| کد خبر: 137879 |

◄ از نامه‌های جاسوس نفتی تا انتقادها به قرارداد توتال

تین نیوز

وبلاگ سید حمید حسینی-منتقدان قراردادهای جدید نفتی اکنون دو ایراد جدید را مطرح کردند؛ انتقاد اول آنها چرایی «انتخاب توتال وکشور فرانسه» است، به باور آنان به دلیل سوابق شرکت توتال در ایران، نباید انتخاب می شد. انتقاد دوم آنها این است که چرا این پروژه به صورت خارج از مناقصه به توتال واگذار شده است؟

ذهنیت منفی نسبت به شرکت‌های خارجی نفتی، در مستندی که توسط آقای «افشار‌نیک» ساخته شده بود به خوبی به تصویر کشیده شده است. در این مستند شاهد دو نوع نگاه به خارجی ها هستیم، مردم مسجد‌ سلیمان که با خارجی‌ها کار و زندگی کرده بودند و کارشناسان نفتی همکاری با خارجی‌ها را مثبت می‌پنداشتند و دسته دوم که نگاهی کاملا منفی به آنان داشتند و گمان می‌کردند که خارجی‌ها مشغول غارت نفت ایران هستند.

در این مستند خارجی‌ها را به «درخت لیر» یعنی انجیر معابد تشبیه کرده که فقط در جنوب کشور می‌رویید، ریشه‌هایش عریان و خارج از خاک است، ضمن اینکه مردم از این درخت استفاده می‌کنند ولی معتقدند که جن دارد و از آن می‌ترسیدند.
انتزاع وزارت بازرگانی

در این هفته انتزاع وزارت بازرگانی در جلسه‌‌ هیات نمایندگان مجددا مورد بحث قرار گرفت که برخی مخالف و برخی نیز موافق آن هستند. دسته سومی هم هستند که معتقدند که تفکیک این دو وزارت‌خانه باید با بررسی تمامی جوانب و جداکردن حوزه تصدی‌گری از وزارت‌خانه، صورت‌ گیرد.

یکشنبه صبح در جلسه‌ ماهانه اتاق بازرگانی ایران، کمیسیون صنعت موضع مخالف خود را درباره انتزاع اعلام کرد و یکی از اعضای کمیسیون صادرات، در موافقت با انتزاع دلایل خود را بیان کرد. در این جلسه گزارشی از علل توسعه صنعتی در برخی کشورها بیان شد و نهایتا نایب رییس اتاق ملاک‌های انتخاب کابینه را از نگاه پخش خصوصی ارائه کرد که اگر مورد توجه قرار گیرد، می‌تواند شکل کابینه، نحوه انتخاب اعضا و نامزد‌ها را تغییر دهد.

چالش دوباره در اتاق بازرگانی
در این هفته در گروه‌های تلگرامی بحث‌های چالشی بسیاری درباره عملکرد اتاق بازرگانی و هیئت رییسه آن شده بود که آثار آن در جلسه هیئت نمایندگان به وضوح مشخص بود. در این راستا ریاست اتاق بازرگانی به صراحت اعلام کرد که شیوه‌نامه اداره جلسات و کمیسیون‌ها و اداره اتاق‌های مشترک در‌حال بازنگری و اصلاح است و کسانی که از سال 96 غیبت کنند، غیبت آنها به‌طور جدی مورد پیگیری قرار خواهد گرفت و فرد غایب از هیئت نمایندگان اتاق ایران واتاق شهرستان‌ها حذف خواهد شد. این تصمیم می‌تواند به منظم شدن جلسات ماهانه وکمیسیونها کمک کند

یکشنبه بعداز ظهر جلسه هیات مدیره اتاق مشترک ایران و عراق را داشتیم. دبیرخانه اتاق عملکرد یکماهه را ارائه و پیشنهاداتم راجع ‌به راه‌اندازی شرکت‌های خدماتی و بازاریابی، کنسرسیوم تبلیغاتی، نمایشگاه مجازی را به تصویب رسانده و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای برگزاری «نشست‌ دوم از سلسله نشست‌های تحولات عراق» در ٢٧ تیرماه با حضور آقایان دانایی‌فر و هادی انصاری را مطرح کردم .

همچنین در این جلسه بحث‌هایی در رابطه با همکاری گمرکی ایران و عراق و راه اندازی «کمیسیون سلامت و گردشگری» شد که بتوانیم در بازار چهار و نیم میلیارد دلاری عراق در زمینه دارو، تجهیزات پزشکی و خدمات درمانی حضور جدی تری داشته باشیم. بنابراین مقرر شد فراخوانی اعلام شود که تمامی دست‌اندرکاران برای عضویت در این حوزه صورت گیرد، ابتدا عضو اتاق شوند تا در شکل‌گیری کمیسیون سلامت و گردشگری نقش داشته باشند.

دوشنبه، «کنسول کربلا» و یکی از شرکت‌های برگزارکننده نمایشگاه ،مهمان اتاق بازرگانی بودند تا در رابطه با همایش تجاری اتاق مشترک در بغداد و نجف و همچنان نمایشگاهی که قرار بود در همان تاریخ توسط مشهد در نجف برگزار شود وگفتگو و تبادل نظر کنیم.
نهایتا توافق شد که فعلا نمایشگاه برگزار نشود و شرکت‌کنندگان آن، در همایش تجاری شرکت کنند تا بتوانند کالاهای خود را در نمایشگاه جانبی ارائه دهند. ضمنا تاریخ برگزاری همایش ده مرداد قطعی شد.

سه‌شنبه از صبح درگیر انتخابات مجمع عمومی اتحادیه صادرات‌کنندگان نفت، گاز و پتروشیمی بودم. در مدتی که من ریاست هیئت مدیره اتحادیه را بر عهده داشتم، اساس نامه‌ را تغییر دادیم که هر عضو بیش از دو دوره نتواند در هیئت مدیره حضور داشته باشد و شاهد گردش مسئولیت‌ها در بین اعضا باشیم.

بنابراین برای انتخابات مجمع امسال، چندنفر از جمله من و دکتر گلچین امکان نامزد شدن مجدد را نداریم. در ضمن در رابطه با ریاست هیئت مدیره اتحادیه و توافق روی این فرد کمی کار را سخت کرده است. در همین راستا مجبور شدیم به نظرات اعضای کمیسیون‌های تخصصی اتحادیه توجه کنیم. نهایتا در مجمع اتحادیه که در باشگاه فرمانیه برگزار شد، لیست هفت نفره‌ که ترکیبی از کمیسیون‌های روغن، پتروشیمی، پارافین و قیر بود با رای بالایی به عنوان منتخبان اعضا انتخاب شدند. خوشبختانه در این مجمع که ریاست آن با من بود، بیش از 200 رای داشتیم که نشان می‌دهد اعضا به سرنوشت اتحادیه و بانتخاب افراد توانمند برای اداره اتحادیه اهمیت میدهند.

برگزاری انتخابات و شمارش آرا تا ساعت ده وسی دقیقه شب به درازا کشید و بدون خداحافظی و شام خوردن، برای فوتسال خود را به باشگاه انقلاب رساندم. بازی خوب و بانشاطی بود و ورزش کمک زیادی به تحمل راحت‌تر فشارهای کاری و دلخوری‌های روزانه و ناملایمات می‌کند.

مذاکره با رییس اتاق تهران برای ایجاد نمایندگی در بغدادچهارشنبه صبح دیداری با آقای خوانساری، ریاست محترم اتاق تهران داشتم. با توجه به مصوبه قبلی اتاق تهران برای ایجاد نمایندگی در بغداد و مذاکره کردم که این دفتر نمایندگی به صورت مشترک ایجاد و بخشی از هزینه‌ها را اتاق مشترک ایران و عراق و بخشی دیگر را اتاق تهران تقبل کند. این پیشنهاد مورد استقبال قرار گرفت و درباره دیگر موارد از جمله اموزش اعضا وایجاد نمایشگاه مجازی توافقات خوبی صورت گرفت.

ضمنا در جریان کار‌های خوبی که در اتاق تهران صورت میگیرد، از جمله خدمات‌دهی به اعضا و الکترونیکی‌کردن بسیاری از خدمات اتاق تهران قرار گرفتم ساختمان شماره سه اتاق تهران را که در دوره خزانه‌داری خریده بودیم، برای برگزاری نشست‌ها، سمینار‌ها و جلسات تشکل‌ها مجهز شده است. همچنین برنامه ساخت اتاق جدید در خیابان مطهری آغاز شده است. ضمنا اعضای اتاق تهران از چهارده‌ هزار نفر به شانزده ‌هزار افزایش یافته است که با‌توجه به خدماتی که به اعضا داده می شود، این اشتیاق وجود دارد که تعداد اعضا بازهم افزایش یابد. 

همچنین در جریان صدور کارت اعتباری بانکی به نام «بازرگانی کارت»قرار گرفتم که به‌ زودی توسط اتاق تهران با همکاری بانک آینده منتشر خواهد شد و اعضا را از خدمات و امکانات ویژه از جمله باشگاه‌های ورزشی، رستوران‌ها، هتل‌ها، خدمات ویژه فرودگاه‌های برخوردار خواهد کرد. 

این موضوع می‌تواند به رضایت‌مندی اعضا کمک و افراد را نیز به عضویت در اتاق بازرگانی تشویق کند. همچنین اتاق تهران، سامانه‌ تلفن گویایی را راه‌اندازی کرده است که تعدادی از کارشناسان به تمامی‌ سوالات اعضا در رابطه با عضویت، کارت بازرگانی، بحث‌های مالیاتی، تامین اجتماعی، آمار و ارقام و شاخص‌های اقتصادی پاسخگو هستند. این سرویس و خدمات می‌تواند بسیار مفید باشد. مطلع شدم که اتاق تهران، به زودی دو کتاب درمورد کارآفرینان خوب دنیا در زمینه اقتصادی منتشر خواهد کرد که قابل تقدیر است.

نامه‌های یک جاسوس نفتی
جلسه با اتاق تهران تا حدود ساعت دو به درازا کشید. نهار را با آقای خوانساری خورده و پس از آن عازم دفتر شدم و از دوستانم در ستاد نفت وگاز دعوت کردم تا فردا در باشگاه کوشک شرکت نفت در اکران خصوصی فیلم «نامه‌های یک جاسوس نفتی» که توسط یکی از اعضای ستاد آقای افشارنیک تهیه و کارگردانی شده را تماشا کنند. این فرصتی است که دوستان ستاد نفت و انرژی دکتر روحانی را که دو-سه هفته گذشته موفق به زیارتشان نشدم، زیارت کنم سخنان اقای زنگنه در پایان فیلم غیر منتظره وعمیق بود، ایشان نسبی گرایی را به شدت تبلیغ نمود و مخالفت خود را با سیاه وسفید نشان دادن ادم ها، شرکتها وکشورها بیان نمود ومدیریت استخاره ای را که به دنبال جواب خوب یا بد میباشد در عالم واقع غیر کاربردی دانست، ضمنا ایران را کشور ثروتمندی ندانست و ارزش کل مخازن نفت وگاز کشور را پانزده هزار میلیارد دلار معادل تولید ناخالص ملی امریکا دانست که اگر در صد سال مورد بهره برداری قرار گیرد سهم هرایرانی کمتر از دوهزار دلار دانست و ادعا نمود که نفت میتواند موتور توسعه کشور باشد ونباید بیش از این از نفت توقع داشت. در پایان با اشاره به سخن مکرون رییس جمهور فرانسه مبنی بر ساختن فرانسه ای که مردم دنیا برای اینده به ان سفر کنند نه گذشته را ستود وکار فکری کردن را سخت ترین کار دانست.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.