| کد خبر: 114746 |

روزنامه‌نگاری ایران نیازمند آزادی، منزلت و معیشت است

تین‌نیوز| وبلاگ هادی خانیکی- امروز روزنامه‌نگاری دچار گسست از حوزه‌های دیگر همچون حوزه‌های آکادمیک و حرفه‌ای شده است و باید برای این گسست‌ها فکری کرد.

یکی از راه‌هایی که می‌تواند مشکلات روزنامه‌نگاری را حل کند؛ توجه جدی به نهادهای مدنی و صنفی است که هرچند از نظر شکلی دارای اشکالاتی هستند اما یکی از بهترین راهکارها برای حل مشکلات هستند.

وی با اشاره به اینکه فضای کار و روزنامه‌نگاری همچنان جزو مشاغل پرمخاطره است؛ افزود: البته ما نباید به دلیل آنکه شغل پرریسک و پرمخاطره‌ای داریم از فعالیت ناامید باشیم بلکه باید تلاش کنیم تا مولفه‌های مورد نیاز روزنامه‌نگاری تحقق پیدا کند.

 اولین و اصلی‌ترین مولفه روزنامه‌نگاری آزادی است و روزنامه‌نگاری همزاد آزادی است و همه باید تلاش کنند تا آزادی‌های مورد نیاز روزنامه‌نگاری تامین شود.

دومین مولفه روزنامه‌نگاری امنیت است زیرا روزنامه‌نگاری یک کار کاملاً فکری است و فکر نیز در شرایط امن رشد می‌کند.

 منزلت را مولفه سوم روزنامه نگاری است و هر شهروندی باید در جامعه دارای منزلت باشد و روزنامه‌نگار نیز تبعاً نمی‌تواند بدون موقعیت مناسب و منزلت در جامعه فعالیت کند.


چهارمین مولفه مهم در حرفه روزنامه‌نگاری معیشت است. امروز روزنامه‌نگاران از حداقل شرایط معیشت که شایسته آنها باشد برخوردار نیستند. غفلت از معیشت روزنامه‌نگاران باعث شده کار روزنامه‌نگاری به یک کار فرسایشی تبدیل شود و روزنامه‌نگاران همزمان در چند نهاد و رسانه کار کنند به همین دلیل نمی‌توانند مستقل باشند.

اگر قانونی نباشد که بر کارها نظارت کند ما دچار تزلزل و اعمال سلیقه می‌شویم و توجه به اصول قانونی در کار روزنامه‌نگاری بسیار مهم است.

شاید نهادهای مدنی در ابتدا باعث رشد اختلافات شود اما در ادامه قطعاً می‌توانند محل حل و فصل اختلافات شوند و روزنامه‌نگاری ازجمله مشاغلی است که بیشتر از حوزه‌های دیگر نیازمند تشکیل نهادهای قوی و درست است.

وسعه مشاغل رعایت اصل نظاره‌گری، رفع مشکلات توسط نهادهای صنفی انجام می شود و نهادهای صنفی به خوبی می‌توانند حلقه واسط بین جامعه و دولت باشند و فاصله نهاد خود با جامعه و دولت را کم کنند.

برگرفته از خبر ایلنا

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.