| کد خبر: 138708 |

کارآفرینی در کشور احیا نمی‌شود

وبلاگ حمید حسینی-این هفته تعارض منافع در کشور نمود آشکاری داشت و ما شاهد بدترین برخوردها با قرارداد توسعه فاز ١١ پارس جنوبی بودیم. این در حالی است که از یک‌طرف همه شعار دستیابیبه اهداف سند چشم انداز و رشد هشت درصدیاقتصاد می دهیم

تین نیوز

وبلاگ سید حمید حسینی-این هفته تعارض منافع در کشور نمود آشکاری داشت و ما شاهد بدترین برخوردها با قرارداد توسعه فاز ١١ پارس جنوبی بودیم. این در حالی است که از یک‌طرف همه شعار دستیابیبه اهداف سند چشم انداز و رشد هشت درصدیاقتصاد می‌دهیم اما وقتیدر این راستا مجبور می‌شویم برایجذب سرمایه و دانش فنیبا غول نفتیتوتال قرارداد امضا کنیم منافع بعضی‌ها به خطر می‌افتد و دلال‌هایسیاسیفعال می‌شوند. از طرف دیگر به دیوان عدالت برایتوقف قرارداد شکایت می‌کنند و ازسوی دیگر برایاولین بار در سال هایاخیر طرح سه فوریتیبرایاجرایینشدن قرارداد ارایه می‌دهند.


حداقل استاد دانشگاه امام صادق این صداقت را داشت که صراحتا با حضور و شراکت شرکت‌هایخارجیمخالفت کند و این نوع قراردادها را مخالف اهداف انقلاب بداند، ولیدلواپسان مدعیهستند که موافق جذب سرمایه خارجیهستند ولیهرشرکت غربیکه پابیش را در ایران بگذارد علیه آن موضع می‌گیرند. البته اگر شرکت روسییا چینیباشد و ضریب بازیافتش هم ٥ درصد باشد ایراد ندارد!
تعارض منافع را در رابطه با حریم خصوصیبودن یا نبودن خودرو شخصی، ممنوع یا آزاد بودن تبلیغات کالاهایتولیدیداخل در ماهواره‌ها نیز شاهد بودیم. این قبیل برخوردها امکان جراحیساختار اقتصاد کشور و تخریب ،اخلاق را از اقتصاد کشور گرفته است. بنابراین کارآفرینیدر کشور احیاء نمی‌شود و بهره‌ورینیرویانسانیو سرمایه در نازل‌ترین سطح خود قرار دارد.


موضع‌گیری‌های جدید و عجیب درباره حجاب
سخنان آقایعلم الهدیدرباره اجبار پذیر نبودن حجاب و فرمانده نیرویانتظامیدر مورد بیعلاقگینیرویانتظامیبه ورود در مسئله حجاب از اتفاقات عجیب این روزهاست، زیرا بطور معمول داغ تابستان سخت‌گیری‌ها در مسئله حجاب شدت میگرفت. در همین گیرودار مطلبیاز روزنامه اطلاعات منتشر شد که در آن امام روح الله نظر آیت الله طالقانیدرباره اجبارینبودن حجاب را تایید کرده بود.

در این روزها فقط شنبه و پنج شنب‌ها در دفتر کارم در مرات حضور پیدا میکنم و بقیه روزها درگیر اتاق مشترک عراق، اتاق ایران و اتحادیه هستم. 

شنبه یک نشست با آقایان «آقاخانلو» و «کاظمی» از بنیان گزاران میتاپس( دورهمیمدیران) بودم و درباره ضرورت ثبت میتاپس در چهارچوب یک انجمن علمییا کانون کارفرماییتبادل نظر کردیم و قرار شد از ظرفیت مدیران عضو میتاپس برایحمایت از کودکان کار عضو خیریه قلب سفید استفاده شود.

یکشنبه صبح زود،‌ صبحانه را در ستاد مرکزیآقایروحانیدر جلسه با نمایندگان ستاد اقشار خوردم. آقایسینکیقائم مقام این ستاد، که پس از انتخابات، جلسه‌ایبرگزار نکرده بود، مورد انتقاد روسایستاد‌هایمختلف قرار گرفت. آن‌ها گلایه‌مند بودند، همانطور که ستاد‌ها در دوره انتخابات نقش داشتند، باید در انتخاب کابینه و برنامه‌هایدولت آینده نیز دیدگاه و مطالبات آن‌‌ها مورد توجه قرار گیرد. بنابراین در پایان جلسه تصویب شد که در هفته آینده، روسایستاد‌ها، جلسه‌ایرا با حضور آقایمحمد «شریعتمداری» و« سینکی» برگزار کنند. همچنین اعضا دیدگاه‌ها و نظرات خود را در ‌مورد نحوه حفظ ارتباطات و ظرفیت‌هایستاد‌ها بیان کردند. پس از آن عازم اتاق مشترک ایران و عراق شدم و با چندین نفر جلسه و قرار ملاقات داشتم. این روزها، اعزام هیئت تجاریبه کربلا و نجف به شدت دیبرخانه را درگیر کرده است. همچنین از سلسله نشست‌های«تحولات عراق» که سه‌شنبه 27 تیرماه برگزار خواهد شد و کار دعوت از اعضا، تشکل‌ها و ارگان‌ها صورت گرفته، در نظر داریم به پاس خدمات ارزنده آقایان «دانایی‌فر» و «رضازاده»، سفیر و رایزن ایران در عراق از آنان تجلیل و قدردانیکنیم.

ماجرای عدم حضور من در مناظره شبکه افق
دوشنبه، بسیاریاز کارشناسان نفتیو اعضایستاد از گفتگو ‌و مناظره انجام شده شب گذشته در برنامه تلویزیونیافق ابراز ناراحتیکردند. آنها از علت عدم حضور من در این برنامه سوال داشتند و من دلیل عدم حضورم در این برنامه را به سایت‌هایخبریاطلاع و گلایه‌مند شدم. آقای«یامین‌پور» مجریبرنامه تماس گرفت و بیان کرد که چون آقای«رستم قاسمی» حاضر به گفتگویتلفنینشده است بنابراین از حضور من نیز صرف نظر کرده است. ابراز امیدواریکرد که بتواند با حضور آقایرستم قاسمیاین نشست را برگزار کنیم.

سه‌شنبه ساعت ده صبح، به نشست هیئت مدیره جدید اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمیدعوت بودم. نخستین برنامه این نشست، قدردانیو تجلیل از هیئت مدیره سابق اتحادیه بود. لوح تقدیر و هدایاییرا برایاعضایهیئت مدیره سابق، خصوصا من و آقایدکتر «گلچین» تدارک دیده بودند و پس از تقدیم این هدایا، هرکسیدقایقیرا به سخنرانیدرباره تجربه‌هایقبلیخود از اتحادیه و اولویت‌هایفعلیآن اختصاص داد. سپس هیات مدیره مسئولیت سخنگوییاتحادیه را به من واگذار کرد و مقرر شد در جلسه‌ایکه بعدازظهر در مجلس در رابطه با اتحادیه تشکیل میشود، با اعضا جدید هیئت مدیره شرکت کنم. در اساس نامه اتحادیه آمده است که هر عضویبیش از دو دوره نتواند عضو هیئت مدیره باشد و این عاملیبرایچرخش مسئولیت در بین اعضا است. بنابراین، در این دوره، من و آقایدکتر «گلچین» نمی‌توانستیم کاندیدا شویم.

نمایشگاه بخش خصوصی در دل مجلس
از اتحادیه به دفتر بازگشتم و پیگیر کارهای دفتر عمان و بازکردن حساب بودم. سپس عازم مجلس شورای اسلامی شدم و به اتفاق اعضای هیات مدیره و دبیرکل به آقای «امیری» که به نمایندگی از کمیسیون پیگیر مسائل و مشکلات بخش خصوصی است بحث و گفت‌وگو کردیم. پیشنهاداتی به ایشان ارائه کردیم و در نهایت مقرر شد که اتحادیه به زودی در کریدور اصلی مجلس نمایشگاهی از محصولات، فعالیت‌ها و نشریات خود برای آشنایی نمایندگان مجلس برپا کند، تا مجلس باظرفیت‌های بخش خصوصی و مشکلاتی که اعضا اتحادیه در رابطه با تامین خوراک، قیمت‌گذاری خوراک ، بازارهای صادراتی، قاچاق و مالیات بر ارزش افزوده دارند آشنا و نسبت به حل و فصل آن اقدام کنند.

پایان جلسه ما با آقای دکتر «امیری» مصادف شد با پایان جلسه کمیسیون انرژی مجلس با آقای زنگنه. بنابراین به دیدن آقایان «حسن وند» و «قره‌خانی» رفتم و گزارش جلسه با آقای «امیری» را به ایشان ارائه کردم. همچنین از آقای «حسن وند» دعوت کردم تا در نشست صبحانه اتحادیه حضور یابند که ایشان نیز قبول کرد.

سپس عازم دفتر شدم و از آنجایی که قرار بود شب در رادیو گفتگو درباره تحولات عراق و تاثیر آزادی موصل بر روابط اقتصادی دو کشور صحبت کنم، شروع به جمع آوری اطلاعات کردم. آقای «رضازاده» رایزن سابق ایران در بغداد هم به عنوان مهمان تلفنی ما را همراهی کرد.سپس به مجموعه انقلاب رفتم و پس از پیاده روی، فوتسال بسیار عالی بازی کردم.

چهارشنبه صبح ابتدا سخنان موافقان و مخالفان قرارداد توتال در مجلس را گوش دادم و پس از آن به اتاق ایران و عراق رفتم. کنسول‌هایمحترم ایران در کربلا و نجف مهمان اتاق بودند و در نشست با آن‌ها، در رابطه با برنامه و محورهایهمایش کربلا و نجف به توافق رسیدیم و مقرر شد که هرکس وظایف خود را انجام دهد.

سپس، میزبان آقای«حلمی» و همکارانش در تلویزیون «هدهد» عراق بودم. ایشان از نیروهایخوب عراقیاست که با آداب و رسوم، فرهنگ و فضایتجاریعراق آشناییکامل دارد. در طیگفتگوییکه در رابطه با تبلیغات در عراق و زمینه‌هایهمکاریقبلیداشتیم، ایشان ارایه تحلیل از اوضاع سیاسیواقتصادیعراق را برعهده گرفت و مصویب شدکه ایشان در رابطه با بازایابیو مطالعه بازار عراق به ما کمک کند. ویآمادگیخود را برایمطالعه کنسرسیوم تبلیغاتیبا حضور همه شبکه هایتلویزیونیاعلام و نهایتا مقرر شد جمع‌آوریاطلاعات مربوط به اقتصاد ایران، بر عهده ما باشد و با توجه به دسترسیکه آن‌ها، به عراق دارند کتاب ایران را به زبان عربیدر عراق منتشر کنند. این کار سبب می‌شود، همانطور که ما در مورد اوضاع عراق شناخت پیدا می‌کنیم، فعالان اقتصادیعراق هم اطلاعاتیکامل‌تر و جامع‌تر از اقتصاد ایران و ظرفیت‌هایآن پیدا کنند.

جلسه تا ساعت چهار به طول انجامید. پس از نهار، آقاینعمتیاز فعالان ستاد گردشگریآقایروحانیو رایزن بازرگانیایشان در پاکستان، به اتاق مشترک آمدند و گفتگوییدر‌مورد بازار پاکستان و ظرفیت‌هایآن بازار و تجربیاتیکه درباره آن داشتیم، صورت دادیم. اطلاعاتیدرباره پیگیری‌هایآنان از قراداد «اف.ای.تی» یا قرارداد کاهش گمرکیدر آن کشور به‌دست آوردم. ایشان اطلاع داد، تعرفه شیرین و شکلات برایتولیدکنندگان ایرانیبه یک‌سوم کاهش پیدا کرده‌است. هرچند این خبر می‌تواند برایبقیه اقوام نیز موثر باشد، اما متاسفانه با ادغام وزارت بازرگانیبا وزارت صنعت و معدن دیپلماسیکشور به شدت به حاشیه رفته و وزارتخانه توان و زمان کافیجهت گسترش روابط کشور و امضا قرارداد دو جانبه و مذاکره در رابطه با تعرفه ها را ندارد. امیدوارم با تفکیک این دو وزارخانه شاهد ارتقا و رونق یافتن دیپلماسیکشور باشیم.

از صبح درگیر جلسات متعدد بودم و فرصت چک کردن فضای مجازی را نداشتم. بعدازظهر متوجه دریافت پیام‌های متعددی شدم که همگی خواستار موضع‌گیری و پاسخ من به آقای مهندس خادمی شده بودند. او به حضور من در جلسه کمیسیون انرژی مجلس اعتراض کرده بود و به آقای زنگنه گفته بود که چگونه شما را باور کنیم وقتی که افراد غیرمسئول و فعال تجاریبه همراه شما در مجلس حضور میابند و از آن دفاع می‌کنند. با این که خسته بودم اما جوابیه‌ای تهیه و در آن اظهارات ایشان را به علت «تنگی قافیه» دانستم. تاکید کردم از آنجا که ایشان نتوانسته دلایل قانع کننده‌ای را برای رد قرارداد توتال ارائه کند به صحرای کربلا زده و به حضور من در مجلس که هیچ ارتباطی با قراردادهای توتال نداشته متوسل شده است.

امروز مقدمات اعزام هیاتی را برای مذاکره در راستای راه‌اندازی فروشگاه زنجیره‌ای در بصره هماهنگ کردم که در هفته آینده ازین شهر بازدید و در مورد محل فروشگاه مذاکره می‌کنند.

پنج شنبه صبح با یکی از دوستانم در عمان درباره چگونگی فعال‌تر شدن و یا تعطیل شدن دفتر در عمان بحث و گفتگو کردم و در حضور ایشان با شرکایعمانیتماس برقرار کردم، متاسفانه کم کاریو بد قولیعمانی‌ها مانع توسعه روابط است.

هفته پرحاشیه و پرکاری بود و در پایان آن نیز میزبان هیاتی از وزارت صنایع عراق به ایران هستیم. اگرچه وزارت صنایع اطلاعات دقیقی از این هیات در اختیار ما قرار نداده است اما تلاش می‌کنیم حداکثر بهره‌برداری از این هیات برایتوسعه روابط اقتصادی و صنعتی با این کشور داشته باشیم.

 

سیدحمید حسینی

وبلاگ‌نویس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.