| کد خبر: 96274 |

در میزگرد «سرمایه‌گذاری صنایع های‌تک و دانش بنیان در شهر فرودگاهی امام‌خمینی(ره)» مطرح شد:

◄ شهر فرودگاهی امام(ره) نه مشکل اعتبار دارد نه سرمایه

تین‌نیوز| میزگرد «لزوم سرمایه‌گذاری گروه‌های فناوری‌های نوین و دانش‌بنیان در شهر فرودگاهی‌ امام‌خمینی (ره)» با هدف بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای شهر فرودگاهی امام‌خمینی(ره) برای بخش خصوصی، در تین‌نیوز برگزار شد.
 
به گزارش تین‌نیوز، در این میزگرد بهمن افتخاری و فرنوش فخیمی از اعضای کارگروه شهرفرودگاهی امام‌خمینی (ره) اتاق بازرگانی و مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان در اتاق بازرگانی به همراه نسترن نیکزاد، دبیر کنفدراسیون تشکل‌های دانش‌بنیان اتاق بازرگانی و فریدون گائینی، مسئول اجرای منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام‌خمینی(ره) حضور حضور داشتند.
 
فریدون گائینی مشاور مسئول اجرای منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام‌‌خمینی (ره) در میزگرد تین‌نیوز گفت: اولین سوالی که در خصوص ایجاد منطقه آزاد در کشور مطرح می‌شود این است چند نیروی متخصص و واجد شرایط در بهره‌برداری از منطقه آزاد در کشور داریم؟ برای مثال ما بنا داریم شهر فرودگاهی در کشور ایجاد کنیم آیا سابقه تاریخی در کشور وجود دارد؟ آیا افراد واجد صلاحیت در این پروژه همکاری دارند؟ آیا در سابقه بین‌المللی انتقال نیروی انسانی متخصص به کشور شده است و افراد متخصصی در کشور هستند که دوره ساخت و بهره‌برداری این پروژه را مدیریت کنند؟
 
وی با بیان اینکه ما در حال حاضر در دوره ساخت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری منطقه آزاد امام (ره) به سر می‌بریم گفت:کسانی که تجربه راه‌اندازی مناطق آزاد در کشور را دارند به ما می‌گویند؛ پیشرفت و سرعت استقرار منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام بیشتر از حد انتظار است.
 
عضو هیات مدیره شهر فرودگاهی امام‌خمینی (ره) در این رابطه می‌گوید؛ یکی از دلایل سرعت پیشرفت منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام (ره) این است که تمام ظرفیت‌های موجود کشور تبدیل به یک (دیتابیس) شده و از تجربه‌های مناطق آزاد کشور در شهر فرودگاهی امام (ره) استفاده کرده‌ایم.

 ثبت شرکت‌ها در انتظار ایجاد سایت اداری
گائینی در پاسخ به اینکه چه زمانی کار ثبت شرکت‌ها آغاز خواهد شد بیان کرد: در حال حاضر مجوز تفویض اختیارات را از ثبت شرکت‌ها گرفته‌ایم، اما به دلیل اینکه هنوز سایت اداری ایجاد نشده، اکنون کار ثبت شرکت‌ها صورت نخواهد گرفت و برای احداث سایت اداری 2 سال زمان لازم است.

طبق گفته‌ی وی؛ سامانه ثبت شرکت شهر فرودگاهی امام‌خمینی (ره) یکی از پیشرفته‌ترین سامانه‌ها بین 7 منطقه آزاد کشور است.
 
یکی از مباحث اصلی این میزگرد آغاز زمان تبلیغات منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام (ره) برای اطلاع‌رسانی موقعیت ویژه این منطقه بود تا بخش خصوصی ترغیب به سرمایه‌گذاری شوند اما گائینی در رابطه با این موضوع تشریح کرد؛ یکی از دلایلی که اکنون بحث معرفی منطقه آزاد شهر فرودگاهی را آغاز نمی‌کنیم این است که ما در حال حاضر در دوره ساخت هستیم و ترجیح ما این است که بدون فشار طبیعی این دوره را طی کنیم.
 
او در همین راستا می‌افزاید؛ هم اکنون که کار تبلیغات را آغاز نکرده‌ایم از سوی شرکت‌ها و بخش خصوصی با هجمه عظیمی برای فعالیت اقتصادی توسط متقاضیان سرمایه‌گذاری مواجه هستیم ولی برای اینکه این شرکت‌ها از نواقص زیرساختی دچار سرخوردگی نشوند مجبور هستیم تا زمان ایجاد سایت اداری صبر کنیم.
 
گائینی در پاسخ به این سوال که «آیا سرمایه‌گذاران مطرح و نام آشنا در جهان حاضر به سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام (ره) هستند؟» خاطرنشان کرد: ما هم اکنون با سرمایه‌گذارهای بسیار بزرگ در حال مذاکره هستیم، یکی از سرمایه‌گذارهای بزرگ در حوزه بار هوایی «لوفت هانزا» است؛ لذا کسانی که کفایت مالی و فنی در حوزه مورد نظر را دارند و راهبرد خاصی را دنبال می‌کنند، تمایل بسیاری برای سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد امام را دارنند.

http://tinn.ir/images/docs/files/000096/nf00096274-2.jpg

با چالش سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد امام (ره) روبه‌رو نیستیم
وی اذعان می‌کند؛ ما نه تنها با چالش سرمایه‌گذاری مواجه نیستیم بلکه با هجوم سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و بین‌المللی روبه‌رو هستیم، لذا اکنون برای تامین زیرساخت‌ها در منطقه آزاد امام (ره) خود را آماده می‌کنیم تا در آینده دچار مشکل نشویم.

با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین بحث در حوزه منطقه آزاد امام موضوع ثبت شرکت‌ها است، مشاور مسئول اجرای مناطق آزاد شهر فرودگاهی امام‌خمینی (ره) در این باره بیان کرد: در حال حاضر نرم‌افزار ثبت شرکت‌ها آماده است اما قابل بهره‌برداری نیست. برای احداث دفاتر در منطقه آزاد امام (ره) مذاکرات انجام شده و سرمایه‌گذاران درخواست خود را ارئه کرده‌اند که زمان پاسخ به آنها حداقل یک هفته به طول می‌انجامد.
 
یکی از مسائل بزرگ در منطقه آزاد بحث برخوداری از معافیت مالیاتی است که مسئول اجرای مناطق آزاد شهر فرودگاهی امام‌خمینی (ره) در این‌باره می‌گوید؛ مذاکرات با دارایی در خصوص اعلام مقررات انجام گرفته است. در رابطه با گمرک منتظر گرفتن مجوز جذب نیروی انسانی از سازمان برنامه‌ریزی هستیم، همچنین در این بخش مذاکرات و پیش‌بینی ساختمان انجام پذیرفته است.

گائینی با اشاره به اینکه در برخی از حوزه‌‌ها چندین قدرت بی‌بدیل کشور برای تصاحب پهنه در منطقه آزاد امام (ره) رقابت می‌کنند، بیان کرد: یکی از این پهنه‌ها «شهر الکترونیک» است که رقابت بسیاری بین سرمایه‌گذاران وجود دارد، لذا آنهایی که توان اقتصادی قوی و آشنایی کامل با مفاهیم مناطق آزاد دارند می‌توانند خیلی سریع‌تر از شرکت‌های رقیب خود برای تصاحب پهنه وارد رقابت بشوند و تجربه موفقی را در منطقه آزاد امام (ره) داشته باشند.
 
وی گفت: یکی از دلایلی که سرمایه‌گذاران بین‌المللی و داخلی راغب به سرمایه‌گذاری در شهر فرودگاهی امام‌خمینی (ره) هستند مجاورت آن با پایتخت و در اختیار داشتن زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است.
 
ایجاد بزرگترین مرکز پولی-بانکی در منطقه آزاد امام (ره)
او می‌گوید؛ ما سال‌ها در حسرت ایجاد یک مرکز پولی-بانکی در مناطق آزاد کشور بودیم، اما هیچگاه موفق به جذب کارشناس و تصمیم‌گیر پولی-بانکی در مناطق آزاد کشور نشدیم.
 
گائینی معتقد است؛ یکی از فرصت‌های بی‌بدیل کشور که اکنون آن را از دست می‌دهیم برگزاری کنفرانس و همایش‌های بین‌المللی و داخلی به عنوان امن‌ترین منطقه آسیا است. زمانی که یک همایش و کنفرانس در تهران برگزار می‌شود مجبور هستیم نیمی از تهران را تعطیل کنیم، یکی از دلایل این موضوع این است که بین سالن همایش و هتل فردی که در این کنفرانس شرکت کرده است فاصله دارد و باعث می‌شود تردد در تهران قفل شود. اما زمانی که همایشی در شهر فرودگاهی امام (ره) برگزار شود تمام امکانات مورد نیاز فرد در یک‌جا قرار خواهد داشت.
 
طبق گفته‌ی وی، تمام فعالیت‌های نرم‌افزای نظیر بانک، بیمه، فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک و ... در این منطقه وجود دارد.
 
گائینی در پاسخ به اینکه این سوال که چه ویژگی خاصی در منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام (ره) وجود دارد که این منطقه را نسبت به سایر مناطق ازاد متمایز می‌کند، اذعان داشت: ما زمانی که از منطقه آزاد شهر فرودگاهی صحبت می‌کنیم یعنی درباره تنها منطقه آزادی که مبتنی بر حمل‌ونقل هوایی است، سخن می‌گوییم چرا که در کریدور قرار داریم و از لحاظ ارتفاع، موقعیت آب‌وهوا، بازار مصرف و ... قابل مقایسه با منطقه آزاد کشورهای منطقه‌ای نیست.

وی ساخت بیمارستان در شهر فرودگاهی امام‌خمینی (ره) را باعث رونق اقتصادی این منطقه دانست و ابراز کرد: با ساخت بیمارستان در شهر فرودگاهی امام می‌توانیم بیشترین بازدهی اقتصادی را در حوزه درمان و سلامت منطقه‌ای داشته باشیم.

لزوم سرمایه‌گذاری گروهای دانش‌بنیان در شهر فرودگاهی امام
بهمن افتخاری عضو هیئت مدیره اتحادیه صنایع هوافضایی ضمن اشاره به موقعیت استراتژیک شهر فرودگاهی امام‌خمینی (ره) گفت: تشکل‌های دانش‌بنیان اتاق بازرگانی، شامل 24 اتحادیه‌ «های‌تک و دانش بنیان» است؛ لذا از آنجایی که در شهر فرودگاهی امام‌خمینی (ره) تدابیری اندیشیده شده است که پهنه‌ای برای فناوری‌های پیشرفته در نظر گرفته شود کارگروه توسعه صنایع هایتک شهر فرودگاهی تشکیل شد.
 
افتخاری خطاب به فریدون گائینی گفت: حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و های‌تک در مناطق آزاد شهرفرودگاهی در سراسر دنیا نقش بسیار برجسته‌ای دارند؛ لذا باید درآمد قابل توجهی در شهرفرودگاهی ایجاد شود که دارای ارزش افزوده بسیار بالایی باشد تا این درآمد بتواند در توسعه فرودگاه امام (ره) موثر باشد.
 
او می‌افزاید؛ فرودگاه‌هایی که حالت قطب منطقه‌ای دارند برای اینکه بتوانند دارای استانداردهای ویژه‌ای از نظیر خدمات و عملیات در منطقه باشند، نیازمند صرف هزینه بسیاری هستند؛ چراکه فلسفه شهر فرودگاهی در دنیا آن است که کنار آن یک فرودگاه اقتصادی شکل بگیرد تا درآمد ویژه‌ای حاصل کند.

http://tinn.ir/images/docs/files/000096/nf00096274-1.jpg
 
عضو اتحادیه صنایع هوافضا ایران در میزگرد تین‌نیوز بحث سرمایه‌گذاری مشترک بین‌المللی را در منطقه آزاد امام  را بسیار مهم عنوان کرد و افزود: از آنجایی که در بحث «اقتصاد مقاومتی» به عنوان یک اصل راهبردی در کشور مطرح است مردم عِرق خاصی در مسائل های‌تک و دانش‌بنیان دارند در همین راستا این موضوع در اتاق بازرگانی مورد توجه قرار گرفت.
 
وی تاکید داشت؛ با توجه به اینکه اتحادیه صنایع هوا فضایی جزو کنفدراسیون تشکل‌های دانش بنیان در اتاق بازرگانی است، بایستی اجبارا و ترجیحا در یک منطقه فرودگاهی و نزدیک به باند فرودگاه مستقر باشند.
 
افتخاری تصریح کرد: در مجموع 25 اتحادیه که مجمع کنفدراسیون دانش بنیان اتاق بازرگانی هستند که به زنجیره تامین هوافضا مرتبط هستند. در همین راستا، حضور این مجموعه در شهر فرودگاهی امام ضروریست و در طرح جامع نیز دیده شده است.

لزوم ایجاد صندوق توسعه برای حوزه‌های بخش خصوصی
طبق گفته‌ وی؛ با توجه به اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان و های‌تک بسیاری در کشور وجود دارد که نمی‌توانند هر کدام به طور جداگانه به شهر فرودگاهی بروند و درخواست ثبت شرکت کنند؛ پس اگر دقت کنیم متوجه خواهیم شد که اتاق بازرگانی در جایگاه خود و کنفدراسیون دانش‌بنیان در دل اتاق بازرگانی به عنوان یک موجود حقوقی وقتی با شهر فرودگاهی وارد گفت‌وگو و مذاکره شوند، به راحتی خواهند توانست مسائل و مشکلات را به شکل آسانتری حل و فصل کنند.

او تاکید دارد که بایستی یک صندوق توسعه ایجاد شود حال اینکه صندوق توسعه را یک بازوی قوی باید مدیریت و هدایت کند چرا که تک تک شرکت‌ها توان ایجاد صندوق توسعه را ندارند.

او می افزاید؛ یکی دیگر از اهدافی که باید مدنظر قرار بگیرد سرمایه‌گذاری مشترک بین‌المللی است و بخش خصوصی باید به این موضوع به صورت یک هدف راهبردی بنگرد؛ چرا که سرمایه‌گذاری مشترک خارجی باعث تضمین امنیت کشور خواهد شد.

اگر یک شرکت ایرانی می‌خواهد با یک شرکت وزین و معتبر بین‌المللی مشارکت اقتصادی داشته باشد و به یک مقصد صادراتی مشترک دست پیدا کنند این موضوع بسیار حائز اهمیت خواهد شد.
 
عدم اعتماد بخش خصوصی به دولت نگران‌کننده است
فرنوش فخیمی مدیر شرکت مهندسی پارس «جی پی اس» در این میزگرد انتقادهای تندتری نسبت به سایر افراد داشت و اظهار کرد؛ شهرفرودگاهی امام‌خمینی (ره) دارای موقعیت‌ و پتانسیل‌های فوق‌العاده است اما باید این ظرفیت‌ها به درستی تبدیل به موقعیت‌های بالفعل شوند که به مانند سایر مناطق آزاد کشور با شکست روبه‌رو نشود.
http://tinn.ir/images/docs/files/000096/nf00096274-3.jpg
وی در پاسخ به اینکه «نگاه شما به عنوان بخش خصوصی به دولت چگونه است؟» گفت: در بسیاری از مناطق آزاد کشور برخی از شرکت‌ها در آنجا سرمایه‌گذاری کردند اما بعد از آن هیچ‌گونه حمایتی از شرکت‌‌ها صورت نگرفت و تنها یک کارخانه نیمه‌تمام بر روی دست شرکت‌ها باقی ماند و یا حتی برخی از شرکت‌ها تنها به دلیل گرفتن وام در مناطق آزاد زمین گرفتند. شرکت‌های خصوصی دغدغه سرمایه‌گذاری در شهرفرودگاهی را دارند لذا مدیران شهر فرودگاهی امام‌ قبل از هر چیز بایستی یک مشاور خوب بگیرد و شرکت‌ها را برای رسیدن به یک هدف هم راستا کنند.

مدیر شرکت مهندسی پارس «جی‌پی‌اس» افزود: مهم‌ترین و اصلی‌ترین موضوع در رابطه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی قوانین است. بایستی قوانین به قدری مستحکم بشود که هر گونه تغییر مدیریتی باعث تغییر قوانین نشود.

طبق گفته‌ی فخیمی، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در کشوری که یک شبه قیمت ارز تغییر می‌کند و بهره وام بالا و پایین می‌شود باعث شده تا بخش خصوصی نگاه معتمدی به دولت نداشته باشد.

اصلی‌ترین بحث فخیمی در این میزگرد چگونه اعتماد کردن به دولت بود و در همین راستا ادامه داد: زمانی که قرار است شهر فرودگاهی در مدت سه سال به بهره‌برداری برسد 30 سال به درازا نکشد؛ چرا که بخش خصوصی تمام سرمایه انرژی و توان خود را در این راه گذاشته است. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کشور تعویض مدیریت است. زمانی که بخش خصوصی بر روی یک پروژه سرمایه‌گذاری می‌کند به نحوی که یک مدیر عوض می‌شود کل ساختار متحول شده و تنها ضرر شامل حال بخش خصوصی شود.

مهمترین هدف کنفدراسیون دانش‌بنیان رسیدن به یک راهبرد خاص است
نسترن نیکزاد دبیر کنفدراسیون تشکل‌های دانش‌بنیان اتاق بازرگانی عنوان کرد: مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان به عنوان نماینده 24 اتحادیه به علاوه اتاق ایران در حوزه سرمایه‌گذاری شرکت‌های های‌تک و دانش‌بنیان حضور دارند و راهبرد اصلی این کنفدراسیون حمایت از بخش خصوصی است.
 
وی گفت: یکی از مسائل مهمی که این کنفدراسیون بر عهده دارد کاهش هزینه و بالا بردن سطح خدمات برای بخش خصوصی است.

نیکزاد نقش دولت را در سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بسیار موثر بیان کرد و افزود: یکی از بزگ‌ترین مشکلات، نگاه بخش خصوصی به دولت است. اگر دولت پس از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در شهر فرودگاهی به وعدهای خود عمل نکند باعث خواهد شد تا تمام زحمات یک شرکت خصوصی نابود شود.                         

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، منطقه آزاد تجاری شهر فرودگاهی امام‌خمینی (ره) تابع قوانین مناطق آزاد است که معافیت مالیاتی به مدت 20 سال، تابع قانون کار بودن کارگران، ورود و خروج متقاضیان سرمایه‌گذاری بدون نیاز به ویزا و ورود بار بدون دریافت عوارض گمرکی از مزیت‌های آن محسوب می‌شود.
 
ویژگی بسیار مهم در شهر فرودگاهی امام (ره) وجود 1500 هکتار منطقه آزاد تجاری و 2500 هکتار منطقه ویژه اقتصادی است لذا تلاش وزارت راه و شهرسازی بر این است که منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام‌خمینی (ره) به مرکز مالی و بیمه‌ای منطقه تبدیل شود تا شرکت‌های خصوصی بتوانند به فعالیت‌های اقتصادی بپردازند.                                

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    با این همه تعریف که از گائینی شنیدیم باید منتظر بود و دید عاقبت منطقه آزاد امام چه خواهد شد یا اینکه دچار سرنوشت مناطق آزاد دیگر می شود

  • 0 0

    با سلام…صحبت های آقای گائینی در صورت اجرای کار بسیار جای خوشحالی دارد

  • ابراهیمی 0 0

    با سلام بخش خصوصی نگاه درستی به دولت ندارد و نخواهد داشت تا زمانی که نگاه دولت به بخش خصوصی تغییر کند

  • 0 0

    خوب است رزومه این شخصیت های والا در سایت گذاشته شود ببینیم کجای کار هستند. ما که هیچکدامشان را در صنعت نمیشناسیم. ضمنا اصل داستان که فرودگاه است کجای کار است؟ وضع فرودگاه و خدمات آن چگونه است؟ تابستان که گذشت، چه فکری برای شب عید شده؟ خوب است تین به این بپردازد که تیمی که دو سال است در فرودگاه مشغول شده اند با این همه امکانات بالفعل و بالقوه چه خروجی داشته اند.

  • 0 0

    جناب گائینی تسلط بهتری نشان داد. انشااله بتواند کار کند