| کد خبر: 129981 |

بررسی ویژگی‌های رئیس جمهور آینده-بخش دوم

تین نیوز

وبلاگ موسی غنی نژاد-بنابراین شما معتقدید که مهمترین ویژگی رییس جمهوری آینده باید تدبیر در امور باشد؟

بله همین طور است؛ البته تدبیر در امور ایجاب می کند، مسیری که تاکنون پیموه شده از سوی  رییس جمهور آینده مورد توجه قرار گیرد. به این معنا که آن دسته از اقدامات یا سیاست ها که منافع ملی را در پی داشته و به رشد و توسعه کشور کمک کرده است، ادامه یابد و ایرادات اصلاح شود. اکنون چه کسی می تواند چنین مسیری را بپیماید؟ به نظر می رسد، جز آقای روحانی کسی قادر به انجام آن نیست و البته کاندیداهای موجود نیز تاکنون پیشنهادات درخوری در این زمینه ارائه نکرده اند. چه بسیار مسایلی که در کشور وجود داشت و با اصلاح مسیری که در سال 1392 صورت گرفت، حل و فصل شد؛ برقراری تعامل با دنیا،، کاهش تهدید های خارجی و تحریم ها از مصادیق اصلاح مسیر قلمداد می شود. البته ایراداتی نیز وجود دارد که باید اصلاح شود.

اگرچه آقای روحانی و اطرافیان ایشان در سخنان خود اذعان می کنند که در چهارسال گذشته آواربرداری کرده اند، اما با وجود این، هنوز هم کوهی از مسایل و مشکلات وجود دارد که دولت بعدی باید در مورد آنها تدبیر کند. در چنین شرایطی فکر می کنید، رسالت دولت بعدی چه باشد؟

 

من فکر می کنم، بزرگترین ماموریتی که رییس جمهوری آینده برعهده دارد، این است که از دستاوردهای چهار سال گذشته در حوزه بهبود روابط و تعامل با دنیا، تشویق به سرمایه گذاری خارجی و بهبود فضای کسب و کار پاسداری کند و برای ایراداتی که در مدیریت چهارسال گذشته کشور وجود داشته و هنوز اصلاح نشده تدابیر جدید بیندیشد و اصلاح کند. برای مثال در حوزه صنعت، و تجارت اشکالات بسیاری وجود دارد؛ چنانکه هنوز تفکر دولتی بر این بخش حاکم است.  اما در حوزه های دیگری که مسیر صحیحی انتخاب شده و طی شده، این مسیر باید ادامه یابد و حتی سرعت بیشتری پیدا کند.

برخی معتقدند یکی از ویژگی های مهم رییس جمهور آینده  این است که نسبت به هماهنگی در تیم همراهش توجه داشته باشد. فکر می کنید اقتصاد ایران تا چه حد از این ناحیه ضربه دیده و تا چه حد نیازمند آن است که رییس جمهور آینده تیمی را برگزیند که دارای هماهنگی بیشتری در سیاستگذاری و اجرا هستند.

این پرسش شما به این موضوع بازمی گردد که اگر دولت آقای روحانی تداوم پیدا کند، بهتر است، هماهنگی بیشتری در تیمش ایجاد کند؛ اگرنه، جز آقای جهانگیری، چهار کاندیداهای دیگر، هیچ یک تاکنون برنامه ای ارائه نکرده اند که نشان دهنده انسجام و هماهنگی باشد. آنها حتی وزرای اصلی و معاونان خود را نیز معرفی نکرده اند. این ایراد بزرگی است و ضرورت دارد، همه کاندیداها، معاون اول و افرادی را که قرار است در پست های کلیدی گمارده شوند معرفی کنند تا معلوم شود این افراد تا چه حد با یکدیگر هماهنگ هستند و آیا می توانند برنامه منسجم و سازگاری را به اجرا بگذارند؟ بنابراین اگر پرسش شما به ادامه دولت یازدهم در دولت دوازدهم مربوط می شود، من بر این عقیده هستم که اگر آقای روحانی در چهارسال آینده نیز این ماموریت را از طرف مردم بگیرد، باید انسجام بیشتری در کابینه بعدی خود ایجاد کند؛ انسجامی که در چهارسال گذشته، میان بخش های اقتصادی کمتر مشاهده شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.