| کد خبر: 142652 |

◄ جامعه باید درگیر مسئله آب شود/ وضعیت امروز حاصل جامعه‌ای که به زبان نیامده و حکمرانی‌ای که به خواسته‌ها گوش نداده است

وبلاگ هادی خانیکی-گزارش نشست «آب و رویکرد‌های نو در آستانه آغاز کار دولت دوازدهم» که روز دوشنبه ۱۶ مرداد ۹۶ در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد:

تین نیوز

وبلاگ هادی خانیکی-گزارش نشست «آب و رویکرد‌های نو در آستانه آغاز کار دولت دوازدهم» که روز دوشنبه ۱۶ مرداد ۹۶ در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد:

حل مسئله آب در گرو درگیر کردن جامعه و تبدیل مسئله آب به یک مسئله اجتماعی، به همراه جلب مشارکت عموم شهروندان و نخبگان در این حوزه است. مسئله آب فقط مسئله دولت، مهندسان یا دست‌اندرکاران علوم اجتماعی نیست.

در کانون قرار دادن مسئله آب به معنی ایجاد خطر درباره آب نیست. اگر جامعه را بترسانیم که چند سال دیگر منابع آب پایان می‌یابد، این رفتار منجر به افزایش مشارکت نمی‌شود. حتی مطالعات دانشجویانم در قالب پایان نامه‌های دانشجویی نشان می‌دهد که این هشدارها می‌تواند منجر به عدم مشارکت مردم شود.

تیترهای منفی درباره آب در عرصه رسانه زیاد است و این تیترها سبب شده رقابت بر سر آب مبتنی بر ترس و ناامیدی شکل بگیرد. این مسئله عدم همکاری بین کشاورزان ایجاد کرده و حس عدم تعهد را در آنها تقویت کرده است.

اگر درباره بی‌اثر بودن هشدارها در زمینه آب صحبت می‌کنیم به این مفهوم نیست که به مردم اعلام شود هیچ مشکلی در بخش آب وجود ندارد. بلکه باید مسئله به نحوی مطرح شود که مردم مسائل آب را از خودشان بدانند.

دولت نباید خود را بالاتر از جامعه ببیند. به راه حل‌های فوری از بالا به پایین نباید توجه شود. بلکه باید حرف نهادهای مدنی، شبکه‌های اجتماعی و کمپین‌ها که فرصت مبارکی برای کمک به دولت است، شنیده شود. اگر این اتفاق رخ دهد، می‌توان خطر را به یک فرصت تبدیل کرد.

ما باید بتوانیم دانشگاه را بر سر منافع ملی زبان آور کنیم نه زبان‌آور بر سر اینکه پروژه‌ای گیرشان می‌آید یا نه.

وضعیت امروز حاصل جامعه‌ای است که به زبان نیامده و حکمرانی‌ای است که به خواسته‌ها گوش نداده.

جوانان ما به دلیل آگاهی‌های بیشتر و امکان یاد گرفتن بیشتر در فضای مجازی، خیلی حرف‌ها دارند، ولی شاید این سخنان شنیده نشود. همه باید تلاش کنیم تا در مسائل به درک مشترک برسیم.

 

هادی خانیکی

وبلاگ‌نویس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.