| کد خبر: 138922 |

◄ تکالیفی برای مسئولان پس از رحلت پروفسور میرزاخانی

وبلاگ مریم میرزاخانی-رحلت خانم پروفسور مریم میرزاخانی علاوه بر بستگان نه تنها تاثر شدیدی در گروه‌های علمی و تخصصی کشور ایجاد کرد بلکه رهیدن ایشان از سانحه اتوبوس در ایران، بیماری و نحوه رحلت ایشان در اغلب مردم موجب اندوه فراوان شد،

تین نیوز

وبلاگ عباس قربانعلی بیک-رحلت خانم پروفسور مریم میرزاخانی علاوه بر بستگان نه تنها تاثر شدیدی در گروه‌های علمی و تخصصی کشور ایجاد کرد بلکه رهیدن ایشان از سانحه اتوبوس در ایران، بیماری و نحوه رحلت ایشان در اغلب مردم موجب اندوه فراوان شد، ضمن تسلیت این ضایعه اسفبار به خانواده آن مرحومه، اهل علم و ملت شریف ایران با اشاره به حدیث شریف نعمتان مجهولتان الصحه و الامان حکایتی را از مرحوم دکتر رحمان دادمان وزیر فقید راه و ترابری عرض میکنم.

    دو دهه پیش و همزمان با ورود آن مرحوم به راه‌آهن در سال 76 چند سانحه ریلی در راه‌آهن اداره کل لرستان حد فاصل درود و اندیمشک رخ داد که ایشان را بر آن واداشت که یکی از پرتلاشترین مدیران اجرایی را برای ساماندهی اداره‌کل مذکور مامور نماید که با این اقدام هرچند اقدامات تعمیرات و بهسازی خطوط بصورت گسترده آغاز شد ولی آمار سوانح نه تنها کاهش نیافت بلکه شدت یافت. در این شرایط ایشان با تشکیل ستاد عالی ارتقاء ایمنی مجددا نهال تحلیل ایمنی را کاشتند و با تشکیل همایش ایمنی ریلی در تقویت بیشتر آن تلاش وافری را آغاز نمودند. تمام جلسات ستاد را با حضور مدیران مربوطه شخصا تشکیل و کلیه مقالات ارائه شده در همایش را بصورت دقیق مورد توجه و بررسی قرار می‌دادند. یکی از تکیه کلام‌های ایشان در جلسات ایمنی بیان حدیث فوق بود (نعمتان مجهولتان الصحه و الامان).

    با اوج گیری سوانح ریلی در راه‌آهن لرستان از اینجانب که در ستاد ارتقاء ایمنی حضور فعال داشتم نیز خواسته شد که از مرکز تحقیقات راه‌آهن به اداره کل خط بروم تا شاید در مهار این سوانح که غالبا خروج از خط واگن‌های باری بود کمکی نمایم و موضوع ریشه یابی و تلاش برای کاهش این سوانح به عنوان اولین اولویت کاری اینجانب توسط ایشان تعیین شد و قرار شد در شش ماه اول به این امر با اولویت پرداخته شود.

    در کنار فعالیت‌های اجرایی و پشتیبانی (تامین ریل، ادوات و ماشین آلات مکانیزه مورد نیاز برای عملیات بهسازی خط)، بررسی و تحلیل آمار سوانح ریلی این مسیر با دقت آغاز شد و نتایج مربوطه ظرف مدت کوتاهی سبب اثبات تصورات و برداشتهای غلط در  بسیاری از سوانح پرتکرار در این مسیر گردید.

    در بررسیها مشخص شد که حدود 80% سوانح خروج از خط واگنهای باری مربوط به واگنهای مسقف قدیمی بود که فقط 10% تردد و جابجایی بار این مسیر را بر عهده داشت که با گزارش این مطلب در جلسات ستاد ارتقاء و درخواست از اداره کل واگنهای برای ممانعت از اعزام این واگنها در این مسیر مشکل مرتفع گردید، در ادامه بررسیهای میدانی و تجربیات جهانی مشخص شد که اشکالات فنی واگن، بارگیری یکطرفه و بربلندی اضافه خط از مهمترین دلایل این سوانح بود.

    بر اساس اطلاعات صفحه 128 نشریه سازمان بهداشت جهانی در سال 2013 تعداد نسبی تلفات جاده­ای ایران در طی سالهای 2001 الی 2010 تغییری نکرده است (در سالهای میانی تا 2005 آمار رشد قابل توجهی داشته که با اقدامات اصلاحی به شرایط اول بازگشته است، از 30 به 40 و بازگشت به 31) و این در حالی است که در مدت مذکور کشور ژاپن آمار نسبی تلفات نسبت به 100 هزار نفر جمعیت از 8 به کمتر از 5 کاهش یافته است. (بر اساس گزارش ECMT در کشور ترکیه آمار تلفات در سال 2005 برابر 4525 نفر بوده و متاسفانه در ایران بیش از 5 برابر این نسبت بوده است).

    برای ریشه­یابی صحیح و حل سریع این بحران (مانند تجربه فوق در راه‌­آهن) که ارزش اقتصادی آن 4 تا 7% تولید ناخالص ملی کشور برآورد می‌شود و جلوگیری از جان باختن عزیزانی مانند خانم دکتر میرزاخانی در حوادث رانندگی، علاوه بر تجهیز جاده­‌ها به امکانات و ابزار نظارتی، دقت بیشتر در ریشه‌یابی سوانح توسط مسئولین الزامی است. البته ریشه­‌یابی بیماری ایشان که موجب مرگ زودرس هزاران نفر می‌شود نیز یکی دیگر از تکالیف مهم به نظر می‌رسد. 

 

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.