| کد خبر: 102342 |

◄بزرگترین کلاهبرداری در امریکا با شگرد پون زی

وبلاگ تین‌نیوز،عباس قربانعلی بیک|برنارد لورنس برنی مدوف متولد 29 آوریل 1938 شهر نیویورک یک آمریکایی یهودی و بیزینس من معروف و مشهور و موسس و عضو سابق بورس NASDAQ بود. وی شرکتی Bernard L . Madoff Investments Securities LLC را در سال 1960 راه­اندازی کرد و تا روز 11 دسامبر 2008 مدیر آن بود.

زمانی که وی متهم شد که بزرگترین کلاهبرداری تاریخ را که توسط یک نفر صورت گرفته را انجام داده و تا زمانی که جرم علیه وی اعلام شود تحت بازداشت خانگی قرارداشت. ظاهرا در روز 10 دسامبر 2008 مدوف به فرزند کوچک خود اندرو گفته که سیستم مدیریت سرمایه و دارایی وی یک روش کلاهبرداری که سود سرمایه­گذاران از اصل سرمایه آنها پرداخت می‌شود است.

بعد از دستگیری توسط ماموران FBI تمام دارایی­های وی از جمله خانه اش در سواحل اقیانوس آرام و خانه دیگر وی در منطقه منهتن نیویورک و ویلایی در سواحلPalm Beach  ایالت فلوریدا و خانه‌ای در شهر پاریس و دفتر کار سه طبقه وی در نیویورک و دفاتر وی در لندن به ارزش ده ها میلیون دلار آمریکا بلوکه شد و شرکت وی تعطیل شد و نماینده­ای به منظور بررسی موضوع انتخاب شد. با توجه به اتهام وارده مدوف اظهار نمود که بدهی­های شرکت وی تقریبا 50 میلیارد دلار آمریکاست.

بانکهای بزرگ جهان از جمله HSBC و Royal Bank of Scotland Group PLC و Banco Santander در جریان این کلاهبرداری میلیارد­ها دلار زیان دیدند و بر اساس گزارش مجله وال استریت ژورنال هشت مجموعه بزرگ بیش از 21  میلیارد دلار زیان متحمل شدند و بیش از 147 سرمایه گذار خصوصی یا موسسه خصوصی بین 100 تا 1000 میلیون دلار زیان دیدند.

عده زیادی از کارشناسان و روزنامه­نویسان و سرمایه­گذاران این سوال را مطرح کرده­اند که آیا وی به تنهایی مسئول چنین کلاهبرداری است یا افراد دیگری ( سهوا یا عمدا ) در این کلاهبرداری شریک بوده­اند. وی در زمانی که شاخص S&P بیش از 38% سقوط کرد مدعی کسب سود 10.5 درصدی بود.

گفته می‌شود که وی از اوایل دهه 1980 میلادی این سیستم کلاهبرداری را آغاز نمود و در شرایطی که بازده بازار بورس در 17 سال گذشته به طور متوسط در حدود 5% بوده است وی بین 10 تا 20 درصد سود تقسیم کرده است.

موسس بورس نزدک آمریکا در حالی سودی بین 18 تا 20 درصد را بین سرمایه گذاران تقسیم می­کرد که کمتر سرمایه گذاری می‌توانست برای یکسال چنین سودی را بسازد. برنارد مدوف که در حقیقت با کمک به موسسات خیریه و کنیسه ها خود را از حساب پس دهی به دولت و قوانین نجات داده بود با لابی قدرتمند خود در کنگره و سنا قوانین را به نفع خود و فعالیت های خود تغییر می‌داد.

وی که بزرگترین خریدار و فروشنده بازار بورس نیویورک بود ( با سهم 15% از معاملات ) از مبدعان ابزارهایی از جمله option و future و market maker بود و حتی عضو و نماینده دولت در کمیته نظارت بورس نیویورک نیز بودو با وجودی که کارشناسان سودآوری سیستم وی را مورد تردید قرار می­‌دادند اما وی از قراردادن اطلاعات خودداری و مدعی بود که روش وی دشوارتر از آن است که افراد دیگر درک کنند . وی برای کلاهبرداری افراد مذهبی و گروه­های قومی خاص را هدف قرار می­‌داد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.