| کد خبر: 87351 |

نبود زیرساخت‌های لازم برای توسعه مسیر گردشگری

فرودگاه همدان، زیرساختی که بدون بهره مانده است

تین نیوز | گردشگری یکی از ظرفیت‌های قابل توجه استان است و البته به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب همچون فرودگاه، راه آهن، هتل و مراکز اقامتی ارزان‌قیمت به توسعه استان منجر نمی‌شود.

توسعه هر منطقه نیاز به وجود زیرساخت‌هایی دارد که بدون آن نمی‎توان انتظار رشد و توسعه اقتصادی را داشت.

همدان دارای ظرفیت‌های متعددی در حوزه‌های مختلف طبیعی، گردشگری، فرهنگی، اقتصادی، کشاورزی، صنعتی و اجتماعی است که البته باید بر این مهم تأکید کرد که بسیاری از این ظرفیت‌ها به صورت خدادادی به استان ارزانی شده و مدیران نقشی در این‌باره نداشته‌اند.

همدان در حوزه گردشگری دارای ظرفیت‎های بسیاری است که بهره‎برداری درست از آن موجب رشد و توسعه استان خواهد شد.

استان همدان دارای نقاط بکر طبیعی گردشگری و مناطق تاریخی و باستانی است که با استفاده مناسب از این ظرفیت‎ها می توان هر ساله در فصل بهار و تابستان که فصل گردشگری استان است، گردشگران و مسافران بسیاری را به همدان کشاند و از این محل با ایجاد درآمد پایدار، پایتخت تاریخ و تمدن ایران‏‎زمین را در مسیر و خط توسعه قرار داد.

گردشگری از جمله مباحث مورد تأکید در سخنان استاندار  بوده و به عنوان اولویت اصلی استان مطرح می‎شود اما نکته این است که این ظرفیت در استان به دلیل برخی کمبودها قابل استفاده نیست.

رونق گردشگری و به دنبال آن تولید ثروت و درآمد پایدار از این امکان برای استان، هر چند مدام گفته شده؛ اما تاکنون آن طور که باید اجرایی نشده است.

عدم تحقق وعده توسعه استان از مسیر گردشگری به دلیل نبود زیرساخت‌ها و امکاناتی است که در همدان به فراموشی سپرده شده است.

همدان در یک مسیر ارتباطی استراتژیک به عنوان محور اتصال غرب به مرکز و جنوب کشور قرار دارد که متأسفانه از این مهم استفاده مناسبی نشده است.

در بحث استفاده از ظرفیت گردشگری استان باید زیرساخت‌های مختلفی در  استان ایجاد شود که البته تاکنون در این خصوص فقط شعار داده شده است.

نبود سیستم حمل و نقل مناسب برای استفاده گردشگران، نبود هتل و مراکز اقامتی ارزان‌قیمت، نبود مجتمع‎های استاندارد خرید، نبود پارکینگ و امکانات مناسب برای ارائه خدمات و نبود مراکز تفریحی و سرگرمی در همدان موجب شده گردشگری همدان رشد آنچنانی نداشته باشد و دلیل و ظرفیتی برای توسعه استان نباشد.

راه‎آهن همدان هم در شرایطی قرار دارد که با وجود وعده هر ساله مدیران و نمایندگان مردم در مجلس، مبنی بر شنیده شدن صدای سوت قطار، هنوز خبری از آن نیست.

مدیران ارشد استان در دولت یازدهم نیز نتوانستند در راستای ایجاد این امکان اقدام موثری انجام دهند؛ راه آهن به عنوان یک سیستم حمل و نقل راحت و مطمئن مورد توجه بسیاری از مسافران است که راه‎اندازی آن می‎توانست نقش بسزایی در رشد گردشگری استان داشته باشد.

در کنار نبود راه آهن و سیستم ریلی برای استفاده مسافران به منظور رفت و آمد به همدان، دیگر امکان حمل و نقل مسافران نیز با هزینه‎های چند صد میلیاردی این روزها در تعطیلی به سر می‌برد.

فرودگاه همدان در سال‌های نه چندان دور گذشته ابتدا با پروازهای تهران به تبلیغات بسیاری پرداخت و حتی در این خصوص مدیران تشویق می‌شدند که برای رفت و آمد به پایتخت از هواپیما استفاده کنند.

البته این ظرفیت در سال‌های اخیر با این توجیه که مسیر همدان به تهران با آزاد راه همدان ـ ساوه بسیار کوتاه شده است، دیگر مورد استفاده نیست و پرواز همدان به تهران تعطیل شده است.

در مقاطعی البته فرودگاه همدان با راه‌اندازی پروازهای حج توانست رضایتمندی مناسبی در بین شهروندان استان ایجاد کند و راه‌اندازی پروازهای همدان به مشهد و کیش نیز از اقدامات قابل توجهی بود که در سال‌های گذشته شکل گرفت اما متاسفانه این اقدامات عقیم ماند.

سال‌های گذشته استاندار از برقراری پرواز همدان به دوبی نیز خبر داد اما فرودگاه همدان امروز با همه سرمایه‌گذاری‌ها و تبلیغات و سر و صداها در سکوت و تعطیلی به سر می‌برد و این اصلی‌ترین زیرساختی است که استان همدان برای توسعه گردشگری فاقد آن است.

همدان در بخش مراکز اقامتی و هتل نیز فقیر است و امسال راه‌اندازی و احداث هتل در همدان به طور جدی آغاز شده و شهرداری همدان با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی قصد دارد تا همدان را در بحث برخورداری از هتل‌های چند ستاره به وضعیت مناسبی برساند و در همین راستا عوارض احداث هتل را رایگان اعلام کرده است.

همدان هر چند با احداث این تعداد هتل در این خصوص به وضعیت مناسبی می‌رسد اما نکته مهم اینکه مدیران استان باید فکری به حال ایجاد مراکز اقامتی ارزان‌قیمت داشته باشند چراکه اکثریت مسافرانی که به همدان می‌آیند از اقشار متوسط هستند و به دنبال سفری کم‌خرج!

تأیید این ادعا وجود چادرهای مسافرتی بسیار در پارک‎های شهر است که در فصل گردشگری در میدان باباطاهر و دیگر نقاط شهر همدان شاهد برپایی آن هستیم.

همدان از اواخر فصل بهار به دلیل شرایط مناسب آب و هوایی، پذیرای مسافرانی است که می‌خواهند چند روز را با هزینه‎های مناسب در همدان بگذرانند.

این تعداد قابل توجه نیازمند مراکز اقامتی ارزان‎قیمت و ارائه خدمات مناسب هستند که ایجاد روزبازارها و مراکز خرید مناسب در این راستا می‌تواند شکل مناسبی از همدان را به گردشگران نشان دهد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.