| کد خبر: 129348 |

فرصت جدید آسمان ایران برای رونق پروازهای عبوری

تین نیوز

وبلاگ اکرم امینی-با درنظرگرفتن ۵۲۰۰کیلومتر مسیر پروازی که روز گذشته با حضور مسئولان به مسیرهای هوایی کشور اضافه شد، طول مسیرهای پروازی کشورمان به حدود ۷۵هزار کیلومتر می‌رسد. تاثیر مسیرهای پروازی بر توسعه حمل‌ونقل هوایی داخلی و خارجی بر متخصصان این بخش پوشیده نیست.

کاهش مسیرهای یکطرفه و افزایش مسیرهای موازی، به تنهایی زمینه را برای افزایش پروازها از آسمان ایران فراهم می‌کند. از سوی دیگر افزایش مسیرهای پروازی در آسمان ایران، بستر مناسبی برای افزایش پروازهای عبوری از آسمان کشورمان است. براساس آمار وزارت راه و شهرسازی، میانگین پروازهای عبوری از آسمان ایران تا پیش از سال ۹۴ روزانه حدود ۴۵۰ پرواز بود اما در سال ۹۴ این آمار با افزایش ۱۰۰درصدی همراه شد و در سال ۹۵ نیز این پروازها افزایش ۱۰درصدی نسبت به سال پیش از آن داشت. اجرای برجام و اثبات امنیت آسمان ایران از یک سو و بروز برخی ناآرامی‌ها در برخی از کشورهای همسایه از سوی دیگر از مهم‌ترین عوامل روی آوردن پروازهای عبوری به مسیرهای پروازی ایران است. باتوجه به لزوم پرداخت عوارض از سوی پروازهای عبوری به کشورهای مسیر، این پروازها می‌تواند منبع درآمدزایی ارزی خوبی برای کشورها باشد. کارشناسان می‌گویند پروازهای عبوری می‌توانند روزانه درآمدی حدود یک‌میلیون و ۸۰۰هزار دلار برای کشور داشته باشند؛ رقمی که در طول یک سال می‌تواند درآمدی ۶۵۷میلیون دلاری را برای کشور محقق کند که رقم قابل توجهی است. البته برای رونق پروازهای عبوری، فقط افزایش مسیرهای هوایی کافی نیست و برای توسعه این امر، ایران باید به سمت کوتاه‌تر کردن مسیرها و کاهش نقاط ممنوعه گام بردارد تا آسمان ایران برای پروازهای خارجی، جاذبه بیشتری داشته باشد.

به هر حال نباید فراموش کرد پروازهای عبوری، مزیتی است که می‌تواند تضمینی برای استفاده شرکت‌های هواپیمایی خارجی از مسیر ایران باشد و زمینه اطمینان و آرامش آنها را برای عبور از آسمان کشورمان فراهم کند.

 

منبع: روزنامه گسترش تجارت
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.