| کد خبر: 129974 |

◄ چینی نازک وطن

تین نیوز

وبلاگ محسن جلال پور-در روزهایی که انتخابات 84 به مرحله دوم کشیده شده‌بود،برای پی‌گیری کارهای شخصی‌ام به تهران سفر کردم.هواپیما ازکرمان تاخیرداشت.زمانی که به فرودگاه رسیدم، ساعت یک بامداد بود. تاکسی گرفتم و در حال دورشدن از فرودگاه بودیم که جنب و جوش مردی موتور‌سوار، توجهم را جلب کرد. در خورجین موتور، کلی عکس و پوستر یکی از نامزدهای انتخاباتی دیده می‌شد.

تاکسی در راه‌بندان تصادفی قرارگرفت و آهسته حرکت می‌کرد و دیدم که مرد موتور سوار،تصویریکی از نامزدهای انتخاباتی را از در و دیوار و ماشین‌ها می‌کند و به جایش پوستر نامزد دیگر را می‌چسباند. پیش خودم فکر کردم چقدر این کار زشت است.در همین حال و هوا،موتور سوار خودش را به تاکسی رساند و از راننده اجازه گرفت تا پوستری روی شیشه عقب تاکسی‌اش بچسباند.

به راننده گفتم قبول کنید تا پوسترش را بچسباند.راننده ایستاد و موتور سوار پوسترهمان کاندیدایی را که کنده بود،روی شیشه چسباند.تعجب کردم.معنی این کار چه بود؟ پوستر یکی را از دیوار کند و به جایش پوستر دیگری را چسباند و حالا داشت همان پوستر را روی تاکسی می‌چسباند. منظورش چه بود؟

پیاده شدم و با خنده پرسیدم آخرش طرفدار کدام کاندیدا هستی؟ موتورسوار که فهمید حرکت قبلی‌اش را دیده‌ام از پاسخ گفتن طفره رفت اما اصرار کردم. گفت: مأمورم و معذور. دوباره با خنده پرسیدم خب دلیلش چیست؟ گفت: پول می‌گیرم تا روی ماشین‌های گران‌قیمت،عکس این یکی را بچسبانم و روی ماشین‌های ارزان قیمت، عکس آن یکی را.

عجب ماجرای عجیبی. تمام طول راه به این موضوع فکر می‌کردم.معنی این حرکت چه بود؟آیا جز این بود که می‌خواستند از شکاف بین فقیر و غنی بهره برداری سیاسی کنند؟

یاد روزی افتادم که به دیدار ماهاتیر محمد رفتیم که آن‌روزها در حال کناره‌گیری از قدرت بود.وقتی از ایشان پرسیدیم بزرگ‌ترین مانع توسعه در مالزی چه بود؟ گفت: بزرگ‌ترین مشکل، چندپاره بودن جامعه مالزی بود.چند قطبی‌های مذهبی،چندپارگی‌های قومی و قبلیه‌ای و دو قطبی فقیر و غنی.اما آن‌چه باعث شد مالزی در مسیر توسعه قرار گیرد،این بود که مردم پذیرفتند این شکاف‌ها به سودشان نیست و مالزی در نهایت به یک ملت مصمم و همدل تبدیل شد.

این روزها اما سیاستمداران ما تلاش می‌کنند از شکاف میان فقیر وغنی رأی جمع کنند.نامزدهای انتخاباتی،رسما جامعه را به سمت انشقاق بیشتر پیش می‌برند.سرمایه و سرمایه‌گذار را می‌ترسانند.ایجاد دو قطبی‌های خطرناک چه سودی برای کشور دارد؟

فردای روزی که هرکدام از نامزدهای محترم، برنده انتخابات شود،چگونه می‌تواند جامعه را در برابر تهدیدهای داخلی و خارجی یکپارچه کند؟آیا این چینی نازک شکننده را می‌شود دوباره بند زد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.