| کد خبر: 93920 |

شکل‌گیری بزرگترین توافق تجاری ایران و آمریکا پس از انقلاب

سرخط خبرها: قرارداد بزرگ بویینگ با ایران

 هفته‌نامه حمل و نقل |


رسانه‌های خارجی مذاکره با بوئینگ را بزرگترین توافق تجاری ایران و آمریکا پس از انقلاب خواندند و از این توافق به عنوان گشایش درهای بازار ایران به روی سرمایه‌گذاری خارجی یاد کردند.
 
فرانس۲۴:‌ بوئینگ با نماد ایران ایر
شبکه تلویزیونی فرانس۲۴ در گزارشی به بررسی ورود شرکت‌های خارجی به بازار ایران پرداخت و درباره توافق بوئینگ با ایران نوشت: شرکت هواپیماسازی آمریکایی بوئینگ توافق فروش هواپیما به ایران را تایید کرد، اما بوئینگ به جزئیات بیشتر این توافق اشاره‌ای نکرد.
این شبکه تلویزیونی افزود: اما یک مقام رسمی ایران گفت که هواپیمای ایران با نماد &#۳۹;ایران ایر&#۳۹; در بازار (خطوط هواپیمایی) با ۱۰۰فروند هواپیما حضور پیدا خواهد کرد. فرانس ۲۴ افزود: شرکت بوئینگ اعلام کرد که این توافق با توجه به تصویب دولت آمریکا صورت گرفته است.
 
اسپوتنیک: سرمایه گذاری خارجی در ایران پسا تحریم، چشمگیر بوده است
خبرگزاری روسی اسپوتنیک نیز در بازتاب توافق بوئینگ در فروش هواپیما به ایران تیتر زد: سرمایه گذاری خارجی در ایران پس از برداشته شدن تحریم‌ها چشمگیر بوده است.
اسپوتنیک در بازتاب خبر این توافق گزارش داد: اکنون توافق تاریخی هسته‌ای، درهای تهران را بر روی بازار خارجی باز کرد و جمهوری اسلامی ایران با سرمایه گذاری سریع خارجی روبرو است.
اسپوتنیک در ادامه نوشت: شرکت آمریکایی بوئینگ قرار داد فروش یکصد فروند بوئینگ ۷۳۷ و ۷۷۷ به تهران به مبلغ ۲۵میلیارد دلار را تایید کرد؛ این نخستین قرارداد (اقتصادی) بزرگ بین دو طرف پس از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ به این سو به شمار می‌رود.
خبرگزاری روسی افزود: شرکت بوئینگ تنها شرکت خارجی نیست که خود را وارد این بازی کرده است؛ بنا بر تازه ترین گزارش &#۳۹;فایننشنال تایمز&#۳۹; ایران در میان ۱۴ کشور منطقه خاورمیانه اکنون در دوازدهمین مرتبه جذب سرمایه‌گذاری خارجی قرار دارد.
 
اسپوتنیک گزارش داد: سرمایه گذاری خارجی در ایران از سال ۲۰۱۳ روبه رشد نهاد اما رشد چشمگیر آن در ژانویه گذشته و پس از برداشته شدن تحریم های ایران صورت گرفت. این رسانه نوشت: درحالی که شرکت بوئینگ در آمریکا مستقر است، دیگر سرمایه‌گذاری‌های خارجی در ایران از سوی آلمان و کره جنوبی صورت گرفته که به مبلغ ۱.۶ میلیارد دلار بوده است.
اسپوتنیک ادامه داد: هرچند بوئینگ خاطرنشان ساخت که قرارداد جدید را به دقت تحت موازین دولت آمریکا درخصوص همکاری با خطوط هوایی ایران دنبال می‌کند؛ اما اعلام کرد که تمامی قراردادها با خطوط هوایی ایران در راستای تصویب دولت آمریکا خواهد بود.
 
شبکه جهانی بی بی سی: قرارداد تاریخی بوئینگ و ایران
شبکه خبری جهانی بی‌بی‌سی نیز در گزارشی با عنوان «بوئینگ و ایران ایر به قراردادی تاریخی به ارزش ۲۵ میلیارد دلار دست یافتند» نوشت: بوئینگ اعلام کرده که به قراردادی برای فروش ۱۰۰ هواپیما به شرکت هواپیمایی ایران ایر دست یافته است که می‌تواند ۲۵ میلیارد دلار (۱۷ میلیارد پوند) در فهرست قیمت ها ارزش داشته باشد.
این رسانه غربی افزود: این قرارداد گامی بزرگ در روابط اقتصادی ایران و آمریکا به دنبال لغو تحریم های تهران در سال گذشته است و در صورتی که تایید نهایی شود، بزرگترین توافق یک شرکت تجاری آمریکایی و ایران از زمان انقلاب سال ۱۳۵۷ خواهد بود.
 
ایران قرارداد خرید نسل جدید بوئینگ ۷۳۷ و بوئینگ ۷۷۷ را تایید کرده است. سازمان هواپیمایی ایران تلاش می کند ناوگان فرسوده خود را با افزودن بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هواپیما در ۱۰ سال آتی مدرن کند. این روند مدرن سازی همچنین شامل زیرساخت های حمل و نقل هوایی و فرودگاه است.
شبکه خبری جهانی بی بی سی تاکید کرد: البته قرارداد بوئینگ دیگر قابل تغییر نیست. برخی از اعضای کنگره آمریکا مخالفت خود را با این معامله ابراز کرده‌اند. تصمیم باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا برای لغو تحریم ها همچنان موضوعی مناقشه آمیز است.
 
این رسانه انگلیسی ادامه داد: قرارداد بین شرکت هواپیمایی ایرباس و ایران ایر که در ژانویه گذشته (دی ۹۴) اعلام شد هنوز هم در انتظار تایید در امریکاست؛ کشوری که برخی از قطعات ایرباس در آن کشور تولید می شود. اگر قرارداد بوئینگ تایید شود، مساله این خواهد بود که ایران ایر با توجه به ممنوعیت بانک های آمریکایی از همکاری با ایران چگونه پول خرید هواپیماها را خواهد پرداخت.
 بوئینگ روزسه شنبه در بیانیه ای اعلام کرد که این قرارداد را با مجوز واشنگتن و پس از آنکه دولت آمریکا تایید کرد که ایران به تعهدات خود در توافق هسته ای عمل کرده، امضا کرده است.
 
اوباما ۲۶ دی ماه سال ۹۴ در گامی دیگر در راستای اجرای برجام به جان کری وزیر امور خارجه آمریکا اختیار داد که اجازه صدور هواپیماهای مسافری را به ایران صادر کند.
یو‌ اس‌ ای تودی:‌ اوباما اختیار توافق را دارد
روزنامه آمریکایی یو اس ای تودی در آن تاریخ در گزارشی نوشت: در سال ۲۰۱۰ (۱۳۸۹) کنگره به اوباما اختیار داد که مجوز صدور اجناس، خدمات یا فناوری‌هایی را که «به نفع آمریکا» است، صادر کند و اوباما هم این اختیار را به کری تفویض کرد.همزمان دفتر سخنگوی کاخ سفید، متن حکمی را منتشر و تایید کرد که اوباما اختیارات لازم را در مورد رفع تحریم‌های ایران به وزیر خارجه خود تفویض کرده است.
 
اوباما پیشتر در راستای اجرای تعهدهای آمریکا در توافق هسته ای به دولت این کشور دستور داده بود که تحریم ها علیه ایران را در روز اجرای توافق هسته‌ای لغو کند. پس از آن وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز اعلام کرد که به دنبال دستور اوباما، با اجرایی شدن برجام، مجوز لغو تحریم ها علیه دولت ایران را صادر می‌کند.
آسوشیتد‌پرس: قرارداد فروش ۱۰۰ هواپیمای مسافربری به زودی نهایی می‌شود
خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد: بویینگ در بیانیه ای که سه شنبه در اختیار این خبرگزاری قرار داد، اعلام کرد که این قرارداد را &#۳۹;با مجوز واشنگتن و پس از آنکه دولت آمریکا تائید کرد که ایران به تعهدات خود در توافق هسته ای عمل کرده&#۳۹;، امضا کرده است.
 
ایران ایر روز دوشنبه خبر داد که قصد خرید نسل جدید بویینگ ۷۳۷ و مدلهای ۳۰۰ER و ۹۰۰ بویینگ ۷۷۷ را دارد.
منابع غربی چهارشنبه گذشته گفتند که شرکت بویینگ بیانیه رسمی قرارداد فروش هواپیما به ایران را در آن روز منتشر می سازد.
واشنگتن پست به نقل از ایمیل یکی از مدیران شرکت بویینگ گزارش داد که قرارداد فروش ۱۰۰ هواپیمای مسافربری به ایران &#۳۹;بزودی&#۳۹; نهایی شده و اطلاعیه رسمی آن چهارشنبه منتشر می شود.
منابع غربی نیز سه شنبه هفته پیش اعلام کردند: هواپیماسازی بویینگ آمریکا با ایران در زمینه فروش یا اجاره بیش از ۱۰۰ فروند جت مسافربری طبق توافق تهران با قدرت های جهانی برای کاهش تحریم ها به تفاهم رسیده است.یک سخنگوی شرکت بویینگ به نیویورک تایمز اعلام کرد: &#۳۹;ما مشغول مذاکره با شرکت های ایران با تایید دولت آمریکا در خرید و خدمات بالقوه هواپیمای تجاری بویینگ بودیم.&#۳۹;
 
وی افزود: «ما در مورد جزئیات گفت و گوهای جاری با مشتریان صحبت نخواهیم کرد و شیوه استاندارد ما این است که خود مشتریان هرگونه توافق به دست آمده را اعلام کنند. هرگونه توافق به دست آمده مشروط به تایید دولت آمریکا خواهد بود.»
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران چندی پیش خبر داد: ایران برای تحقق رقابت پذیری در منطقه و جهان نیازمند ۴۰۰ فروند هواپیمای میان و دوربرد است و برای فواصل کوتاه نیز به ۱۰۰ فروند هواپیما نیاز داریم.
آخوندی افزود: ما در این شرایط با حذف واسطه ها، قرارداد خرید ۱۳۸ فروند هواپیمای ایرباس و ای.تی.آر را به ارزش اسمی ۲۵ میلیارد دلار امضا کردیم و قرار است در آینده توافق های ما با بوئینگ نیز اعلام شود.

لینک خبر:
http://www.tweekly.ir/fa/Main/Detail/6572
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.