| کد خبر: 91952 |

تعیین مرز هوایی ایلام گامی در مسیر توسعه استان

تین نیوز | امروزه حمل‌ونقل و راه‌های ارتباطی از بخش‌های زیربنایی توسعه اقتصادی، رفاه و عدالت اجتماعی بوده، چنانکه مبادلات اقتصادی و فرهنگی نیازمند تعریف روشن از وضعیت مسیرهای ارتباطی در آن منطقه است. تصویب مرز هوایی و بین‌المللی شدن فرودگاه ایلام با توجه به استراتژیک بودن منطقه، در همین راستا قابل ارزیابی است.
 
هشت سال جنگ و تبعات ناشی از آن، حرکت بر ریل توسعه را به کندی ترسیم می‌نمود؛ اما پتانسیل و امکانات فراوان خدادادی بستری مناسب برای خروج استان از مناطق کم برخوردار را فراهم کرده است و امیدواری وجود دارد- که با نگاه مثبت به رفع تحریم‌ها در دوران اخیر - افق توسعه و آبادانی استان روشن‌تر از گذشته جلوه کند.
 
استان شش‌صدهزارنفری ایلام با تاریخچه‌ای کهن و فرهنگی غنی به همراه ذخایر زیرزمینی چشمگیری چون وجود یازده درصد منابع نفت و گاز که ایلام را به قطب اصلی نفت و گاز در غرب کشور تبدیل کرده است، دارا بودن 440 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق و مرز زیارتی –بازرگانی مهران که به عنوان امن‌ترین و نزدیک‌ترین مسیر دسترسی به اماکن مذهبی عراق هرساله میزبان میلیون‌ها زائر ایرانی و عراقی است که در صورت برنامه‌ریزی متناسب و فراهم نمودن امکانات مناسب، می‌تواند نقش مؤثری به عنوان یکی از مناطق ویژه فعال اقتصادی (در صورت تصویب) ایفا نماید.
 
تنوع اقلیمی و اراضی مستعد برای تولید انواع محصولات باغی و زراعی از دیگر پتانسیل‌های بالقوه و تأثیرگذار در رشداستان درحال‌توسعه ایلام است.
 
اما بی‌شک شکوفا شدن اقتصاد بدون جذب سرمایه‌گذاری ممکن نیست، عدم توجه مناسب به زیرساخت‌های
 
 ارتباطی با هر دلیلی، در سال‌های پس از جنگ، عملاً استان را در بن‌بستی جغرافیایی محصور کرده است چنانچه
 
حضور مؤثر سرمایه‌گذاران را با توجه به دوری از مرکز و مسیرهای پرخطر کوهستانی با محدودیت و دشواری روبرو کرده است.
 
تصویب مرز هوایی و بین‌المللی شدن فرودگاه ایلام، در غیاب راه‌های ارتباطی دیگر چون بزرگراه‌ها و راه‌آهن
 
 (تکنولوژی قرن نوزدهمی!) شرایط را برای حضور فعال و مؤثر فرودگاه در زمینه مبادلات فرهنگی و اقتصادی فراهم کرده است.
 
استقبال از افزایش پروازهای روزانه در یک سال اخیر (حدود 60 پرواز در هفته در مسیرهای تهران و مشهد)، سرویس‌دهی به پروازهای فوق‌العاده وامداد و نجات در ایام اربعین حسینی در دو سال اخیر روند روبه رشد و تأثیر آن را به خوبی نشان می‌دهد.
 
طرح توسعه و تطویل باند فرودگاه، نصب سامانه تقرب دقیق و شروع به ساخت ترمینال پروازهای خارجی شرایطی را مهیا نموده است که در آینده سهم فرودگاه ایلام را در توسعه استان با توجه به پتانسیل بزرگ عتبات عالیات و بالطبع آن تسهیل حضور نخبگان اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی داخلی و خارجی پررنگ‌تر از دیروز نمایان کند. در دوران پسا تحریم و ایجاد شرایط جدید برای نوسازی نوگان هوایی کشور، افزایش پروازهای داخلی، پروازهای حج و عتبات عالیات با توجه به پتانسیل خاص استان آینده‌ای متفاوت را برای فرودگاه ایلام رقم خواهد زد.

* کارشناس هوانوردی

 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.