| کد خبر: 90487 |

◄ فرودگاه کیش به دنبال ایجاد شهر فرودگاهی

تین‌نیوز| مدیرکل فرودگاه کیش گفت: در نظر داریم در این فرودگاه فضای آزاد (آسمان باز) ایجاد کرده تا شهر فرودگاهی کیش شکل بگیرد و در پی آن پذیرای پروازهای داخلی و بین‌المللی مختلفی باشیم.
 
به گزارش تین‌نیوز به نقل از  روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، کوروش فتاحی  با بیان اینکه پروژه‌های فرودگاه کیش بر اساس موقعیت جغرافیایی جزیره کیش نسبت به کشورهای عربی در خلیج فارس، منطقه آزاد بودن کیش،  مأموریت گردشگری جزیره و جایگاه کیش در کریدورهای شرق به غرب و شمال به جنوب مناطق آسیا، آفریقا و اروپا هدف‌گذاری شده‌اند، گفت: امکان ایجاد جذابیت‌هایی مانند کاهش بهای سوخت، ایجاد آشیانه برای تعمیر و نگهداری هواپیماهای سنگین، ایجاد مرکزیت بار هوایی و تبدیل بار هوایی به بار کشتی از دیگر اهداف مورد توجه در پروژه‌های فرودگاه کیش است.
 
وی ادامه داد: در نظر داریم در فرودگاه کیش امکاناتی ارایه دهیم تا فضای آزاد (آسمان باز) در آن ایجاد شده و شهر فرودگاهی کیش شکل بگیرد و به دنبال آن پذیرای پروازهای داخلی و بین‌المللی مختلفی خواهیم بود. بنابراین، با این رویکرد دنبال احداث و بهره‌برداری از پروژه‌ها بودیم.
 
مدیرکل فرودگاه کیش درباره پروژه‌های این فرودگاه توضیح داد: ترمینال جدید فرودگاه کیش به مساحت 42 هزار متر مربع در دست احداث داریم که تاکنون 50 درصد فاز نخست آن انجام شده است؛ به این ترمینال 6 جت‌وی متصل خواهد شد. همچنین این پروژه با بیش از 2 هزار میلیارد ﷼ اعتبار از محل اعتبارات منطقه آزاد کیش در دهه فجر سال 1396 آماده بهره‌برداری می‌شود.
 
وی اضافه کرد: طی پروژه‌ای، روکش باند جنوبی و تبدیل آن به باند مخصوص ایرباس 380 اصلاح خواهد شد. برای این پروژه حدود 40 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت و تاکنون نیمی از عملیات فیزیکی آن پیشرفته و در دهه فجر امسال به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین روشنایی باند جنوبی فرودگاه کیش از دیگر پروژه‌هایی است که با اعتباری بالغ بر 100 میلیارد ﷼ در حال انجام است و در بهار 96 افتتاح خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه تکمیل و تجهیز منطقه هلی پورت فرودگاه به تاسیسات زیربنایی و سطوح پروازی با یکصد میلیارد ﷼ از دیگر پروژه‌های این فرودگاه است که تاکنون 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در دهه فجر امسال افتتاح می‌شود، گفت: به تازگی نیز ساختمان برج مراقبت فرودگاه کیش را تحویل گرفتیم که با 85 میلیارد ﷼ از محل اعتبارات شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران تجهیزات برج و اپروچ آن را خریداری کردیم. این پروژه در ششمین ماه امسال افتتاح خواهد شد.
 
فتاحی در ادامه از آمادگی این فرودگاه برای برپایی اسناد مناقصه مرکز سوختگیری کیش با هزینه‌ای بالغ بر 170 میلیارد ﷼ خبر داد و گفت: همچنین بر اساس برنامه‌ریزی‌ها در روزهای 27 تا 30 آبان‌ماه امسال فرودگاه کیش میزبان ایرشو بین‌المللی خواهد بود. این نمایشگاه نسبت به سایر نمایشگاه‌های گذشته متفاوت است و در آن همه فعالان صنعت هوانوردی دنیا حاضر خواهند شد. در حقیقت برجام در اجرای شکوهمند آن بسیار تاثیر گذار خواهد بود.
 
مذاکره با شرکت‌های خارجی برای ایجاد کارگو ترمینال
وی در پاسخ به این سوال که «امسال چه اهدافی را در فرودگاه کیش دنبال می‌کنید؟» عنوان کرد: در نظر داریم کارگو ترمینال در فرودگاه کیش ایجاد کنیم، این کارگو محل تبادل کالا میان ایران و کشورهای خارجی خواهد شد و نیز به محل ارایه خدمات به هواپیماهای کارگو در قلب خلیج فارس تبدیل می‌شود. برای تحقق این موضوع با یک شرکت خارجی تا پای قرارداد هم پیش رفتیم. همچنین با شرکت فارسکو برای ایجاد آشیانه تعمیر و نگهداری هواپیما و آشیانه هواپیمای دو زیست در حال مذاکره‌ایم. هواپیمای دو زیست ظرفیت پذیرش 10 تا 20 نفر را دارد و می‌تواند هم روی آب و هم روی خشکی بنشیند.
 
فتاحی افزود: احتمالا تابستان امسال با اخذ گواهینامه فرودگاهی حرکت به سمت ایجاد آسمان آزاد در فرودگاه کیش را آغاز کنیم. این گواهینامه را سازمان هواپیمایی کشوری صادر می‌کند.
 
وی با بیان اینکه مدل مدیریت فرودگاه کیش بر دو مبنای شهر فرودگاهی و امکاناتی که جزیره فراهم کرده است و نیز برون‌سپاری مسائل فنی و عملیات هوانوردی فرودگاه اداره می‌شود به طوری که مدیران آن به رهبرانی تبدیل شده‌اند که برنامه‌ریزی و اقدامات فرودگاهی را دنبال می‌کنند، اظهار داشت: طبق برنامه‌ای مدون برای نخستین‌بار کلاس‌های مهمان نوازی در سه دوره برای تمامی همکاران در فرودگاه کیش برگزار کردیم و در نتیجه آن نوروز امسال بیش از 91 درصد مسافران از رفتار همکاران رضایت داشتند.
 
به گفته مدیرکل فرودگاه کیش سیستم پذیرش مسافر پشت کانتر کاملا ایرانی است و امسال برای نخستین‌بار در فرودگاه کیش راه‌اندازی می‌شود و این فرودگاه آمادگی ارایه آن به سایر فرودگاه‌های متقاضی را دارد. 
 
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.