| کد خبر: 136724 |

بهره‌وری بنگاه با تبعیض و بهره‌کشی بالا نمی‌رود

وبلاگ حمید نجف-عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار می‌گوید عدم استفاده شایسته از ظرفیت و خلاقیت نیروهای انسانی و کم توجهی به مسایل رفاهی و بیمه‌ای نیروی کار مهمترین دلیل پایین بودن سرانه کار مفید در محیط‌های کار است.

تین نیوز

وبلاگ حمید نجف-عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار می‌گوید عدم استفاده شایسته از ظرفیت و خلاقیت نیروهای انسانی و کم توجهی به مسایل رفاهی و بیمه‌ای نیروی کار مهمترین دلیل پایین بودن سرانه کار مفید در محیط‌های کار است.

حمید نجف در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: برای بالا بردن بهره‌وری محیط کار نیازمند استفاده از ظرفیت و توانمندی نیروهای انسانی هستیم به نحوی که انگیزه کار در فرد تقویت و مشتاق انجام کار شود و به دلیل نارضایتی از محیط و شرایط کار یا پایین بودن دستمزد وقت خود را به بطالت نگذراند.

وی با طرح این پرسش که چرا در بسیاری از ادارات و سازمانها، متوسط کار مفید به ۲۰ دقیقه بیشتر نمی‌رسد؟ ادامه داد: این امر دلایل مختلفی دارد که یکی از آنها عدم استفاده مفید و شایسته از ظرفیت و توانایی نیروی انسانی است.

نجف گفت: بنگاهی که نیروی کارش فقط ۲۰ دقیقه کار مفید دارد هرگز به بهره وری نمی‌رسد. ما نیازمند استفاده از ظرفیتهای علمی کشورهای موفق در این زمینه هستیم و باید از تجربیات الگوبرداری کنیم تا بر اساس آن معیارها پیش برویم.

عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار سوء استفاده و بهره‌کشی از نیروی انسانی، تبعیض و مقایسه‌ رفتاری در محیط کار را از دیگر عواملی نام برد که انتظار بهره‌وری و ارائه تولید با کیفیت را ناممکن می‌سازد.

نجف افزود: در بعضی از ادارات و کارگاهها مدل کار کردن به گونه‌ای است که کار نکردن یا اصطلاحا وقت گذراندن به یک عادت برای نیروهای انسانی تبدیل می‌شود و ساختار مجموعه، مدیریت حاکم بر آن و اجرا یا عدم اجرای برخی قوانین و مقررات در این زمینه موثر است و در چنین سیستمی اگر چند نیروی فعال هم وجود داشته باشد خود به خود بی انگیزه می‌شوند.

وی ناکافی بودن حقوق و پایین بودن دستمزد را از دیگر عوامل موثر در پایین بودن سرانه کار مفید دانست و تاکید کرد: در تمام دنیا اصول بهره‌وری نیروی انسانی با دقت رعایت می‌شود و صاحبان بنگاههای اقتصادی در قبال بازدهی مجموعه و کیفیتی که برای تولید خود متصور هستند، تامین نیروی انسانی و رفاهیات او که شامل خانه، ماشین و دستمزد مکفی است در نظر می‌گیرند به همین دلیل می بینیم که فرد حتی قبل از شروع کار دستمزد یا پاداش می‌گیرد تا با انگیزه قوی‌تر مشغول کار شود و طبعا در این حالت سطح انتظار و توقع از نیروی کار بالا می رود.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.