| کد خبر: 93468 |

در حاشیه صدور حکم بازداشت مدیرعامل هوایپیمایی آسمان

◄ این دعوا برنده ندارد

تین‌نیوز | خبر صدور حکم جلب مدیرعامل هواپیمایی آسمان توسط بازپرس واکنش‌های مثبت و منفی متفاوتی به‌دنبال داشت. عده‌ای این اتفاق را مبارک می‌دانند از آن جهت که حساسیت مدیران دولتی برای احقاق حقوق سازمانی‌شان به حدی رسیده که یک شرکت دولتی علیه دیگری اقامه دعوا می‌کند و دادگاه هم با توجه به عدم حضور خوانده، و بدون توجه به عنوان و جایگاه مدیر عامل، حکم جلب او را صادر می‌کند.

شاید این اتفاق تنها به دلیل تجربه‌ای که مردم ایران از دولت قبل و فسادهای اداری آن در ذهن دارند اتفاق مبارکی تصور شود. روی دیگر قضیه اما چندان خوشایند نیست. اینکه کار دو سازمان دولتی که به صورت روزانه و مستمر با هم در ارتباط هستند، به جایی برسد که یکی از طرفین حتی حاضر نشود در دادگاه هم حضور پیدا کند تا آنجا که حکم جلب‌اش را صادر کنند.

اما قضایی شدن این پرونده به سود چه کسی است؟ شرکت فرودگاه‌ها به عنوان طلبکار؟ هواپیمایی آسمان به عنوان بدهکار یا مردم به عنوان ذینع؟ سوال ساده‌ای است، هیچکدام.

با این شکایت نه شرکت فرودگاه به پولش می‌رسد و نه مشکلات آسمان حل می‌شود، و نه خدماتی که به مردم داده می‌شود، کیفی‌تر می‌شود.

اما اگر قضیه را از سوی دیگر نگاه کنیم متضرر واقعی این پروسه کیست؟ اگر شرکت فرودگاه‌ها تصمیم بگیرد در راستای تحقق درآمدهایش تنها یک روز از پروازهای شرکت آسمان جلوگیری کند یا اصلا مقام قضایی این کار را بکند، بیشترین دودش به چشم مردم می‌رود.

حالا اگر با این شدت هم برخورد نشود و تنها بخشی از خدماتی که به ایرلاین بدهکار داده می‌شود، قطع شود، باز هم بازنده نهایی مردم خواهند بود. چرا که با عدم ارائه خدمات مورد نیاز ایرلاین عملا مردم دچار مخمصه و زحمت خواهند شد که بر خلاف وظیفه ذاتی این دو شرکت خواهد بود.

البته شاید هم مدیرعامل آسمان با علم به این موضوع که شرکت فرودگاه‌ها مجبور به خدمات‌دهی است، حضور در جلسه بازپرسی را لازم ندانسته است! در حالی که شنیده‌ها حاکی از حضور مدیرعامل شرکت فرودگاه ها در جلسه دادگاه بوده است!

ای کاش در همین حد قضیه محدود می‌شد و با حضور طرفین موضوع به راه حل موقتی می‌رسید. اما عدم حضور یک طرف داستان، مساله را غامض‌تر کرده و فرصت بازگشت به مرحله قبل را سخت‌تر می‌کند.

همه اینها در حالی است که تجربه بارها نشان داده راه حل این مشکلات تنها در جلسات مشترک و مذاکرات مستمر به دست می‌آید و این دست اقدامات تنها برهم زدن امنیت فکری شهروندان و مشتریان این شرکت‌ها را به‌دنبال خواهد داشت. کما اینکه همین امروز و ساعاتی پس از انتشار حکم جلب مدیرعامل آسمان، شایعه جلوگیری از پروازهای این ایرلاین در رسانه‌ها منتشر شد.

این شایعه حتی اگر به واقعیت هم تبدیل نشود، آنقدر ناامنی فکری و سوال برای شهروندان ایجاد خواهد کرد که دیگر نتوانند به راحتی همیشه به این شرکت‌ها اعتماد کنند و همان سهم اندک حمل‌ونقل هوایی هم به سمت دیگر شقوق حمل‌ونقلی ریزش کنند.

در آخرین مرحله به نظر نگارنده شایسته است وزرای هر دو وزارتخانه دست به کار شوند و با تشکیل جلسه مشترک و با ریش سفیدی، ابتکار عمل را دست گیرند و اجازه ندهند این مسئله بیش از این غامض‌تر شده و اقدامات تبعی دیگر امکان به‌روز یابد.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    خوب چکار کنند؟ اگر قانون بده چرا تصویبش میکنند و اگر خوبه برنده مجری قانون و بازنده قانون گریز است. به نظرم یکی پیدا شد یه کاری بکنه. آسمان ببینید بلیت را چند میفروشه. مگه آزاد سازی نشده؟ چرا نباید هزینه خدماتش را بپردازده؟ به نظرم یکی جیگر داشت جلو این رانت خواری های نوین رو بگیره. اینجوری که آقایان بخوان با نفوذشون ایرلاین داری کنند که عمه خانم بنده هم میتواند. احترام آقایان سرجاش. ولی قانون از همه مهمتره. قانون سپر علی را از مولا گرفت و داد به یهودیه. درود بر حق.

  • 0 0

    مگه تا حالا شرکت فرودگاه به پولش رسید؟ اتفاقا این بار کار جدیدی شد و راه جدیدی باز شده. اگه شکست هم بخوره خودش ارزش داره. مذاکره برای مذاکره همون بود که ۸ سال نتیجه نداد. در هسته ای و غیر اون هم فرقی نداره. دو ساله فرودگاهها هی مصاحبه میکنه که در حال مذاکره ایم. چی شد؟ یه بار طعم تلخ بی قانونی رو بچشن سرجاشون می آن. با پول مردم دارن مدیریت میکنن.

  • 0 0

    دعوا همیشه برنده داره اگه واقعا دعوا باشه. دعوا سر حق باشه دعوای واقعی است. چرا نباید سر پولشون دعوا نکنن؟ چرا باید آسمان پولشونو بخوره؟ درود بر باقریان باشرف.

  • اردوخانی 0 0

    هر کسی اسم حکم جلب رو بشنود خوشش نمی آید ولی خوب وقتی گردن کلفتی میکنن یا باید مثل وزیر نفت و سوختگیری مردم را اذیت کرد و سوخت به پرواز نداد و یا مثل شرکت فرودگاهها رفت سراغ قانون. کدومش بهتره. البته تو کشور ما سرگردنه بایستی بهتر جواب میده. شرکت نفت این همه مردم را اذیت کرد و تاخیر داد و خسارت زد هیچکسی نرفت اعتراض کنه و همین ۲۰ و ۳۰ هم نتوانست وزیر را به چالش بکشد و همین آقای علایی هم با همه شهرت و قدرتش پول داد و پرواز کرد ولی تا اسم دادگاه و قانون می آید نمیدونم چرا همه جبهه میگیرند.

  • رضا 0 0

    ضمن تشکر از حسن نیت نویسنده مقاله ولی باید عرض کنم تحلیل خوبی نیست و از دور و غیر منصفانه به قضیه نگاه شده. زیرا به اندازه کافی و چندین سال در مقابل این شرکت مماشات و فرصت دهی صورت گرفته اما کوچکترین حسن نیت یا قدم مثبتی از طرف آنها برداشته نشده ضمن اینکه هزینه های شرکت فرودگاهها هم از طریق همین درامد تامین میشود و بودجه دولتی ندارد. اگر مثلا بدلیل نداشتن بودجه شرکت فرودگاهها نتواند وظایف ذاتی خود از جمله سالم و بروز نگه داشتن سطوح پروازی و دستگاههای ناوبری را به موقع انجام دهد و خدای ناکرده این امر منجر به سوانح هوایی شود اعتماد مردم بیشتر خدشه دار نخواهد شد؟؟ و جا داشت که نگارنده مقاله بیشتر به مواخذه شرکت آسمان به عنوان طرف خاطی از قانون و مخاطره گر ایمنی هوانوردی می پرداخت.

  • مهدیه 0 0

    کار خوبی بود دست مریزاد با مقاله ای که مرقوم فرموده اید موافق نیستم. وقتی عادت کرده ایم به مماشات. کار به همینجا ختم میشود.