| کد خبر: 78704 |

دالان هوایی ایران برای تمام کشورها باز است / کدام فرودگاهها توسعه می یابند؟

تین نیوز | وزیر راه و شهرسازی می گوید: ایران به دنبال افزایش سهم خود از پروازهای منطقه است.

 

 عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی در نشست خبری در خصوص اتفاقات سیاسی و اقتصادی دوره پسابرجام در کشور گفت: خوشبختانه اتفاقاتی که در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی ایران در پسابرجام در حال روی‌دادن است و همچنین حجم اتفاقاتی که در حوزه ما در حال وقوع است تاکنون بسیار امیدبخش و ثمربخش بوده است. امیدوارم آنچه که در عهده ماست برای اعتلای جمهوری اسلامی و در جهت خدمت به مردم انجام دهیم.

او با بیان اینکه درحال حاضر حوزه بازآفرینی شهری بر مبنای چهار محور اصلی در کشور کار می‌شود،تصریح کرد: حوزه بازآفرینی و احیای بافت‌های میانی شهری، بافت‌های تاریخی (که علاوه بر فرسودگی دارای ارزش‌های معنوی هستند)، بافت‌های روستایی (که به شهر ملحق شدند ولی هنوز در سیستم حمل ونقل دارای کاستی‌هایی هستند) و بافت‌های حاشیه‌نشینی (که در پیرامون شهرهای بزرگ به فراوانی دیده می‌شود) از جمله مبانی اصلی حوزه بازآفرینی شهری به شمار می‌روند.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه این چهار محور اصلی در دولت با نام بافت‌های ناکارآمد شناخته می‌شود عنوان کرد: با تصویب هیأت وزیران، ستادی با نام ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری در سال جاری هر دو هفته یکبار به مسئولیت من برگزار می‌شود که فعالیت‌ها و مسئله این بافت‌ها را پیگیری می‌کند.

او افزود: درحال حاضر ۱۸ میلیون نفر از جمعیت شهرنشین کشور (برابر با یک سوم جمعیت شهرنشین کل کشور) در این بافت‌های ناکارآمد زندگی می‌کنند لذا توجه به این بافت‌ها بسیار ضروری بوده و دارای طیف گسترده‌ای از مسائل حائز اهمیت از جمله مسکن، خدمات شهری، وزرشگاه، مسجد، بهداشت، اشتغال، کتابخانه و هرگونه مسئله دیگری که به زندگی شهری  مربوط می‌شود است که برای اجرایی شدن، هماهنگی تمامی دستگاه‌های دولتی و شهرداری‌ها را می‌طلبد.

تحول زندگی ۱۸ میلیون ساکن بافت‌های ناکارآمد
وزیر راه و شهرسازی گفت: آنچه که در حوزه بهسازی شهری بسیار مهم است تک‌خانه نیست. موضوع این است که بتوانیم با هماهنگی تمام سازمان‌های محلی و ملی اقدامات گسترده‌ای را در بخش سکونتگاه‌های غیر رسمی و بافت‌های ناکارآمد که این ۱۸ میلیون نفر در آن سکونت دارند انجام دهیم و زندگی آنها را متحول کنیم. ما عنوان بازآفرینی را برای خلق مجدد این فضاها انتخاب کردیم تا با کمک بودجه وزارت راه و شهرسازی، وزارت نیرو، آموزش و پرورش، شهرداری و وزارت بهداشت اقدامات لازم به صورت یکپارچه‌ای را در این محله‌ها انجام دهیم، من اطمینان دارم در دوره جدید شاهد بهبود شرایط زندگی در این محلات خواهیم بود.

وی همچنین ایجاد و رونق فعالیت صندوق‌های پس‌انداز را بهترین راه‌حل برای احیای بافت فرسوده در کشور اعلام کرد و گفت: ما در ایران شاهد تنگنای منابع مالی هستیم، اگر بخواهیم در احیای بافت‌های فرسوده موفق باشیم بابد مدل پس‌انداز داشته باشیم، تاکنون صندوق پس‌انداز مسکن مورد حمایت خوبی قرار گرفته به گونه‌ای که در ۱۹۰ روز گذشته شاهد پس انداز ۳۰ هزار نفر بارقمی برابر با ۶۰۰ میلیارد تومان بودیم.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: اگر بخواهیم با توجه به تنگنای مالی دولت اقدامات بزرگی در مسکن انجام داده ولی از بانک مرکزی استفاده نکنیم تا شاهد ایجاد تورم‌های گسترده نباشیم، پس‌انداز و تسهیلات بهترین راه است. البته ما باید در برابر پس‌انداز تعهد تسهیلات داشته باشیم که در حال حاضر این تسهیلات در تهران به ۸۰ میلیون تومان افزایش داشته است که همچنان به دنبال افزایش بیشتر آن بوده تا مردم با یک پس‌انداز مطمئن به یک تسهیلات مطمئن نیز دست پیدا کنند. در این صورت ما از فراز و نشیب تصمیم‌های دولتمردان خارج شده و وارد یک حوزه توسعه مستمر مسکن می‌شویم.

بهره‌مندی ۹۱ درصد روستاییان از راه روستایی آسفالته
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تخصیص قیر از سوی مجلس شورای اسلامی برای احداث و بهسازی راه روستایی در سال جاری بیان کرد: در سال جاری نزدیک به ۹ هزار کیلومتر راه روستایی احداث و بهسازی شد. درحال حاضر ۹۱ درصد از روستاییان امکان استفاده از راه روستایی آسفالته را دارند  که در تلاشیم این رقم را تا دو سال آینده به ۹۵ درصد برسانیم تا علاوه بر تردد امکان گردشگری طبیعی و درآمدزایی جدید را در کشور به وجود آوریم.

آخوندی در ادامه به ساخت ۱۹ قطار حومه‌ای نیز در این مدت زمان در کشور خبر داد و گفت: با وجود وارد شدن ۴۵۰ هزار خودرو به داخل و ۴۵۰ هزار به خارج از تهران در تلاشیم سیستم حمل و نقلی شهرها را به سمت حمل و نقل ریلی ببریم که قطعا کاهش آلودگی، ترافیک و سوانح رانندگی را به دنبال دارد. امید است با ایجاد شرکت حمل و نقل حومه‌ای مستقل در این حوزه فعالیت خوبی داشته باشیم.

به دنبال افزایش سهم خود از پروازهای منطقه
وی درباره ناوگان هوایی کشور نیز افزود: اقدام‌های مهمی برای نوسازی ناوگان صنعت هواپیمایی ایران انجام شده است تا بتوانیم در سطح منطقه، ایران را به جایگاه مرکز تعادل برسانیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: هم اکنون خطوط هوایی زیادی از فضای ایران عبور می‌کنند اما سهم ایران از این پروازها بسیار ناچیز است و ما مجبور هستیم با افزایش پروازها، سهم خود را در این بازار افزایش دهیم.

به گفته وی  از سال ۱۳۸۳ تاکنون در حوزه نوسازی سیستم‌های ناوبری و فرودگاهی سرمایه‌گذاری بسیار اندکی انجام شده و برای افزایش پروازهای عبوری از آسمان ایران به عنوان چهارراه جهانی باید سیستم های ناوبری هوایی خود را مدرن‌سازی کنیم.
آخوندی گفت: درصدد هستیم برای ارائه خدمات مناسب هوایی ۲۵۰ میلیون دلار در حوزه خرید سیستم‌های راداری و ناوبری هزینه کنیم تا راه‌های عبوری از آسمان ایران را بیش از پیش امن کنیم.
راه‌اندازی پنج دالان جدید هوایی بر فراز ایران
وزیر راه و شهرسازی گفت: به تازگی پنج دالان جدید هوایی بر فراز ایران راه اندازی شده است تا صنعت هوانوردی ایران بتواند در یک نظام رقابتی با شرکت‌های هوایی خارجی رقابت کند.
وی با بیان این که هم اکنون در ۵۴ فرودگاه کشور شرایط مناسبی نداریم، گفت: با احتساب سایر فرودگاه‌های نهادها و مناطق آزاد، تعداد فرودگاه‌های کشور بیش از ۸۰ فرودگاه است، در حالی که ۸۰ درصد پروازهای داخلی ما تنها در هشت فرودگاه انجام می‌شود.
آخوندی افزود: توانمندسازی صنعت هوانوردی برای ما اهمیت زیادی دارد زیرا ۸۰ درصد پروازهای خارجی ما تنها در سه فرودگاه انجام می‌شود و این نشان می‌دهد از بقیه فرودگاه‌های کشور با توجه به سرمایه‌گذاری‌های زیادی که انجام شده به خوبی استفاده نمی‌شود.
آخوندی گفت: کل درآمد فرودگاه حضرت امام (ره) بیش از سایر فرودگاه‌های کشور است و ما در صدد هستیم این فرودگاه را به هاب منطقه، خلیج فارس و خاورمیانه تبدیل کنیم.

توسعه سه فرودگاه
به گفته آخوندی، قرارداد توسعه فرودگاه اصفهان نیز در این سفر به امضا رسید و همزمان با این سه فرودگاه مهم کشور، برای توسعه فرودگاه‌های اهواز، شیراز و بوشهر با کشورهای فرانسوی مذاکره کرده‌ایم.

وی گفت: در پیش قراردادی که به امضا رسید، مقرر شد شرکت ایرباس ۱۱۸ فروند به ایران ایر تحویل دهد تا شرکت ایران ایر بتواند برخی از هواپیماها را برای پرواز در قاره‌های مختلف مورد استفاده قرار دهد.

وی با بیان این که مبلغ کل این قرارداد ۱۰.۵ میلیارد دلار است گفت: تامین منابع مالی این قرارداد نیز یکی از شاهکارهای صنعت هوانوردی است که ۸۵ درصد آن توسط شرکت‌های خارجی و ۱۵ درصد آن توسط شرکت ایران ایر با قرارداد اجاره به شرط تملیک تامین می‌شود.

آخوندی اظهار امیدواری کرد: در یکی دو ماه آینده نخستین هواپیماهای این قراردادها وارد ایران شود و در ۸ سال آینده همه هواپیماها به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تحویل داده شوند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.