم .

چند ماه قبل که با دکتر ظریف در مورد سفیر ایران در عراق گفتگو کردم ایشان از سفیر جدید ایران در عراق به نیکی یاد کرد. او را آشنا به تاریخ و فضای عراق معرفی کرد. توافق کردیم که برای تسریع در حل مسائل وپیگیری مشکلات، رایزن ایران در بغداد به عنوان رابط با اتاق عمل کند و با افتتاح دفتر اتاق مشترک در بغداد این ارتباط تقویت گردد.

 

سیدحمید حسینی

وبلاگ‌نویس
منبع: خبرگزاری خبر انلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.