| کد خبر: 135116 |

◄ تکنیک خبر مرگ و تدوین برنامه زندگی

تین نیوز

وبلاگ مجتبی لشکر بلوکی-قبل از آن که در مورد تکنیک صحبتی کنم، بگذارید این داستان کوتاه و جذاب تاریخی را با هم بخوانیم:

آلفرد نوبل از جمله افراد معدودی بود که این شانس را داشت تا قبل از مُردن، آگهی وفاتش را بخواند!

حتما می دانید که نوبل مخترع دینامیت بود. زمانی که برادرش لودویگ فوت شد، روزنامه‌ها اشتباها فکر کردند که نوبل معروف (مخترع دینامیت) مُرده است. آلفرد وقتی صبح روزنامه ها را خواند با دیدن خبر صفحه اول، میخکوب شد: آلفرد نوبل، دلال مرگ و مخترع مر‌گ آور ترین سلاح بشری مرد!

آلفرد، خیلی ناراحت شد.

با خود فکر کرد: واقعا خوب است که من را پس از مرگ این گونه بشناسند؟ سریع وصیت نامه‌اش را آورد. جمله‌های بسیاری را خط زد و اصلاح کرد. پیشنهاد کرد ثروتش صرف جایزه ای برای صلح و پیشرفت های صلح آمیز شود.

امروزه نوبل را نه به نام دینامیت، بلکه به نام مبدع جایزه صلح نوبل، جایزه‌های فیزیک و شیمی و صلح نوبل و ... می‌شناسیم. او امروز، هویت دیگری دارد.

☑️⭕️تجویز راهبردی:

در مدیریت استراتژیک و مهارت های تفکر مفهومی وجود دارد به نام "شروع از پایان" یعنی پایان را تصور کن و سپس از آینده به اکنون بیا. تکنیک خبر مرگ نیز مبتنی بر همین اصل است. برای به کار بردن این تکنیک گام های زیر را بردارید:

1- فضای خلوتی برای خود فراهم کنید. تنها و آرام باشید. تصور کنید که مرده اید. به خوبی برای خودتان فضاسازی کنید. تصور کنید که خبر فوت شما را به هر دلیلی می خواهند در روزنامه محلی یا سراسری منتشر کنند.

2- حدس بزنید با این شیوه ای که زندگی می کنید روزنامه نگاران در مورد شما، ویژگی های تان، خدمات و یا خیانت های شما، عقاید، گفتار و رفتارهای شما چه خواهند نوشت؟ در مورد اثراتی که در زمان زندگی و بعد از آن بر جامعه و اطراف خود گذاشته اید چه خواهند گفت؟ خواهند نوشت که شما فردی بوده اید که بعد از رفتن تان اثرات مثبتی بر جامعه گذاشته اید یا اینکه یک آدم بی تفاوت و بی تاثیر بوده اید که فقط خورده اید و خوابیده اید و برای هیچ کس جز خودتان کاری نکرده اید؟ یا اینکه فردی بوده اید که به خاطر سوء رفتار، بی سوادی، خودخواهی، خوش خواهی و کم عمقی، تصمیماتی گرفته اید و اقداماتی کرده اید که تا سال ها اثرات زشت آن در جامعه تان باقی خواهد ماند؟ در مورد شما خواهند نوشت که وی فردی بود که بوی خدا می داد و رنگ خوبی می پاشید؟ یا اینکه وی فردی بود که .....

3- ببینید آنچه در مورد شما می گویند را می پسندید یا نه؟ کدام قسمت را؟ هر آنچه می خواهید در مورد شما بگویند را بنویسید. حالا به امروز بازگردید و بگویید اگر بخواهم متن خبر مرگ را تغییر دهم چه باید بکنم؟ چه دانشی را باید بیاموزم؟ ارتباطاتم را با خدا، خویشتن، خانواده، جامعه، طبیعت و جهان چگونه باید تغییر دهم؟ چه تغییراتی باید در پندار، گفتار و رفتارم ایجاد کنم؟

یادآوری بسیار مهم: این تکنیک اصلا به معنای این نیست که حرف دیگران مهم است. حرف مردم و نگاه مردم مردم صرفا یک بازخورد و بازتاب است در مورد ما و عملکرد ما. این تکنیک صرفا کمک می کند که از بیرون به خودمان نگاه کنیم. گاهی اوقات تشخیص می دهیم کاری را با شجاعت خلاف افکار عمومی انجام دهیم.

نکته پایانی: این تکنیک برای مدیران سازمان ها و مدیران ارشد کشور نیز کاربرد دارد. به جای خبر مرگ، خبر تودیع، جانشینی و پایان خدمت را می توان جایگزین کرد. آنجا زمانی که می خواهند فرد دیگری را به جای شما منصوب کنند در مورد مدیر قبلی (یعنی شما) چه خواهند گفت؟

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.