| کد خبر: 135332 |

فشار آمریکا بر ایران برای گرفتن امتیاز کشورهای منطقه

وبلاگ سید حمید حسینی-در هفته‌ای که گذشت اتفاقات متعددی در عرصه داخلی و خارجی رخ داد، که از جمله آن میتوان به شایعات مربوط به اعضا کابینه دولت دوازدهم، اختلافات بابت موضوع «آتش به اختیار» و افطار کارگزاران نظام با مقام معظم رهبری و سخنان رد و بدل شده در آن جلسه اشاره کرد.

تین نیوز

وبلاگ سید حمید حسینی-در هفته‌ای که گذشت اتفاقات متعددی در عرصه داخلی و خارجی رخ داد، که از جمله آن میتوان به شایعات مربوط به اعضا کابینه دولت دوازدهم، اختلافات بابت موضوع «آتش به اختیار» و افطار کارگزاران نظام با مقام معظم رهبری و سخنان رد و بدل شده در آن جلسه اشاره کرد.

از سوی دیگر بحث صادرات گاز ایران به ترکیه هنوز سوژه اصول گرایان است. کاهش قیمت جهانی نفت به ۴۴ دلار، بازگشایی مقدمات خط اعتباری۱۳ میلیارد دلاری کره جنوبی به ایران و اعلام نهایی شدن قرارداد فاز ۱۱ پارس جنوبی با توتال از مهم‌ترین موضوعات و بحث‌ها در عرصه خارجی بود.

در نهایت همه این اتفاقات تحت تاثیر تصمیم سنای آمریکا در خصوص تصویب لایحه تحریم همزمان ایران و روسیه بود که این اختیار را به رئیس جمهور آمریکا می‌دهد که در زمینه مسائل موشکی و به گمان خودشان اقدامات بی‌ثبات کننده ایران در منطقه و مسائل حقوق بشر تحریم‌هایی را اعمال کند. البته در ظاهر این تصمیم ربطی به برجام ندارد و سیاست جدید آمریکا در بازنگری تعهدات بین‌المللی‌اش است. بنابراین به نظر میرسد که آمریکا درصدد است با افزایش فشارها روی ایران امتیازاتی را برای دوستانش در منطقه کسب کند.

 

در این هفته برگزاری خوب و پربار اولین جلسه از «سلسله نشست‌های بررسی تحولات حال و آینده عراق» دغدغه من و همکارانم در اتاق مشترک ایران و عراق شده بود. این نشست که با همکاری اتاق ایران برگزار میشد، با استقبال خوبی از سوی اعضا مواجه شد.

 

آقایان دکتر صبا زنگنه و دکتر آقا‌محمدی در این نشست نقطه نظرات خود را مطرح کردند. آقای زنگنه بیشتر درباره تاریخ عراق و تاثیر عثمانی‌ بر این کشور سخن و اشاره کرد که در آینده نه چندان دور جمعیت عراق از ایران فزونی خواهد یافت و بنابراین باید با شناخت تاریخ، فرهنگ و علائق مردم عراق، این بازار بزرگ و دست‌یافتنی را در اختیار ایران بگیرد.

 

دکتر آقامحمدی نیز به بررسی علل عدم موفقیت ایران در توسعه روابط اقتصادی با عراق پرداخت و به نقش اتاق مشترک ایران و عراق در تسهیل روابط با این کشور تاکید کرد.

برای روابط پایدار اقتصادی ایران و عراق تاکید بر مشارکت با تجار عراقی داشت. به باور او اگر نتوانیم منافع مشترکی برای تجار دو کشور فراهم کنیم قطعا میتوان به پایداری مراودات اقتصادی امید داشت.

در حاشیه این نشست مصاحبه‌ای با شبکه جهانی «سحر» داشتم که فایل تصویری آن در بخش چند رسانه ای منتشر شده است و از تخصیص ۵۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای تامین مالی پروژه‌های عراق خبر دادم که مورد استقبال رسانه‌ها و فعالان اقتصادی قرار گرفت. درباره نحوه اجرایی شدن این خط اعتباری با دبیر ستاد همکاری اقتصادی عراق و مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران تبادل نظر کردم و امیدوارم با همکاری نظام بانکی، صندوق توسعه ملی و دولت عراق هرچه زودتر این خط اعتباری را فعال و شاهد حضور پررنگ شرکت‌های خدماتی وفنی و مهندسی ایران در عراق باشیم.

یکشنبه همچنین پیگیر همایش نجف و کربلا بودم و ساعاتی را نیز در دفتر خودم صرف کردم.

 

بعد از ظهر نشستی با مدیران شبکه جهانی «سحر» داشتم. جالب این بود وقتی که به صدا و سیما رفتم برای اولین بار اعلام کردند که به دلیل مسائل امنیتی اجازه ورود با خوردو شخصی خود را ندارم و مجبور شدم ماشینم را در پارکینگ جام جم بگزارم.

نشست مفصلی با دوستان شبکه جهانی سحر داشتم و درباره اطلاع‌رسانی و تبلیغ کالاهای ایرانی در اقلیم کردستان و عراق بحث و گفت‌وگو کردیم.

همچنین دوستان با ایده من مبنی بر تشکیل کنسرسیومی که قادر باشد با تمام شبکه‌های رادیو و تلوزیون ایرانی وعراقی و روزنامه ها و صاحبان بیلبورد عراق قرارداد امضا کند و نیاز فعالان برای تبلیغات را تامین کند موافقت بودند و برای اجرایی شدن ان اقدام خواهند کرد.

 

دوشنبه صبح در جلسه کمیسیون انرژی اتاق تهران شرکت کردم، با این که تا سحر بیدار بودم خود را به جلسه رساندم. موضوع جلسه جایزه ملی بهره‌وری بود. به اعتقاد برخی دوستان سازمان‌هایی که به عنوان سازمان‌های بهره‌ور معرفی و جایزه گرفته‌اند کالایی غیر بهره‌ور تولید میکنند و بنابراین خواستار تجدید نظر در ملاک‌های انتخاب بنگاه‌های دارای جایزه بهره‌وری شدند.

هنچنین درباره همکاری و حضور فعالان بخش خصوصی در هیات داوری این نهاد بحث و قرار شد این تجدید نظر صورت گیرد.

 

ضمنا یکی از فعالان بخش خصوصی که در زمینه بمپ‌های ابیاری کشاورزی موفق شده مصرف انرژی را تا پنجاه درصد کاهش دهد ایده خود را توضیح داد و مقرر شد طرح خود را به کمیسیون انرژی اتاق ارائه دهد تا توسط دکتر معظمی در شورای اقتصاد مطرح و از محل ماده ۱۲ برای اجرای آن استفاده شود.

این هفته مصادف با شب‌های احیا بود. یکی از اساتید دانشگاه به نام دکتر برکت در همسایگی ما سخنرانی میکند. به قول او سال مسلمانان از رمضان آغاز و تقدیر ما در شب‌های احیا نوشته می‌شود. امیدواریم خداوند آنچه که به خیر و صلاح ماست تقدیر ما قرار دهد .

 

سه‌شبه آخرین جلسه هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی برگزار شد و طی آن آخرین گزارش عملکرد آماده شده مرور شد.

درباره صورت‌های مالی و گزارش حسابرسی و ناظر بحث و گفت‌وگو و همه کارها درباره برگزاری مجمع هیات مدیره اتحادیه هماهنگ شد، سپس درباره دلایل کاهش صادرات در دوماهه امسال بحث وگفتگو شد ودلایل ان تشریح شد، البته بطور معمول در ماه جون وجولای به علت شرایط اب وهوایی وتعطیلات کاهش می یابد. سه‌شنبه شب طبق معمول فوتسالی بانشاط و پرانرژی داشتیم .

آخر هفته با آقای دکتر دیواندری درباره مشکلات نظام بانکی و راه‌حل‌های غلبه برآن جلسه داشتم. همچنین دیداری مفصل با آقای دکتر کاظم‌پور اردبیلی داشتم که از مریدان ایشان هستم و همیشه از نقطه‌نظرات و دیدگاه‌های ایشان استفاده‌ کرده‌ام.

تاریخچه مشکلات نفت و راه‌حل‌های برون رفت از آن ، چالش‌های دولت آقای روحانی و چگونکی غلبه بر این مشکلات را بحث کردیم. از این که پس از انجام دو عمل جراحی قلب سالم و باانرژی بود خدارا شکر کردم. امیدوارم دولت همچنان از او در حوزه نفت و اوپک استفاده کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.